Oosterbeek dat de tegenwoordige leider zijn verderfe- lijken invloed op het duitsche volle uitoe fende, dat volk reeds de eigenschappen bezat, welke een bedreiging en een ramp voor de menschheid inhouden. De grote stimulator achter deze tentoon stelling was N.A. Douwes Dekker. Hij was hoofd van de Afdeling Publiciteit der Staatsspoorwegen en hoofdredacteur van Java Expres en Geeft Acht. In een inter view gaf Douwes Dekker een toelichting op de samenstelling van de tentoonstel ling: ik meende het werk van de drie genoem de artisten zooveel mogelijk hun eigen karakter te moeten laten behouden, doch aan den anderen kant ervoor te moeten zorgen, dat de tentoonstelling één sterk geheel zou worden. Dit is gelukt. Ziehier dan enkele platen uit de lange serie felle politieke prenten van Van Mierop, die Rausching's befaamde boek 'Hitler's eigen woorden' in beeld brengt. Deze serie werd door ons weekblad aange kocht'. Uit een groote map komen ze te voorschijn; de geestelijke beschuldigin gen, de vlammende protesten, de ernstige waarschuwingen, die deze prachtige pla ten van Schenkenberg van Mierop zijn geworden. Men wordt er stil van, stil.... Minstens even knap en zinvol, maar hon derd procent anders is de serie nobele platen van Jan Dickhoff, die je reeds kent uit zijn teere illustraties van Javaansche legenden voor de 'Java Expres'. Dickhoff is een mysticus, lééft in symboliek, weet het wereldgebeuren op grooten afstand te zien als een wonderen droom. Zijn teeke- ningen hebben tot onderwerp de Openbaring van Johannes, waardoor hij gelegenheid kreeg om zijn rijke fantasie vrij spel te geven. Ik [medewerker S.Sp. van 'Geeft Acht'] krijg nu enkele van Dickhoff's wondere teekeningen te zien, prachtig van toon en lijn en van een overweldigend rijke sym boliek. Het zijn tafereelen uit Johannes' droom over den giganüschen strijd tegen 'Het Beest', den strijd aisschen het Goede en het Kwade. Het zijn tafereelen, die toelichting behoeven (die ook inder daad op de tentoonstelling gegeven zal worden) maar die ons dan geestelijk rijker en innerlijk sterker maken! Weer geheel anders, vervolgt onze hoofd redacteur, terwijl ik noode mijn oogen afwend van hetgeen er langzamerhand reeds in de kamer staat uitgestald, is de serie groote affiches van Jan Korver, die bij de 'Geeft Acht'-lezers reeds zeer goed bekend is. Korver is een man van zeld zaam vlotte en karakteristieke lijn, iemand van breede en sterke teekening en kleur, die zich begrijpelijkerwijs aangetrokken voelt tot de krachtige taal van de affiche. Een zee van kleuren stroomt me tege moet als de heer Douwes Dekker nu eenige groote borden, Korvers platen, omdraait. Het zijn opwekkingen om het Roode Kruis (ook het engelsche) te steu nen, om te offeren voor het Spitfirefonds ('Draagt voor Spitfires bij, zij vechten Holland vrij!'), eenige platen, waarin hulde gebracht wordt aan onzen brit- schen bondgenoot, enzovoorts. Het zijn alle levendige platen, die ook op grooten afstand weten te boeien!' Veel hoogwaardigheidsbekleders waren bij de opening van de tentoonstelling aan wezig, waaronder de landvoogd, jhr. mr. A.W.L. Tjarda van Starkenborgh Stachouwer. Over de opbrengst van de verkoop vermeldde de catalogus: 'Het batig saldo van deze tentoonstelling zal naar het inzicht van Z.Exc.den Legercommandant en Z.Exc.den Vlootvoogd verdeeld worden over het Weerbaarheidsfonds (dat ten goede van de Indische defensie komt) en het Prins Bernhardfonds (dat een vergrooting van het Nederlandsche aandeel in den strijd in Europa mogelijk maakt).' moessQn 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 16