tekeningen en keek goed naar de uit bundige natuur. 'Aardige mensen, heel hartelijk. Je gaat je er thuis voelen', ging hij verder, 'maar als ik echt naar huis ga, ga ik naar Amsterdam, begrijp je?' Peter is derde generatie Indische Nederlander en voelt zich Amsterdammer. 'Ik spreek ook geen Indonesisch.' Zijn moeder vertelde mij dat haar va der één dag na de bevrijding vermoord werd... Haar moeder bleef met drie meisjes achter en koos voor Nederland, want dan kreeg ze een pensioentje. Ze was verbaasd dat Moesson nog be stond. 'Was het niet Tong TongV Abonnement nemen, mevrouw!' spra ken we vermanend. In het kleine standje op de Stripdagen hangen schetsen en lieflijke tafereeltjes uit Indonesië. Menig bezoeker wil de tekeningen kopen, maar Peter van Dongen peinst er nog niet over. 'Later misschien, als ik zeefdrukken er van heb gemaakt...' Ook enkele pagina's uit het eerste deel van Rampokan Java zijn uitgestald. In het boekje Preview dat de lezer nieuwsgierig moet maken, schrijft tekenaar Van Dongen: 'Wat ik me goed herinne ren kan, is dat mijn moeder me, toen ik zeven was, vertelde over het bombardement op Makassar. De stad werd door de Nederlandse marine vanuit zee gebombardeerd. De vader van mijn moe der was KNIL-militair. Hij heeft de oorlog niet overleefd. Mijn oma bleef met drie dochters achter...' Dit tijgergevecht staat symbool voor de strijd van de inlanders tegen de Neder landse overheersers. Vandaar deze titel. Peter van Dongen tekent realistisch en zijn types zijn authentieke Indische en inlandse mensen. Legervoertuigen, de omgeving waarin ze rijden, alles is uiterst nauwkeurig afgebeeld en wie zich dit realiseert, weet hoeveel voorbe- Peter vervolgde: 'Ik trek in mijn boek geen partij. Dat kan ik ook niet. Voor dit boek, net als mijn eerste strip roman, heb ik veel gelezen, veel docu mentatiemateriaal bekeken, veel gesprekken met Indische mensen ge voerd en langzaam kwam er een gevoel van: Nu moet je beginnen. Het eerste deel verschijnt in okto ber van dit jaar. Er komt een voorpublicatie in een kwaliteitskrant.' Rampokan Java De Nederlander Johan Knevel keert als militair terug naar het land van zijn jeugd. Hij is op zoek naar zijn baboe die hem opvoedde en vindt haar terug in het kamp van de onafhankelijk heidsstrijders. Uiteraard bevinden zich rondom deze hoofdfiguur zowel Neder landers als Indonesiërs die van alles beleven in deze chaotische en moeilij ke tijd. 'Rampokan of rampok matjan' is een traditioneel tijgergevecht, zoals dat tot in het begin van deze eeuw gehouden werd op Java. reidend werk deze jonge tekenaar heeft moeten verzetten. Voor ons Indische mensen zal dit stel albums niet alleen een schitterend en meeslepend verhaal bevatten, maar we zullen ook kunnen genieten van exact getekende, nostalgi sche plaatjes. We hebben afgesproken dat er nog een interview volgt als hij Maar is met deel 1, want er is na de Stripdagen nog veel werk te verrichten. Peter van Dongen, onthoud die naam. Een derde generatie die zich interes seert voor haar afkomst... Er is voor Moesson nog hoop! Maar ook nog veel te doen om deze derde generatie bijeen te houden? Wij voorspellen dat Rampokan Java een bestseller gaat worden en wel licht als een bescheiden Max Have- laar de geschiedenis in gaat 27 MOET JE O IE INPIEGS ZIEN, JOHAN. WAREN DIE p'iz vGoesec ook? Fragment uit Rampokan Java van Peter van Dongen. De heer Lazarom, in Indië geboren, wil per se een te kening in de Preview en Peter van Dongen tekent een sawah in het boekje. 43ste jaargang

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 27