(XDïïEODAM LLOYD aan naar de Golf van Biscaje. Vandaar stuurde men langs de westlcust van Spanje en Portugal, naar de Noord- Afrikaanse havenstad Tanger. Daarna vervolgde de Baloeran haar reis naar ne werd zoo spoedig mogelijk gestopt. Bestelden een duiker, welke spoedig ter plaatse was en de tros (een hercules manilla, welke later bleek op één plaats beschadigd te zijn) verwijderde het zuid-Franse Marseille. Die haven stad was tevens het eindpunt van de Lloyd-Rapide, de snelle treinverbinding vanuit Nederland naar het 'tweede ver trekpunt' die veel passagiers prefereer den boven de menigmaal stormachtige vaartocht langs Biscaye. Na de embarkatie van nieuwe passagiers en post, verliet de Baloeran Marseille na een kortstondig verblijf en zette koers zuidoostwaarts, tussen Corsica en Sardinië door, via de Tyrrheense Zee, tussen Sicilië en de 'schoppende' laarspunt door de Straat van Messina, richting Kreta en via de Levantische Zee naar het Egyptische Port-Said. Over het aanvaren van die havenstad rapporteerde het Zee-Journaal: daarna een zoo nauwkeurig mogelijk onderzoek instelde en rapporteerde niet de minste schade aan schroef of Cedernall patent te hebben kunnen constateren. Simon Artz Dat liep dus goed af. De meeste passa giers hadden er overigens niets van gemerkt. Zij gingen in Port Said van boord. Lieten verwonderd de geheim zinnige sfeer van de kleine straatjes en de onbekende kleuren en geuren in deze an dere cultuur op zich inwerken. Voor velen was een bezoek aan de winkel van Si mon Artz een verplicht num mer. Daar móest men zijn ge weest. De Baloeran vervolgde haar reis naar het Verre Oosten via het Suez-kanaal. Dit was altijd een bijzondere belevenis. Zowel voor de oude zeerot als voor de nieuweling. Wie pech had, beleefde een zandstorm. Dan kwam het schip onder het scherpe en doordringende woestijnzand: op de dekken, in de salons en in de hutten, overal. Na een kort oponthoud voor anker op de rede van Suez, volgde de vaart door de tientallen kilo meters brede, diepblauwe Golf van Suez, met prachtige vergezichten naar het westen op de Sinaï-woestijn en naar het oosten op de Arabische woestijn. Daarna wachtte de Rode Zee. In dat grote water vonden vaak ontmoetingen plaats met andere Nederlandse mail schepen die op thuisreis waren. Na het passeren van de Straat Bab el Mandeb wachtten de Golf van Aden en de Indische Oceaan, op weg naar Colombo en op koers naar Sabang. Bij het passeren van de noordkust van Java en het aanvaren van Tandjong Priok had de uitkijk van de Baloeran - ver af of dichtbij - zicht op heel wat opmerkelijke eilanden. Ver weg de Kra- katau van 813 meter boven de zeespie gel, de eilanden Dwars in den weg en Brabandshoedje, Toppershoedje en het St. Nicolaas Punt. Tenslotte laveerde het schip op het laatste stuk langs de eilanden Hoorn, Amsterdam, Edam, Alkmaar, Enkhuizen, Leiden en Onmst. Zonder veel natuurlijk ongemak arri veerde de Baloeran tenslotte in Tan djong Priok. Dinsdag den 29en April 1930. Van Marseille naar Port Said/Suez. V.M.-wacht: Kregen 8.06 den loods aan boord en stoomden onder diens aan wijzing naar binnen en meerden ten 8.50 op de boeien van Port Said. Tijdens het meren konden de mooring- boatmen de dwarstros, welke vanuit de zijkant aan SB gegeven was, niet hou den, heten deze slippen, met gevolg dat dezelve door de op dat oogenbhk draai ende SB-schroef gegrepen werd. Machi- 1>«' li UV I m Batavia Tandjong Priok was de moderne haven van de hoofdstad en gouvernements- 33 ^UftK/4SM/£^\V» r t taya-sygj De social hall der eerste klasse van de Baloeran in luxueuze Art Déco-stijl. Het dubbelschroefmotorschip Dempo, het zusterschip van de Baloeran 43ste jaargang - nummer I - juli 1998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 33