JPSfilSL Pasar Malam H. van Olphen te Alkmaar vraag ik mij af of zij het boek wel goed gelezen heeft. Is er hier misschien sprake van een generatiekloof tussen Yvonne Keuls en de dames Tuyn en Ducelle? Ik vind dat mevrouw Keuls wel degelijk haar moeder met zeer veel liefde, dankbaarheid en hormat heeft beschreven. Het is bovendien zeer hoogstaand, moedig en zeer eerlijk, dat ze het ouder worden van haar moeder, met alle problemen die daarmee gepaard gaan, ook onder woor den gebracht heeft en wel zo liefdevol. Mijns inziens is er niets op aan te merken. Ze is voor mij een voorbeeld met begrip voor haar niet altijd zo gemakkelijke moe der. Ik neem aan dat plenty Indische dochters niet zo voor hun gevoelens dur ven uitkomen, maar hun inderdaad bij zonder lieve Indische moeder wel in dit boek zullen herkennen en zich daarvoor eindelijk eens gesteund voelen. En daar om vind ik de kritiek van de dames Ducelle en Tuyn onterecht. Jammer voor mevrouw Ducelle en jammer voor mevrouw Tuyn. Geeke van der Giessen, Cyprus Open Ijrief aan Yvonne Keuls Dear Yvonne Keuls, mag ik uw oor even. Ik wou u een hartelijk gemeend compli ment maken over uw boek Mevrouw mijn moeder. In anderhalve dag uitgelezen met stijgend plezier en herkenning. Met welk een fijngevoeligheid, begrip en liefde heeft u dat boek geschreven. Mevrouw uw moeder, in de oude tijd waarschijnlijk gezien als de verwende nonna in a well-to- do familie, die later trouwt met een rijke man; een rijke man die opgaat in haar grillige bedenksels en haar verwent en in veel dingen toegeeft, omdat hij haar innig liefheeft. Na de dood van haar man ver liest ze het begrip dat haar man voor haar had en dat wordt overgenomen in andere vorm door haar kinderen. Zo duidelijk beschrijft u uw moeder, dear Yvonne; ook typisch is haar vraag telkens als er iets is gebeurd, namelijk het ene woordje: '-en-?' Ikzelf doe hetzelfde, maar voeg er 'toen' bij. Dat '-en toen-?' en haar tegenzin om in een tehuis te moeten worden opgeno men, zo goed te begrijpen, zo tactvol door de kinderen opgevangen. Uw boek beschrijft een Indisch tafereel in het koude Hollandje, met zoveel kleine, fijne analyse rende en opbouwende observaties. Vooral Indische mensen zullen uw boek ten volle appreciëren en begrijpen, de moeilijkhe den, de grappige intermezzo's, de ziekten - en toen de dood - een tropisch vogeltje op weg naar de einder. Toen braken bij mij de ingehouden tranen los - een balans van winst en verlies in mijn Indisch hart. Dank u wel, dear Yvonne, moge onze Schepper u leiden tot het schrijven van meer bijzondere boeken. Oma Schenkhuizen, West Covina, Californië Doos met herinneringen Naar aanleiding van mijn verhaaltje 'Doos met herinneringen' geplaatst in Moesson van juni 2000 kreeg ik van een mevrouw uit Baarn een tip. Zij gaf me naam en adres van een ex-Indië-militair uit Zutphen. Deze bleek goed ingevoerd te zijn in veteranen- Hingen. Na nog enkele telefoontjes gepleegd te hebben, kreeg ik het volgende boven water. 'Mijn' onbekende soldaat le Idas Van Bolveren bleek in 1949 rechtstreeks vanuit Soebang naar Australië geëmigreerd te zijn. Helaas: drie jaar geleden overleden, zoek tocht beëindigd. Het deksel kon weer op de doos met herinneringen. Moesson bedankt. Ed Vermeulen, Baarn Onhehende mensen Uit mijn moeders koffertje kwam deze foto. Het stuk dat afgeknipt is, prijkt nu in een album van mijn kleinkinderen, want veer augustus 1923, genomen op Sumatra (Medan, Tandjoengpoera?). Misschien kan iemand er meer over ver tellen. Mevrouw N. de Muynck, Middelteers Centraal Bureau voor Statistic!-; In het afgelopen juninummer schreef ik een stukje op pagina 5, over de begrippen autochtoon en allochtoon. He heb een aan tal jaren geleden over deze begrippen gecorrespondeerd met het CBS, het Centraal Bureau van Statistiek. Uit de correspondentie bleek dat het onderscheid tussen autochtoon en allochtoon gemaakt wordt op grond van vier kenmerken: nationaliteit, geboorteland, geboorteland vader en geboorteland moeder. Het CBS voegde daar nog het volgende aan toe - en die belangrijke zin ontbreek in mijn vori ge stukje: 'Personen die in Nederlands- Indië zijn geboren en van wie zowel de vader als de moeder in Nederland zijn geboren, worden in deze benadering tot de autochtone bevolking gerekend.' Hieruit blijk duidelijk dat die indeling dus naar den bloede gaat. 'Totoks', ook al waren ze al eeuwen in Indië, zijn dus autochtoon. Dat wilde ik nog even kwijt. H.A. van Emmerik, Den Elaag daarop sta ik met mijn ouders. Maar de rest van de foto kon ik niet weggooien. Wie zouden het zijn? We hebben het nooit gevraagd. Het is een foto van onge- ADVERTENTIE Per 31 mei 2000 is onze zaak aan de Haverkamp 222 te Den Haag gesloten. De verkoop van Indische saucijzen gaat door. Inlichtingen hierover kunt u verkrijgen via tel. 070 - 345 25 11. ADVERTENTIE- Vrijdag 29 september. 15.30-23.00 uur: Huisband de Mata Bia Band en dans en show van Arena Budaya Indonesia. Zaterdag 30 september, 12.00-23.00 uur: Huisband The Black Wings, demonstraties Pencak Silat, zang van Andre Sharon en dans/show van Hawaiian Treasure. Zondag 1 oktober, 12.00-21.00 uur: Huisband The Valiants, zang van de Molukse zanger Jimi Bellmartin, dans en kledingshows van Bunga Melati. Pasar Malam lokatie: Ijshal De Meent, Alkmaar, tel. 072 - 512 07 18. Info: tel./fax 0223 - 64 59 87 Info standhuur: tel./fax 0223 - 64 66 58 of 06-25083029 45 ste jaargang - nummer 2 - augustus 2000 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 5