Duiven
hetzelfde bedrag bij elkaar zien te krij
gen. Als de wedstrijdduif zijn kooi
(beltoepen) heeft bereikt, wordt op het
moment dat de duif zijn vleugels ge
sloten heeft direct op de tong tong ge
slagen. Elke tong tong heeft zijn eigen
geluid, net als bij die soeangens.
Toen de Indische familie waar ik latei-
geregeld op bezoek was een nieuwe
bekoepen aan het plaatsen was, mocht
ik de oude hebben. Ik plaatste hem
midden in de tuin en begon ook dui
ven te melken. Later kwam er ook een
tong tong. Paul is met zijn broers aan
dezelfde hobby begonnen en niet lang
daarna organiseerden we ook races.
Kunnen jullie je het voor de geest
halen, midden in een nette woonbuurt
op Sumatrastraat 59 en 83 staan er
bekoepens en een tong tong waar na
schooltijd de oudjes, wanneer ze lekker
een middagdutje doen, opgeschrikt
worden door het geluid. Deze hobby
hadden we niet lang mogen uitoefenen,
begrijpen jullie waarom niet: 'Te gek
toch, het lijkt hier wel een kampong,
stoppen ermee jullie straatjongens!'
In het begin vonden die oudjes het nog
leuk, nieuwsgierig natuurlijk, want zij
deden nog mee met de weddenschap
pen voor een gulden en wij met een
kwartje. Nu ik dit neerschrijf bedenk
ik mij, goh wat waren wij toch toen
goblok. We konden onze hobby gehou
den hebben als wij die tong tong maar
niet gebruikten. Maar hoe geef ik dan
de aankomst van mijn duif aan? Met
een fluit natuurlijk, daar schrokken die
oudjes ook van, dus toch maar stoppen.
Nou dat was het dan, het was leuk.
Bekoepen weg, tong tong weg en de
duiven in gewone hokjes aan de muur
gewoon als huisdieren
WILT U
GELD
LENEN
Ik woonde in Soerabaja aan de
Sumatrastraat, gelegen in de
Goebengbuurt, ingesloten
door de kali Brantas en de
Goebengboulevard. In de
onbewaakte momenten na
schooltijd liepen wij - George,
Paul en ik - vaak door de
buurt de ene straat in en de
andere weer uit en zochten
naar doelen waar wij onze
fantasie op los konden laten.
Wij bestudeerden grondig op
welke manier en op welk
tijdstip de bloeiende mangga
kedondongboom het beste door
ons van de belastende hangende
vruchten verlost kon worden.
We kwamen ook een nieuw en
voor ons verboden terrein binnen:
de kampong Nias, over de spoorweg.
Staand op de spoorweg zagen we een
groep mannen en, nieuwsgierig als we
waren, liepen we op die groep af om te
ontdekken wat er gaande was.
Er was een onderhandeling bezig over
een duivenrace die gehouden zou wor
den en over welke duiven aan elkaar
gekoppeld zouden worden.
Het ging ook om geld. Geen grote be
dragen hoor, want het was voor die men
sen een tijdverdrijf. Het inleggeld wis
selde van 25 cent tot enkele guldens.
De race verliep net als de postduiven-
race hier in Nederland, alleen waren de
afstanden niet zo groot. De duiven
konden de korte afstand veelal binnen
het uur afleggen. Als de afspraak ge
maakt was, werd de gekozen duif (ze
hadden allemaal een naam gekregen)
voorzien van een fluit (soeangen) die
bevestigd werd in de staart.
Twee staartpennen werden met naald
en draad vast genaaid en daartussen
werd de fluit bevestigd. Geen van deze
fluitjes had dezelfde toon en zo konden
de eigenaren de aankomst van hun
duif horen. Ze werden achterop de
bagagedrager van een fiets vervoerd.
Uit elke groep stapte een van de jon
gens op de fiets naar de losplaats en
daar aangekomen heten ze de duiven
gelijktijdig los. De duif die als eerste
zijn kooi bereikte, had gewonnen.
Toen in de kampong ging alles door
middel van de tong tong.
Als ik het mij nog goed herinner, gaat
het organiseren van een race zo: stel ik
heb zin om een van mijn duiven te la
ten racen. Het slimste is om dat te
doen als een duivenpaar een nest met
eieren heeft. Die beesten willen hun
nest natuurlijk niet onbewaakt achter
laten en vliegen dan zo snel mogelijk
naar huis.
Ik sla dan op de tong tong.
Dit zal door een van de andere duiven
melkers die deze race willen aangaan,
worden beantwoord met dezelfde riedel
en afgesloten met twee tong tongs.
Hierna komen de melkers bij elkaar
voor de afspraken. Het geldbedrag is
door de eerste reeds verzameld en de
andere moet dan onder zijn supporters
29
(Advertentie)
Bel gerust Setiakawan.
Wij zijn tot 22.00 uur bereikbaar.
(078) 618 08 66.
Setiakawan
Tekst: Ruud Zevenhoven
43ste jaargang - nummer 6 - december I 998