Brieven s a Eduard Hugo Ramakers van Praag moessQn V. fir i De inhoud van Je ingezonden brieven valt buiten Je verantwoordelijkheid van Je reJactie. Architect A.l". Aalhers In het meinummer van Moesson stond een artikel over de architect A.R Aalbers, die voor de Tweede Wereldoorlog in Bandoeng furore maakte. Het artikel ver scheen naar aanleiding van een boek over Aalbers en een tentoonstelling over hem bij het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam. Een van de bezoekers van deze tentoonstelling schreef in het reactie- boek dat hij samen met Aalbers in Bandoeng geïnterneerd was geweest en zich met name het ontwerp van een film studio nog goed herinnerde. Helaas ont braken naam en adres onder deze reactie. Wellicht behoort de schrijver tot de lezers- Hing van Moesson. Ik zou het op prijs stellen wanneer hij contact met mij op zou willen nemen; in het kader van mijn onderzoek naar het werk van Aalbers zou ik hem graag nog het een en ander willen vragen. Mochten er andere lezers zijn die informatie over Aalbers hebben; u zou mij daar zeer mee kunnen helpen. Hier volgt de tekst uit het gastenboek: 'Ik was in 1943 met de architect Aalbers in Bandoeng geïnterneerd en verbleef in dezelfde kamer. Een andere kamergenoot was Max de Haas die zich uitgaf voor cineast en na de oorlog een filmstudio in Nederlands-Indië wilde stichten. Het is ontroerend de tekeningen te zien die Aalbers voor deze Filmstudio voor de Easters Vision Ltd. - Java ontwierp in overleg met Max de Haas. 22/6 - 2000' Dorothee Segaar, Nederlands Architectuurinstituut, Rotterdam, tel. 010-440 12 18 De tanker Nederland Met grote verbazing en ongeloof heb ik de tekening bekeken op pagina 46 van het juninummer van Moesson. In gedachten sprong ik ineens 62 jaar terug in de tijd. Het schip op deze tekening is namelijk de tanker Nederland onder de Sydney Harbour Bridge. Hij moet gebaseerd zijn op een foto die is gemaakt in het voorjaar van 1938. Het negatief van die foto is in mijn bezit. Ik was toen derde stuurman op deze tanker van de Nederlandse Pacific Tankvaartmaatschappij, de Nederlandse rederij van de Caltex-groep uit New York. Vandaar de Caltex-ster op de schoorsteen. Voor die tijd - 1938 - was de Nederland een groot schip: twaalfduizend ton laad vermogen, met de nieuwste navigatiesnuf- jes zoals gyrokompas, automatische stuurinrichting, dieptelood, et cetera - voorzieningen die destijds slechts op wei nig schepen voorkwamen. Op dit schip heb ik nog tot 1948 gevaren, ook als twee de stuurman en eerste stuurman. Tijdens de gehele oorlog hebben wij met de Nederland en veel geluk onze ladingen benzine, petroleum, dieselolie en dergelijke kunnen vervoeren tussen Bahrein aan de Perzische Golf en Zuid-Afrika, Australië, India, et cetera. Wij waren het laatste schip dat uit Rangoon vertrok, voordat de Japanners daar de volgende dag binnen trokken en één van de weinige schepen die, na de val van Rangoon, uit de Golf van Bengalen konden ontkomen. Wat zo'n tekening al niet voor herinneringen kan oproepen. Na 1948 voer ik op alle andere schepen van de Caltex, later Chevron, als gezagvoerder tot mijn pensioen in 1972, na 35 jaar olie vervoerd te hebben. Ik ben nu dus 28 jaar met pensioen en gelukkig nog steeds in goede gezondheid. Tot zover mijn verhaal in beknopte vorm. A. Bijl, Leiden Kalidjati In Moesson van mei 2000 staat op pagina 39 een 'Onbekende foto', ingestuurd door mevrouw E.M.C. Sipma-van Resteren. Wellicht dat wij mevrouw Sipma op een spoor kunnen brengen. De beide vliegtui gen zijn, links, een Fokker D-VII en, rechts, zeer waarschijnlijk een De Havilland DH9 verkenningsvliegtuig. In augustus 1919 wordt de Militaire Luchtvaart van het KNIL uitgebreid met twaalf toestellen van dat type. Zij zijn tot 1937 in gebruik gebleven. In 1925 werden alle diensten van de Militaire Luchtvaart geconcentreerd op het nieuwe hoofdvlieg veld Andir, met uitzondering van de vlieg- school die op Kalidjati bleef. Gezien de constructie van de hangar nemen wij aan dat de foto is genomen op Kalidjati en dus uit de periode 1919-1925 stamt. R van der Burg, Collectie militaire traditie, Driebergen Mevrouw mijn moeder Mevrouw mijn moeder. Een slechte kritiek op een goed boek in Moesson van januari 2000 (pagina 39). Daar ik in Cyprus woonachtig ben, heb ik niet eerder het boek Mevrouw mijn moeder van Yvonne Keuls in handen kunnen krijgen. Ik wilde het nu toch zelf lezen naar aanleiding van de kritiek van de dames Joy Tuyn en Lilian Ducelle. Mevrouw Ducelle haar kritiek was nog redelijk mild en meer alge meen gericht. Bij mevrouw Tuyn's kritiek ADVERTENTIE Intens bedroefd om het afscheid, maar dankbaar voor alles wat hij voor ons bete kend heeft, geven wij u kennis van het plotseling overlijden van mijn lieve man, onze zorgzame vader, schoonvader en opa - Oot - *19 april 1918 -j- 30 juni 2000 Dora Ramakers van Praag-Klaauwer Yvonne en Koos Caroline, Madeleine Arthur en Monique f Iris David, Jordy, Sharon t Ronald Isabella en Joep Victor, Sara Véroniquc Serena, Filiberto, Gioia Correspondentie-adres: Nadinegang 35 2719 CZ Zoetermeer De crematie heeft plaatsgevonden op 5 juli 2000 in crematorium Ockenburgh te Den Haag. ADVERTENTIE Ver van zijn geliefd Indië is op 12 mei 2000 na een ziekbed van negen maanden van ons heengegaan mijn zorgzame echtgenoot, onze vader, schoonvader en opa Jan Albert Olenroot in de ouderdom van 78 jaar. Correspondentie-adres: mw. A.E.E. Olenroot, Verzorgingshuis Sivaenestate, Kamer 120, Medemblikstraat 275, 2547 GW 's-Gravenhage. 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 4