Mad Puma (1957). Olieverf op doek, 50 x 40 cm.
Davidson motor
fiets door de stad.
Reclametekenaar
In 1937 ging
Sonnega op weg om
Indië beter te leren
kennen. Hij reisde
door Java en Bali en
raakte nog verder in
de ban van de
schoonheid van het
land. De overweldi
gende natuur, het
comfortabele
klimaat en de harte
lijke bewoners
versterkten zijn band
met de Archipel.
Hij schreef artikelen
voor verschillende
Indische dagbladen,
waarin hij zijn reis
impressies opteken
de. Hij besloot om
zijn leven verder te
vullen met zijn
meest geliefde bezig
heid, de schilder- en
tekenkunst.
Zijn vroege schilde
rijen en tekeningen
zijn door zijn achter
grond als reclamete
kenaar zeer decoratief en figuratief. Later
werd zijn werk veel meer expressionistisch
van stijl. Zijn werk als illustrator maakte
echter dat hij in het begin zeer verhalend
tekende en schilderde. Hij sloot zich daar
mee aan in de lange rij van naturalistische
illustratoren en tekenaars van vorige eeu
wen; mensen die tekenden om de thuis
blijvers te kunnen laten zien hoe het was
om te leven en te werken in het verre oos
ten. Maar hun inspanningen stonden toen
vooral in dienst van handelaren en schip
pers, die de gegevens gebruikten om
zoveel mogelijk winst te maken.
Aan het einde van de achttiende eeuw
werd de optekening in dienst van de han
del langzaam aan vervangen door een
meer open benadering. De uitheemse
cultuur werd steeds belangrijker als
thema in teken- en schilderkunst en in de
literatuur. Hoewel nog steeds onderge
schikt, werd artisticiteit steeds belangrij
ker.
Eind negentiende eeuw nam de fotogra
fie geleidelijk de taak van het weten
schappelijk documenteren over en werd
een meer vrije expressie van beelden
van de Oost merkbaar.
In Nederland bleef men, ondanks de
vele buitenlandse contacten, zeer
Hollands schilderen en tekenen. De uit
heemse culturen werden zorgvuldig bui
ten de landschappen en portretten
gehouden.
esian
Between
dream and
reality (1941).
Olieverf
op canvas,
55 x 32 cm.
Sc
Meisjesportret (1954). Olieverf op doek, 32 x 29 cm.
45 ste jaargang - nummer 2 - augustus 2000