Een schoolvoorbeeld van integratie? Indische geschiedschrijving en het Nederlandse geschiedenisonderwijs (slot) moessQn Aandacht voor Indische Nederlanders in schoolboeken brengt onvermijdelijk generalisaties met zich mee. De groeiende aandacht verdient waardering; de inhoud moet echter kritisch worden gevolgd. Onvermijdelijke generalisaties Wie probeert het recente Indische ver leden in Nederland in een schoolboek te beschrijven, zal daarbij meer oog hebben voor onderlinge overeenkom sten dan verschillen. Indische mensen van verschillende generaties zullen soms moeite hebben met voorkomende generalisaties; met andere zullen ze tevreden zijn. Om de lezer hiervan een goed beeld te geven volgen hier drie interessante fragmenten. Fragment 1 'In Nederland verliep de integratie van het merendeel vrij vlot door enkele gunstige omstandigheden. De Indo's waren meer nog dan tevo ren bereid zich aan de Nederlandse cultuur aan te passen. En er was in die tijd in ons land een groeiende vraag naar werknemers. Voorts was na tuurlijk een belangrijke omstandigheid dat er in ons land geen sprake was van een koloniale situatie waarin een blanke minderheid zich torenhoog ver heven achtte boven een overweldigen de bruine meerderheid.' I1' Fragment 2 'In het voor Indo's en voor andere groe pen uit Indonesië vreemde Nederland móest een nieuw bestaan worden opge bouwd. Door de woningnood viel het niet mee om woonruimte te vinden. Het krijgen van werk was geen pro bleem als je een opleiding had gehad en goed Nederlands sprak, maar dat was bij lang niet iedereen het geval. Toch is het merendeel van deze men sen vrij soepel in de Nederlandse samenleving opgenomen. De meesten wilden zo snel mogelijk integreren, zodat ze zich sterk aan de Nederlandse cultuur aanpasten.' I2I Fragment 3 'Een schoolvoorbeeld van integratie. Tussen 1960 en 1980 kwamen er grote groepen uit Suriname, Turkije en Marokko naar Nederland. De Indo's werden hun vaak als voorbeeld gesteld. Zij zouden zich snel en zonder proble men hebben aangepast aan de Neder- landse samenleving. De Nederlanders van hun kant zouden hen snel hebben opgenomen in hun midden. Kortom: een schoolvoorbeeld van ge lukte integratie. Het is de vraag of dit beeld helemaal klopt. Aanpassing werd vooral van de Indische Nederlan ders verwacht; zij moesten gaan leven zoals de autochtone Nederlanders dat deden. Van de Nederlanders werd geen aanpassing en zelfs geen begrip voor de situatie van de Indo's gevraagd. In feite was er geen sprake van integratie, maar van assimilatie. Toch hebben de Indo's een stukje Indië meegenomen naar Nederland. Door de jaren heen hielden ze een eigen manier van den ken en leven in stand: "Als u me vraagt naar de Indische cultuur, dan denk ik dat het belangrijkste is: de gastvrijheid, de ijverigheid, de waardering onderling en het eten. Eten is iets heiligs. Er wordt veel liefde en aandacht aan besteed. Misschien is het wel iets dat we overgenomen hebben van de Indo nesiërs." "Indo-rock" en Indisch eten werden deel van de Nederlandse cul tuur. Er verschenen (en verschijnen nog steeds) boeken van Indische Nederlanders, waarin ze hun ervaringen opschrijven. Jonge Indo-europeanen krijgen steeds meer aandacht voor hun achtergrond en zijn er trots op.' M Treffers en missers Alle drie fragmenten noemen de vlotte integratie in en de 'aan passing' aan de Nederlandse sa menleving. Door de accentuering van de langdurige (zowel in Indonesië als in Nederland) 'grote bereidheid' tot aanpassing aan de Nederlandse cul tuur geeft fragment 1 een verouderd beeld, waarvan de eenzijdigheid in fragment 3 wordt genuanceerd door vermelding van de dwang tot assimila tie. Van de laatste zin uit fragment 1 vraag ik me al jaren af wat ermee wordt bedoeld. De beperkte tolerantie en het paternalisme waarmee de Indische groep tot assimilatie werd gedwongen was juist een uiting van het superiori teitsgevoel van de blanke meerderheid in Nederland. Een treffer is de aandacht in fragment 3 voor de Indische invloed op de Nederlandse cultuur werden deel van de Nederlandse cultuur'), ondanks beperkte aanpassing en begrip aan au tochtone zijde, en de instandhouding van 'een eigen manier van denken en leven.' Een misser is de manier waarop Tekst: Tom van der Geugten Foto in schoolboek, afgebeeld om te laten zien hoe Indische Nederlanders eruit zien. <4) 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 16