L'Isole Piu Famose del Mondo moessOn De Venetiaanse uitgever Thomasso Porcacchi da Castiglione beschreef in 1576 de Molukken als een van de beroemdste eilanden van de wereld. In zijn in 1605 te Venetië uitgegeven atlas, nam hij een gravure op van de Molukken van de hand van Girolamo Porro. Het is een van de vroegste zeventiende eeuwse kaarten die van de Molukken gemaakt zijn. De gravure toont ons een nog onduide lijk beeld van de archipel. Java bestaat uit 'lava Menor' en 'lava Mazor', de vorm van de eilanden is onduidelijk aangegeven. Het boek van Porcacchi behoort tot het genre van de Italiaanse Isolario. Deze boeken bevatten beschrijvingen en kaarten van eilanden in de toen bekende wereld. Het werk van Porcacchi staat in dit genre goed aangeschreven. Cartografie Al sinds de klassieke oudheid werden er kaarten gemaakt in de landen rond de Middellandse Zee. De kennis van de cartografie werd ook na dc ineen storting van het Romeinse Rijk in stand gehouden. In de dertiende en veertiende eeuw kwamen de handels steden Venetië, Genua en Amalfi op. De zeelieden uit deze handelsplaatsen reisden naar verafgelegen streken en verfijnden de kunst van het kaarten maken. Omstreeks 1485 werd door Bartolom- meo delli Sonetti het eerste boek met zeekaarten samengesteld en uitge bracht in Venetië, een van de toenma lige centra voor dc cartografie. In 1506 werd een atlas met wereldkaarten uitgegeven met, voor de eerste maal, de ontdekkingen in de Nieuwe Wereld daarin opgenomen. In de daaropvol gende jaren werden de zogenaamde Isolario uitgebracht. Porcacchi was een kaartenmaker. De kaarten werden veelal vervaardigd in opdracht van rijke handelaren uit de regio. In dit geval door een rijke opdrachtgever uit de regio Ducal. Monopolie Voor de Europeanen is - sinds de eerste Portugese expeditie onder Albuquerque die in 1511 uit Malakka vertrok - de eilandengroep van de Molukken of specerij-eilanden, het belangrijkste doel in de Oost geweest. De Portugese zeelieden waren zich al snel bewust van het belang van eilanden als Terna- te, Tidore en Halmahera (op deze kaart afgebeeld met de inheemse naam Gilolo). Deze eilanden waren rijk aan kruidna gelen - de nabij gelegen Banda-eilanden en Ambon aan nootmuskaat en foelie. Gedurende de gehele zestiende eeuw werd de handel op Azië gemonopoli seerd door de Spaanse en Portugese handelsvloten. De wens om vreemde en onbekende landen te zien, bracht in 1583 de Hollander Jan Huygen van Linschoten in Aziatische wateren. Niet op een Nederlands, maar op een Spaans schip. Dienst nemen op een Nederlands schip was in die periode weinig zinvol, omdat deze zich nauwelijks buiten de Europese wateren begaven. Het was de ondernemende Van Linschoten die een serieuze bedreiging voor de Portugese hegemonie in de archipel ging vormen. Hij maakte een nauwkeurige beschrij ving van de nederzettingen in het Oosten, die in de jaren 1595-1596 in Amsterdam gepubliceerd werd. Nog vóór de publicatie vertrok de eerste Nederlandse expeditie op initia tief van de Compagnie van verre naar het Oosten. Concurrerende compag nieën volgden, maar al snel, in 1602, verenigden ze zich tot de Verenigde Oostindische Compagnie. In het jaar dat de atlas van Porcacchi werd uitgegeven (1605), arriveerde de eerste volledig door de VOC uitgeruste vloot in de archipel met de opdracht de Portugese bolwerken aan te tasten. Matelief boekte succes op Ambon waar het fort Victoria door de Portugezen aan de VOC werd overgedragen. Terwijl de Hollanders vaste voet op de specerij-eilanden zetten, verscheen in Venetië de atlas van eerder genoem de Porcacchi. Venetië, de machtige handelsstad uit de late middeleeuwen en renaissance die al eeuwen lang de handelsroute beheerste via de Levant en de aansluitende overland routes naar het verre Azië. Het hoogtepunt van die positie was voorbij. Door de opkomst van de Turken in de Balkanlan- den in de vijftiende eeuw verloor de Venetiaanse handelsmacht geleidelijk haar betekenis. De verovering van Constantinopel door de Turken (1453) beteken de een ramp voor de Venetianen die stap voor stap werden terug gedrongen en voortdu rend moesten onder handelen om hun positie in de Levant enigszins te bewaren. Ten slotte verloor het ook zijn positie in het westen door de ont dekking van de route naar Indië rond Kaap de Goede Hoop (1498) door Vasco da Gama. Spaanse, Portugese en later Hollandse en Engelse koopvaarders namen de touwtjes in han den op de Indonesi- sche wateren. De hier afgebeelde kaart uit 1605 verscheen op het moment dat de Venetiaanse rol sterk werd terugge drongen. De lamst van de cartografie werd overgenomen door de beroemde kaartenmakers Mercator uit Antwer pen en Blaeu uit Amsterdam. 38 Tekst: Leo van Putten

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1998 | | pagina 38