Niet in groepsverband, maar wel verzorgd? naam bleef roepen. Dat was zo intens zielig dat we er een brok van in de keel kregen.' Pa liet me even sudderen en ging toen verder: 'Was gewoon klasse, zoals ze dat speelden. Maar het was wel sneu dat de held net als al die andere stam- boelgasten de gé niet goed kon uitspre ken. Daarom moest hij een beetje im proviseren en riep hij iedere keer "Hinopipaaa!" in plaats van "Genove- vaaa!" Desalniettemin raakten we alle maal diep onder de indruk van al dat liefdesverdriet. Vooral door het smach tende "Iaaal", waarmee Genoveva tel kens te kennen gaf dat ze haar geliefde had gehoord. Dat ging ons door merg en been.' En na enig nadenken: 'Luister goed, Japie, je bent nog veel te jong om het te kunnen begrijpen, maar niets is zo erg dan dat twee geliefden van elkaar wor den losgescheurd. Daar komen brokken van, kijk maar naar Romeo en Julia.' Ventilator Hoewel ik diep geroerd was door pa's vertelling en het allemaal zó voor me kon zien gebeuren, zaten er naar mijn smaak toch enkele vraagtekens in het verhaal. Hoe zat het in hemelsnaam met die varende prauw, hadden ze daar voor een vijver aangelegd op het toneel? En hoe kreeg Genoveva haar haren aan het wapperen? Ik vroeg het pa. Maar ik had het kunnen weten, pa was op dit soort strikvragen bedacht. Hij glimlachte fijntjes en zei zonder blikken of blozen: 'Dat hadden ze goed voor mekaar. De prauw stond gewoon op de wielen van een kinderwagen en werd met een touw achter de coulissen getrokken. Het was trouwens een fikse prauw, met een stuk of vier roeiers. En wat dat water betreft: vóór, op het podium, hadden ze over de volle breed te vijf in golfpatroon gezaagde en zee groen geverfde planken achter elkaar op hun kant neergezet. Tussen de cou lissen en dus onzichtbaar voor het pu bliek, stonden toneelknechten die om beurten die planken op en neer bewo gen. In de maat, eerst de ene kant dan de andere kant. Dat werkte perfect, want vanuit de zaal was het net of je tegen de woelige baren op zat te kijken. Vooral als je net als wij klas kambing zat, helemaal vooraan. En met die wapperende haren van Genoveva zat het ook wel snor, daar hadden ze een kerel met een ventilator voor. Zag er allemaal goed uit, net echt. Maar het mooiste was wel dat die toneelknech ten zó enthousiast te werk gingen dat de uiteinden van de planken iedere keer keihard op de houten vloer bons den. Ongelooflijk, het hele theater daverde van het "kletak kletóek, kletak kletóek". En bij iedere dreun begon de podiumverlichting te flikkeren, leek wel een zeebeving met vliegende storm en donder en bliksem. Je kon die twee niet eens meer horen zingen. Maar misschien was dat wel de bedoeling.' Ik vroeg of die opera-voorstelling door al dat natuurgeweld in het water was gevallen, maar pa ontkende dat met klem: 'Ben je mal, het was van begin tot eind een prachtige uitvoering. Echt stamboel van het zuiverste water. De tranen biggelden ons over de wan gen. We moesten ons zelfs aan elkaar vasthouden om niet van onze bank te vallen, toen op een kritiek moment het wielonderstel van Genoveva's prauw averij opliep en het vaartuig met veel gekraak aan de grond liep. Alle hens aan dek natuurlijk, maar gelukkig wa ren de roeiers zo dapper om het euvel meteen te verhelpen. Midden in die vliegende storm sprongen ze overboord en sjouwden het wrak weg. Met schrei ende Genoveva en al. Petje af, was echt een geweldig staaltje gotong-röjong wat ze lieten zien. Ze kregen er ook terecht een staande ovatie voor.' Robinson Crusoë Ik heb pa toen niet eens meer gevraagd waar Genoveva's vrijer zich tijdens die scheepsramp had opgehouden, want daar had ie toch weer een goed antwoord op geweten. Om een cultuur-shock van te krijgen, die verhalen van hem. Maar met dat Genoveva-verhaal heeft hij me wel nog een tweede en gelukkig definitief laatste keer op de planken gekregen. Ook in Kotaradja, als opper hoofd van een horde met een arang- papje zwart gemaakte en in rieten rok jes gestoken kannibalen, die speren zwaaiend en woeste strijdliederen zin gend om een kookvuur hosten. Met mij voorop. Dat stuk had iets te maken met Robin son Crusoë. Dat kookvuur bestond trouwens uit een omhoog gedraaide ventilator met een paar lampjes eron der en allemaal slierten rood en geel crêpe-papier eraan. En daaromheen wat brandhout. Als je er alleen maar naar kéék, kreeg je het al warm. Die voorstelling liep als een trein. We renden ons rot om dat kookvuur, totdat mijn rokje losraakte en tussen mijn benen kwam. Gevolg was dat ik over de kop ging en alle electriciteits- snoeren meenam. Kookvuur uit en alle andere kannibalen in het pikkedonker over mij heen. Het laatste wat ik hoor de - voordat het doek viel - waren de hartstochtelijke toejuichingen van het publiek. Einde kunstcarrière. Het enige goede wat ik aan dat debacle heb overgehouden is een rotsvast ge loof in groepssolidariteit. Dat werd me bijgebracht door een van mijn onderge schikte stamgenoten, die Tarnbi genoemd werd vanwege zijn teint. Die jongen weigerde namelijk een voorkeursbehandeling en stond er op dat hij - net als wij - helemaal werd in gesmeerd met dat smerige arangpapje. Geweldig of niet? (Advertentie) Wij hebben voor u de volgende brochures: Hawaii, Brazilië Indonesië 'Van Sabang tot Merauke' Thailand/Maleisië Fly selfdrive USA, Nieuw Zeeland, Australië Wij leveren ook losse vliegbiljetten, evenals 'rond-de-wereld' tickets. AURORATRAVEL SERVICE B.V.S<iFl 25 Baden Powellweg 130 - 1069 LK AMSTERDAM travel service B.v. Telefoon 020 - 619 93 77 (Zaterdag telefonisch niet bereikbaar) 43ste jaargang - nummer 4 - oktober I 998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 25