Zo ontstond de mythische Chinese draak, de Liong, die daarna gedurende eeuwen tijdens traditionele feesten verscheen. Deze legende werd als artikel in het Semarangse dagblad Suara Merdeka opgenomen, op basis van een interview met een deskundige, de heer Budiman Haliman Halim. Feng Shui De liong symboliseert geluk en voorspoed en zijn vorm wordt in verband hiermee ook gebruikt bij het berekenen van de Feng Shui (Hong Soey): Feng is wind en Shui is water. Dit is de kunst om op een stuk land de gunstigste situatie uit te mikken, de beste plek om daar een woning, kantoorgebouw of graf van een voorouder te bouwen. Voor de terugkeer van Hongkong naar China, gebruikten de Britten daar ook Feng Shui voor hun gebouwen. Naar verluidt is de rijkste man in Hongkong, de heer Lie Ka Shing, zo enorm rijk geworden, doordat zijn oom - een Feng Shiu artiest - een prima stuk grond kon vinden voor het graf van zijn voorvader. Een ander voorbeeld van de magische invloed van de Liong is een bizar voorval, gebeurd in november 1998. In de wijkTandjungmas te Semarang werd een Bidplechtigheid voor de draak gehouden, om te voorkomen dat Semarang geteisterd werd door het grillige La Nina weer. Op dat ogenblik viel er een stortregen op Semarang, doch op de bewuste plaats viel er geen druppel water. Javaanse pasardagen Op Java is er ook een mythi sche draak, de Naga. Er is een groot verschil tussen de Liong en de Naga. De Liong heeft poten, de Naga geen. In China wordt de Liong beschouwd als een hemelse figuur, een god die geluk en voorspoed brengt, terwijl de Naga ongeluk, onheil voor spelt. Dit ontwaart men in de tijd rekening van de Javaanse pasardagen, onder andere: naga dina (dag), naga sasi (maand), naga tahun (jaar) en naga windu (8 jaar), men probeert deze te vermijden. Sinds het laatste kwartaal van 1998, voortgezet in het eer ste kwartaal van 1999, versche nen de draak (liong) en de leeuw (samsi) weer op het open bare toneel, vaak tijdens een declaratieplechtigheid van een nieuwe politieke partij.Tijdens het Soeharto-regiem mochten de draak en de leeuw hun woning (de klenteng) niet verlaten, er waren slechts drie politieke partijen; er was geen oppositie. Tjoe Tijdens het recente Chinese lentefeest in februari 1999 speelden de liong en samsi weer in de buurt van de klenteng Pasar Gede te Solo (Surakarta)Een liong wordt gespeeld door een groep per sonen: één loopt voor de kop van de draak, hij draagt een stok met bovenop een kleurige of lichtende bol, de zogenaamde 'tjoe' en stelt de aardbol voor - hij wordt op en neer en heen en weer ge zwaaid. De bewe gingen van de tjoe worden door de kop van de draak gevolgd, waarop het hele lange lichaam tot en met de staart meebeweegt. De leeuw samsi volgt de baan van de liong, schudt met zijn grote kop, maakt happende bewegingen, hup pelt en springt als een speelse hond - wordt gespeeld door twee per sonen. De huizen en toko's, waar de draak en de leeuw langs passeren, hangen aan de deurposten roodgekleurde papieren of katoenen zakjes, waarin wat geld zit. Deze zak jes noemt men 'ang pao'. Dit is een Fukienese (Hokkian) woord: ang is rood, pao is zakje of pakketje. De spelers die de kop van de samsi han teert maakt sprongen en hap pende bewegingen en pakt de angpao's weg. Gewoonlijk hapt de liong niet, hij slingert als een slang door de straten, achter de tjoe aan. Doch tij dens het afgelopen lentefeest, in Solo tenminste - hapt de liong ook angpao's op: hij steekt zijn lange tong uit en de speler onder de kop pakt het zakje op. Volgens een deskundige in Solo, de heer Hendra Yauw, zijn de liongs in China, Hongkong, Taipei en Singapore groter; de liongs en samsi in Indonesië zijn slan ker en beweeglijker. De groepen spelers van liong en samsi in Solo bestaan uit etnische Chinezen, gemengd met Javanen. Ook de enthou siaste menigte toeschouwers is etnisch gevarieerd: niet alleen Chinezen doch ook anderen begroeten de mythi sche dieren met vreugde en angpao's; hieronder was een eigenaar van een toko, afkom stig uit India, die angpao's klaarzette. Dit zijn positieve veranderin gen, hopelijk helpt het mee om racialistische negativisme tussen de etnische minoritei ten en de majoriteiten te ver minderen. Bovenstaand is een verhaal over het weer opleven van de twee mythische Chinese die ren, de draak en de leeuw, de liong en de samsi, nadat ze meer dan dertig jaar waren weggemoffeld. 44 ste jaargang - nummer 3 - september 1999 Etnisch gevarieerd 37

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 37