Mad Puma (1957). Olieverf op doek, 50 x 40 cm. Davidson motor fiets door de stad. Reclametekenaar In 1937 ging Sonnega op weg om Indië beter te leren kennen. Hij reisde door Java en Bali en raakte nog verder in de ban van de schoonheid van het land. De overweldi gende natuur, het comfortabele klimaat en de harte lijke bewoners versterkten zijn band met de Archipel. Hij schreef artikelen voor verschillende Indische dagbladen, waarin hij zijn reis impressies opteken de. Hij besloot om zijn leven verder te vullen met zijn meest geliefde bezig heid, de schilder- en tekenkunst. Zijn vroege schilde rijen en tekeningen zijn door zijn achter grond als reclamete kenaar zeer decoratief en figuratief. Later werd zijn werk veel meer expressionistisch van stijl. Zijn werk als illustrator maakte echter dat hij in het begin zeer verhalend tekende en schilderde. Hij sloot zich daar mee aan in de lange rij van naturalistische illustratoren en tekenaars van vorige eeu wen; mensen die tekenden om de thuis blijvers te kunnen laten zien hoe het was om te leven en te werken in het verre oos ten. Maar hun inspanningen stonden toen vooral in dienst van handelaren en schip pers, die de gegevens gebruikten om zoveel mogelijk winst te maken. Aan het einde van de achttiende eeuw werd de optekening in dienst van de han del langzaam aan vervangen door een meer open benadering. De uitheemse cultuur werd steeds belangrijker als thema in teken- en schilderkunst en in de literatuur. Hoewel nog steeds onderge schikt, werd artisticiteit steeds belangrij ker. Eind negentiende eeuw nam de fotogra fie geleidelijk de taak van het weten schappelijk documenteren over en werd een meer vrije expressie van beelden van de Oost merkbaar. In Nederland bleef men, ondanks de vele buitenlandse contacten, zeer Hollands schilderen en tekenen. De uit heemse culturen werden zorgvuldig bui ten de landschappen en portretten gehouden. esian Between dream and reality (1941). Olieverf op canvas, 55 x 32 cm. Sc Meisjesportret (1954). Olieverf op doek, 32 x 29 cm. 45 ste jaargang - nummer 2 - augustus 2000

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 27