Brieven
s a
Eduard Hugo
Ramakers van Praag
moessQn
V. fir i
De inhoud van Je ingezonden brieven
valt buiten Je verantwoordelijkheid van
Je reJactie.
Architect A.l". Aalhers
In het meinummer van Moesson stond een
artikel over de architect A.R Aalbers, die
voor de Tweede Wereldoorlog in
Bandoeng furore maakte. Het artikel ver
scheen naar aanleiding van een boek over
Aalbers en een tentoonstelling over hem
bij het Nederlands Architectuurinstituut
in Rotterdam. Een van de bezoekers van
deze tentoonstelling schreef in het reactie-
boek dat hij samen met Aalbers in
Bandoeng geïnterneerd was geweest en
zich met name het ontwerp van een film
studio nog goed herinnerde. Helaas ont
braken naam en adres onder deze reactie.
Wellicht behoort de schrijver tot de lezers-
Hing van Moesson. Ik zou het op prijs
stellen wanneer hij contact met mij op zou
willen nemen; in het kader van mijn
onderzoek naar het werk van Aalbers zou
ik hem graag nog het een en ander willen
vragen. Mochten er andere lezers zijn die
informatie over Aalbers hebben; u zou mij
daar zeer mee kunnen helpen.
Hier volgt de tekst uit het gastenboek: 'Ik
was in 1943 met de architect Aalbers in
Bandoeng geïnterneerd en verbleef in
dezelfde kamer. Een andere kamergenoot
was Max de Haas die zich uitgaf voor
cineast en na de oorlog een filmstudio in
Nederlands-Indië wilde stichten. Het is
ontroerend de tekeningen te zien die
Aalbers voor deze Filmstudio voor de
Easters Vision Ltd. - Java ontwierp in
overleg met Max de Haas. 22/6 - 2000'
Dorothee Segaar, Nederlands
Architectuurinstituut, Rotterdam,
tel. 010-440 12 18
De tanker Nederland
Met grote verbazing en ongeloof heb ik de
tekening bekeken op pagina 46 van het
juninummer van Moesson. In gedachten
sprong ik ineens 62 jaar terug in de tijd.
Het schip op deze tekening is namelijk de
tanker Nederland onder de Sydney
Harbour Bridge. Hij moet gebaseerd zijn
op een foto die is gemaakt in het voorjaar
van 1938. Het negatief van die foto is in
mijn bezit. Ik was toen derde stuurman op
deze tanker van de Nederlandse Pacific
Tankvaartmaatschappij, de Nederlandse
rederij van de Caltex-groep uit New York.
Vandaar de Caltex-ster op de schoorsteen.
Voor die tijd - 1938 - was de Nederland
een groot schip: twaalfduizend ton laad
vermogen, met de nieuwste navigatiesnuf-
jes zoals gyrokompas, automatische
stuurinrichting, dieptelood, et cetera -
voorzieningen die destijds slechts op wei
nig schepen voorkwamen. Op dit schip
heb ik nog tot 1948 gevaren, ook als twee
de stuurman en eerste stuurman. Tijdens
de gehele oorlog hebben wij met de
Nederland en veel geluk onze ladingen
benzine, petroleum, dieselolie en dergelijke
kunnen vervoeren tussen Bahrein aan de
Perzische Golf en Zuid-Afrika, Australië,
India, et cetera. Wij waren het laatste schip
dat uit Rangoon vertrok, voordat de
Japanners daar de volgende dag binnen
trokken en één van de weinige schepen
die, na de val van Rangoon, uit de Golf
van Bengalen konden ontkomen. Wat zo'n
tekening al niet voor herinneringen kan
oproepen. Na 1948 voer ik op alle andere
schepen van de Caltex, later Chevron, als
gezagvoerder tot mijn pensioen in 1972,
na 35 jaar olie vervoerd te hebben. Ik ben
nu dus 28 jaar met pensioen en gelukkig
nog steeds in goede gezondheid. Tot zover
mijn verhaal in beknopte vorm.
A. Bijl, Leiden
Kalidjati
In Moesson van mei 2000 staat op pagina
39 een 'Onbekende foto', ingestuurd door
mevrouw E.M.C. Sipma-van Resteren.
Wellicht dat wij mevrouw Sipma op een
spoor kunnen brengen. De beide vliegtui
gen zijn, links, een Fokker D-VII en,
rechts, zeer waarschijnlijk een De
Havilland DH9 verkenningsvliegtuig. In
augustus 1919 wordt de Militaire
Luchtvaart van het KNIL uitgebreid met
twaalf toestellen van dat type. Zij zijn tot
1937 in gebruik gebleven. In 1925 werden
alle diensten van de Militaire Luchtvaart
geconcentreerd op het nieuwe hoofdvlieg
veld Andir, met uitzondering van de vlieg-
school die op Kalidjati bleef. Gezien de
constructie van de hangar nemen wij aan
dat de foto is genomen op Kalidjati en dus
uit de periode 1919-1925 stamt.
R van der Burg, Collectie militaire traditie,
Driebergen
Mevrouw mijn moeder
Mevrouw mijn moeder. Een slechte kritiek
op een goed boek in Moesson van januari
2000 (pagina 39). Daar ik in Cyprus
woonachtig ben, heb ik niet eerder het
boek Mevrouw mijn moeder van Yvonne
Keuls in handen kunnen krijgen. Ik wilde
het nu toch zelf lezen naar aanleiding van
de kritiek van de dames Joy Tuyn en
Lilian Ducelle. Mevrouw Ducelle haar
kritiek was nog redelijk mild en meer alge
meen gericht. Bij mevrouw Tuyn's kritiek
ADVERTENTIE
Intens bedroefd om het afscheid, maar
dankbaar voor alles wat hij voor ons bete
kend heeft, geven wij u kennis van het
plotseling overlijden van mijn lieve man,
onze zorgzame vader, schoonvader
en opa
- Oot -
*19 april 1918 -j- 30 juni 2000
Dora Ramakers van Praag-Klaauwer
Yvonne en Koos
Caroline, Madeleine
Arthur en Monique
f Iris
David, Jordy, Sharon
t Ronald
Isabella en Joep
Victor, Sara
Véroniquc
Serena, Filiberto,
Gioia
Correspondentie-adres:
Nadinegang 35
2719 CZ Zoetermeer
De crematie heeft plaatsgevonden op
5 juli 2000 in crematorium Ockenburgh
te Den Haag.
ADVERTENTIE
Ver van zijn geliefd Indië is op 12 mei 2000
na een ziekbed van negen maanden van ons
heengegaan mijn zorgzame echtgenoot, onze
vader, schoonvader en opa
Jan Albert Olenroot
in de ouderdom van 78 jaar.
Correspondentie-adres:
mw. A.E.E. Olenroot, Verzorgingshuis
Sivaenestate, Kamer 120,
Medemblikstraat 275,
2547 GW 's-Gravenhage.
4