Daaruit hel) je geconcludeerd dat liij iets heeft overgehouden aan het kamp? 'Ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat hij zozeer iets aan het kamp heeft overge houden. Er zijn erge dingen gebeurd waar ie niet graag over sprak - zijn beste vriend is in de oorlog gefusilleerd - maar hij was na de oorlog nog actief in de politiek. En ik denk dat het hem toen teleurstelde om te zien dat er zo weinig veranderde. Mensen die tijdens de oorlog op hoge posten zaten, bleken er na de oorlog nog steeds te zitten. Die hoge verwachtin gen... ik denk dat hij de teleurstelling niet kon verwerken en daarom steeds dieper wegzakte. Direct na de oorlog heeft hij zich ook sterk gemaakt voor de onafhankelijkheid van Indonesië, als een van de weinige Indo's. Hij sprak zich daar openlijk over uit. De Indo's die in Indië zaten, waren daar natuurlijk vreselijk tegen, want dat was levensbedreigend voor hen. Mijn vader die de zaak van hieruit bekeek, vond dat elk volk recht had op zelfbe stuur. Daar had hij tenslotte voor gevochten tegen de Duitsers. Het is natuurlijk bitter om, na alles wat je voor je vaderland gedaan hebt, om dan ineens als een staatsvijand te worden gezien. Dus, om terug te komen op je eerste vraag, echt stereotiep kan ik de situatie thuis niet noemen, hoewel ik later besefte - dan zie je al die dingen, hè, in je jeugd heb je daar geen benul van - dat wij wel opgevoed zijn om beter te presteren dan anderen, of in ieder geval minstens zo goed; goed zijn in gymnas tiek, en op school heb ik ook vreselijk mijn best gedaan. Een prestatiegerichte houding die ik later wel bij andere Indische mensen herkende.' Wat vond je vader ervan toen je voor de muziek koos? 'Hij overleed toen ik zeventien was, toen ik eindexamen deed. Daarna ben ik in zijn geest toch nog gaan studeren: biochemie. Ik wilde het bewustzijn van de mens doorgronden, maar ik viel tijdens de colleges telkens in slaap. Ik had een lief studievriendinnetje, die zat naast mij en als het college afgelopen was, zei ze: "Ernst, Ernst, het is tijd" en dan haalde ze een carbonpapiertje onder haar dictaat vandaan en dan mocht ik het doorslagje hebben. Ik heb m'n kandidaats nog gehaald. Dat was toch een beetje de verplichting die ik voelde, maar ik heb m'n papiertje niet meer opgehaald. Inmiddels zat ik al in de muziek, speelde in CCC Inc. Als ik geen muziek had gehad, was ik denk ik gek geworden. Op het moment dat ik achter de piano ga zitten, valt alles weer op z'n plaats, in wat voor stemming ik ook ben. Dat heb ik altijd al gehad.' Hoe belangrijk was muziek vroeger bij jullie tbuis? 'Een tante van mij, een jonger zusje van mijn moeder, vertelde daar wat leuks over. Ze was nog een klein meisje toen mijn moeder mijn vader leerde kennen. Als mijn vader op bezoek kwam, nam hij altijd zijn gitaar mee. Met de kinderen in dat gezin zong hij liedjes die hij en mijn moeder later bij ons thuis zongen als er feestjes waren. Krontjongliedjes, maar ook Amerikaanse liedjes, hits uit die tijd, zeg maar. Mijn tante vertelde dat dat zo'n "rijkdom" was voor die kinderen - ze leefden in een arm gezin. Die Indische jongen met zijn gitaar. Dat had een onuitwisbare indruk op haar gemaakt. Mijn tante was minstens zo verliefd op hem als mijn moeder, zei ze. Ik heb nog foto's van mijn vader in Indië, toen moet ie zestien geweest zijn of zo, waarop hij met een groepje jon gens muziek maakt. En bij mijn opa en oma thuis in Batavia stond ook een piano. Ik heb bij mijn Indische grootvader voor het eerst, toen hij in Nederland was gekomen, plaatjes gehoord - van die ep-tjes waren dat - met muziek van Chopin, waar ik hele maal kapot van was. Mijn liefde voor In de tijd van Doe Maar, begin jaren tachtig. Chopin komt dan ook uit die familie. Maar ik zei al, toen ik nog jong was, waren er bij ons thuis veel feestjes en partijtjes. Mijn vader speelde dan gitaar en mijn moeder ukelele - dat was dan hét krontjonginstrument, weet je wel. Dat zijn ook van die dingen waarvan ik me pas later ben gaan realiseren dat ze hun sporen hebben achtergelaten. In dit geval in mijn beeld van muziek.' Hoe zou je die invloed willen omschrijven? 'Een behoefte aan mooie melodieën, aan harmonieuze, een beetje zoetige muziek, zoals krontjong. Reggae, waar ik me lang in verdiept heb, lijkt daar op. Die zoete, lange, lijzige melodieën, bijvoorbeeld. Voor mijn cd heb ik weer veel naar krontjong geluisterd en toen drong het ineens tot me door: het is net reggae, maar dan akoestisch. Dat vond ik een hele ontdekking, eigenlijk.' De teksten van je nieuwe cd gaan veel over liefde en erotiek, maar die twee thema's lijken nauw verbonden met verdriet, verdriet om dingen die voorbijgaan. 'Ja, dat is waar, ja. Het verleden is voor mij heel belangrijk. Ik koester een diepge wortelde spijt om wat niet meer is. In dat boekje De Overkant noem ik dat een hef tig verlangen naar onschuld. Dat had ik vroeger al en ik geloof dat ik dat nog heb.' 44 ste jaargang - nummer 5 - november 1999 27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1999 | | pagina 27