Tentoonstelling en boek over are "^l^JBwWTiPBrniTIBlPTpfniiiBn» lil Grand Hotel Savoy Homann in Bandoeng, door Aalbers zelf gefotografeerd vanaf de DENIS-bank. baars wilde maken voor zijn opdrachtge vers. Die opdrachtgevers waren gesteld op wooncomfort, uitgaan, het ontvangen van gasten en het uitdragen van een zeke re status. Met zijn elegante en expressieve exterieurs en zijn knappe plattegronden, kwam Aalbers aan hun wensen tegemoet. Wat bij gebouw Odeon nog een spel met horizontale en verticale elementen in de gevel was, ontwikkelde zich bij de vrij staande gebouwen in Bandoeng tot dyna mische driedimensionale composities van rechthoekige en ronde bouwelementen, bijeengehouden door de golvende, hori zontale lijnen van luifels en galerijen, die de achterliggende verdiepingen uit het directe licht houden. In de openbare gedeelten van het hotel en de woongedeelten van de villa's lopen de royale binnen- en buitenruimten even eens in een golvende beweging in elkaar over, zodat ze zowel afzonderlijk als geza menlijk te gebruiken zijn. Vervreemd Tijdens de Japanse bezetting was Aalbers geïnterneerd in onder andere Tjimahi. Hij overleefde de kampen, maar zijn gezondheid was sterk achteruit gegaan. In 1946 repatrieerde hij met zijn vrouw en twee dochters naar Nederland. Hij hoop te later naar Indië terug te kunnen keren, maar zijn fysieke toestand en de politieke ontwikkelingen maakten dat onmogelijk. In Nederland was hij onbekend en de naoorlogse omstandigheden hier waren hem vreemd. Het lukte slechts incidenteel om aan opdrachten te komen. Zijn bureaupartner verdween naar Belgisch Congo, met medeneming van een geza menlijk ontwerp voor het paleis voor de gouverneur-generaal in Leopoldville. Gebouw Odeon was nog steeds in fami liebezit en na het overlijden van zijn vader in 1948 zette Aalbers de exploitatie ervan voort. Hij maakte de indeling van de zalen flexibeler met tussen de kolommen geplaatste hefdeuren en detailleerde de ruimte opnieuw met sfeerverlichting, een uit spiegels en glas opgebouwd buffet in de foyer en kleurige abstracte decoraties langs de wanden - een volkse variant op het deftige Savoy Homann. Een schril contrast Vanuit Odeon trachtte hij ook het archi tectenbureau voort te zetten. Aalbers bouwde nog enkele villa's, eenvoudige varianten op zijn modernistische villa's in Indië. Een van zijn laatste werken, hotel 't Wapen van Marion in Oostvoorne, is een juweeltje. Op een oogvormige plattegrond van zeer beperkte omvang, met een excentrisch gelegen, rond trappenhuis en direct daar omheen de buffetten, wist Aalbers drie bijzondere ruimten te creëren in de vorm van cirkelkwadranten met een weids uit zicht op de omgeving, tezamen met de dienstruimten en de gastenkamers. Op kleine schaal werd hier het beste uit zijn Indische werk nog eenmaal herhaald De voormalige DENIS-bank in Bandung. 32 moessQn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 32