I Hl vlas kangft uit, maar wel I tot een stethoscoop van elektriciteits draad, dagboeken, brieven, propaganda materiaal. Technisch gezien, valt op de tentoonstelling niets aan te merken. Een uitstekende locatie waar de bezoeker een interessante mix van beeld en geluid krijgt voorgeschoteld, aangevuld met parafernalia van de Japanse soldaat, de Indonesische revolutionair en de Hollandse en Indische dwangarbeider, krijgsgevangene en kampbewoner. Eenzijdige Ihjdrage Inhoudelijk had de expositie echter een beter lot verdiend, met name de invulling Belanda Jepang Indonesia Dutch Japanese Indonesians Tekst en foto's: Riny Boeijen Op 8 augustus werd in Itet Rijksmuseum de tentoonstelling 'Nederlanders-japanners- Indonesiërs, de Japanse bezetting van Nederlands-Indië herinnerd' geopend. Maar wat moet je met zo n expositie als de Japanse ambassadeur in Nederland bij de opening ver stek laat gaan? 'De opzet en inhoud liggen voor Japan te gevoeligvolgens een zegsman van de ambassade. Het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) heeft in samenwerking met het Rijksmuseum de tentoonstelling 'Nederlanders-Japanners-Indonesiërs, de Japanse bezetting van Nederlands-Indië herinnerd' samengesteld. De tentoonstel ling is te zien tot en met 24 oktober en kon mede worden georganiseerd dankzij een subsidie van de Japanse regering van 25 duizend gulden. Het ligt in de bedoeling om de expositie ook in Japan aan het publiek te tonen. De tentoonstelling sluit aan op de confe rentie 'Beelden van de Japanse bezetting van Indonesië' die op 6 en 7 augustus in het Rijksmuseum werd gehouden. Het doel van de tentoonstelling is duide lijk: proberen vanuit het perspectief van de drie betrokken landen de historie in beeld te brengen om daarmee de kennis over die periode te vergroten en weder zijds begrip te kweken. Videobeelden op drie verschillende schermen, foto's, vitri nes gevuld met allerlei gebruiksvoorwer pen variërend van een blikken kunstgebit van het drieluik. Zoals reeds tijdens de voorafgaande conferentie bleek, is er in Japan een grote achterstand in kennis over haar rol als bezetter. Een achter stand die heeft te maken met het feit dat Japan niet herinnerd wil worden aan een verloren oorlog. Verliezers kennen, zeker in de toenmalige Japanse cultuur, geen genade. Een stelling die onomwonden wordt bevestigd door de verklaring van een voormalige Japanse commandant in de documentaire Kwai over de aanleg van de beruchte Birma-spoorlijn, 'krijgs gevangen als minderwaardige schepsels te beschouwen'. Het feit dat de Japanse ambassadeur ver stek liet gaan bij de opening van de expositie mag, bezien vanuit diezelfde Japanse cultuur, daarom als een grove schoffering worden opgevat. De exposi tie schiet daarmee, voor wat de Japanse inbreng betreft, aan haar doel voorbij. Indonesië, als tweede land in het drieluik, moessQn D* Japans bez«ttirig w Wederzijds begrip Bevrijding en onafhankelijkheid Liberation and indeprndcncr

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 34