mm 'Maai je kwam uiteindelijk op de teken academie terecht. Ging je vader toch overstag! Khing grinnikt. 'Hij gaf zijn pogingen op. Ik ging naar de Senirupa, de teken academie. Ik kreeg al vlug in de gaten dat er geen werk voor mij zou zijn als ik afgestudeerd was. Er werden nauwe lijks boeken uitgegeven, laat staan dat men illustratoren nodig had. Er zou voor mij niks te doen zijn in Indonesië Ik kon kiezen uit een opleiding volgen in Londen of in Amsterdam, maar ja, ik spreek Nederlands en geen Engels. Ik koos voor Amsterdam en kwam daar op de Kunstnijverheidsschool. Daar ben ik vlug van afgegaan en ik solliciteerde bij de Marten Toonder- studio's te Amsterdam.' mm' De personeelschef schreef hem de volgende dag een briefje: 'Dit is niet wat we zoeken.' The Tjong Khing dacht na. 'Als ze me niet gebruiken kunnen, moet ik terug naar Indonesië.' Daarom stapte hij diezelfde dag nog naar de personeelschef en deed hem het volgende voorstel. 'Ik verzoek u mij een hoekje van de studio te geven met een tafel en een stoel. U hoeft me geen salaris te betalen. Laat me daar een paar weken werken, alstublieft.' Khing glimlacht bij de herinnering aan deze voor hem zo belangrijke dag. 'Hij ging er op in! Ik had een plan. Ik zou me zo snel mogelijk onmisbaar maken, 't Was misschien hovaardig gedacht van mij, om dat in twee weken te willen volbrengen. Ik gaf mijn ogen goed de kost en ik merkte op dat een tekenaar ieder weekeinde werk mee naar huis nam, anders kreeg hij zijn strip niet af. "Die ga ik helpen," dacht ik. Na een tijdje kon ik hem zo goed assisteren, dat hij nooit meer met werk naar huis ging. Hij kon dan eindelijk eens met vrouw en kinderen uit. Na die twee weken hebben ze allemaal gestemd en de chef verzocht om mij te laten blijven. Dat heb ik tot eind jaren zestig gedaan.' Voorts vroegen ze ook een Nederlands paspoort voor hem aan. Als Indonesiër was dat nogal moeilijk, maar het lukte en Khing is al jaren officieel 'Neder lands'. 'Ieder jaar melden bij de vreemdelin genpolitie,' herinnerde Khing zich. 'Daar zaten nou niet bepaald de aardig ste mensen...' 'Hield je contact met je familie in Indonesië 'Ja, per brief. Neen, ik ben niet terug geweest om ze op te zoeken.' Zijn vader vluchtte met het gezin na de onlusten, waarbij vooral de Chinezen en peranakans het in Indonesië zwaar te verduren kregen, naar Singapore. De Marten Toonder studio's Khing stapte naar de Marten Toonder studio's met een map vol tekeningen onder zijn arm. Er waren tekeningen bij die hij op de Indonesische academie had gemaakt en wat vrij werk. Hij spreidde zijn werk op de tafel uit en wachtte gespannen het oordeel af. Zijn verblijfsvergunning en visum dreigden af te lopen. Hij had deze job hard nodig. 15 Deze tekening doet het meeste denken aan de tekeningetjes die kleine Khing op het bord thuis in Bandoeng maakte. Een zeer mys tieke tekening. Van wie is die hand, die je alleen maar in de spiegel kunt zien? De meesterhand tekent een eenzaam jongetje in een vijandig bos. 43ste jaargang - nummer 6 - december I 998

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 15