Ems van Soest (1908-1984) Schrijfsters uit het Damescompartiment Tekst: Vilan van de Loo hmmci Ingelina Helena van Soest heette zij, en hoewel haar romans tientallen jaren geleden verschenen, zijn ze nog altijd geliefd. Velen hennen haar meisjesboeken, zoals De Pauw 1Q30), Het Berghoninginnetje 1Q34) of latere titels a/s Een Wajang in Gods handen 1Q4Ó). In Moesson publiceerde Ems herinneringen aan een heerlijke Indische jeugd op de thee-onderneming Ngargoloko- Malebari (Midden-Java)in haar romans vertelde ze over optimisme en levensmoed. '"Ouwe, trouwe ratelkast,'" sprak ze tegen haar Remington. "Je verveelt me soms gruwelijk. Kon ik maar eens wat interessanter dingen op je neertikkelen, maar helaas, de Baas voelt slechts voor zakelijke en geldswaardige pampieren... enfin!" Ze zuchtte van verademing, toen het vijf uur sloeg...'. In deze paar zinnen uit De Pauw liet Ems van Soest haar lezeressen weten dat een modern meisje het kantoor heus niet hoefde te idealiseren. Het was vaak ploe teren en weinig echt plezier. Soms dwong de crisistijd meisjes tot een wer kend bestaan. Zo ook 'de Pauw' zoals Inka in de roman door collegaatjes werd genoemd, die haar trots om geld te kun nen verdienen beschouwden als hoog moed. Nee, kantoor was niet alles, dat wist Ems wel uit eigen ervaring. Nadat zij de drie-jarige HBS-cursus doorlopen had, haalde Ems van Soest type- en stenodiploma's. In betrekking op het Semarangse kantoor van Crone leerde ze de ups and downs van het kant oorleven kennen. Over dergelijke erva ringen kon ze geen boeken vinden. Ems, die zo graag las, besloot daarin verandering te brengen, vertelde ze later: 'Ik nam de typemachine en schreef ach ter elkaar "De Pauw", mijn eerste boek. Ik heb altijd getracht het Indische leven, mijn leven, zo precies mogelijk weer te geven.' buccessen Met De Pauw legde Ems van Soest de basis voor een succesvolle literaire car- Op jonge leeftijd. rière. Ieder jaar verscheen er een, soms twee boeken. Vrijwel altijd vertelde ze over het werkende meisje in Indië, dat soms in troosteloze pensions moest wonen, vaak een gelukkig huwelijk sloot en altijd een goed karakter had. Elke roman bezat de positieve Van Soest- moraal: gebruik je talenten, leer doorzet ten en geniet van het goede. Het was een nieuw genre meisjesboeken dat enorm aansloeg. Lezeressen, onder wie de jonge prinses Beatrix, adoreerden de boeken, recensenten waren vol waarde ring, de verkoopcijfers stegen en vele kranten en tijdschriften vroegen haar om artikelen. Ems gaf lezingen, maakte samen met haar broer Jan reizen die ze in haar boeken verwerkte, las wat ze kon en genoot van het leven. Tot kort na de Tweede Wereldoorlog was Ems een gevierd schrijfster. Toen keerde het tij. Stralend als altijd. Tliee- roman Net als voor veel anderen, was de oorlog ook voor Ems een omslagpunt. Ze had Indië inmiddels ingeruild voor het Hollandse Den Haag. Door bombarde menten verloor ze woning, huisraad en dierbare familie-eigendommen uit Indië. De boekenmarkt liep terug en voortaan moest ieder dubbeltje tweemaal omge keerd worden. Terwijl ze haar teleurstel ling over een verloren liefde verwerkte, vocht met bureaucratische instanties om de vergoeding van geleden oorlogsschade, had ze ook nog zorgen om haar broer, bij wie tuberculose geconstateerd was. Dit alles vond zijn weerslag in haar boeken. Op latere leeftijd, als altijd mooi en goed verzorgd. 45 ste jaargang - nummer 2 - augustus 2000 35

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 35