De tentoonstelling was later te zien in Batavia, Semarang en Soerabaja. Ook mevrouw E.L. Schenkenberg van Mierop verleende medewerking aan deze ten toonstelling. Zij vervaardigde de vlaggen van de geallieerde landen, die bij de ingang van de tentoonstelling waren opgesteld. Oorlof en repatriëring De Tweede Wereldoorlog zette voorlopig een streep door de carrière van Piet van Mierop. Door zijn deelneming aan de tendentieuze tentoonstelling 'Geeft Acht' en zijn rol als politiek tekenaar werd hij door de Japanse bezetter al gauw als poli tiek gevaarlijk beschouwd. Om vervolging te voorkomen, vernietigde hij al het mate riaal dat voor de tentoonstelling was gebruikt. Toch ontkwam ook hij niet aan de gesel van de bezetter. Van Mierop werd in 1942 opgepakt door de Kempetai en verbleef tot 1945 in een interneringskamp in Tjimahi, de garni zoensplaats bij Bandoeng. In het geheim legde Van Mierop zijn observaties in het kamp in tekeningen vast. Zijn echtgenote wist hem zelfs van potloden en papier te voorzien. Later bond hij deze potloodtekeningen in. Een tweede boek vervolmaakte Van Mierop na de oorlog, waarin hij de schetsen in plakkaatverf uitwerkte. Beide boeken zijn bewaard gebleven en vormen een uniek document over het leven in al zijn details in het kamp. Onder het naoorlogse bewind van presi dent Soekarno zag het gezin Van Mierop zich gedwongen Indonesië te verlaten. In 1950 arriveerden zij in Oosterbeek en namen hun intrek in Pension Bakker, Annastraat 39, op de hoek van de Annastraat en het Jagerspad. In 1951 ves tigde het gezin zich definitief aan de Annastraat 20. Al snel raakte Van Mierop bekend met het culturele leven in Oosterbeek. Een van de eersten, die aandacht vroeg voor zijn werk was H.J. Giebing. Hij publiceerde een artikel in de Hoog en Laag op 31 december 1952 naar aanlei ding van een tentoonstelling in Het Binnenhuis in Oosterbeek. Van Mierop exposeerde daar crayons en schilderijen, in hoofdzaak werk dat in Nederlands- Indië was ontstaan, met Oosterse onder werpen als Balische danseressen, hanengevechten, markttaferelen en dob belaars in Soerabaja. Daarnaast werd regelmatig werk tentoon gesteld bij de Oosterbeekse kunsthandel Gerritsen aan de Utrechtseweg. Van Mierop sloot zich in 1955 aan bij de dat jaar opgerichte Oosterbeekse kunste naarsvereniging Rhijn-Ouwe. Hij nam deel aan een vijftal tentoonstellingen en trad later tevens toe tot de opvolger van Rhijn-Ouwe, Punt 62. En zo vond Van Mierop ook in Nederland waardering voor zijn werk. Waardering In twee recensies naar aanleiding van ten toonstellingen met Rhijn-Ouwe oordeelde de bekende Oosterbeekse onderwijzer en kunstrecensent Piet Menkman over zijn werk als volgt: 'Zeldzaam fraai van kleur is het werk van P.v.Mierop. Zijn 'Straatverkopers' zagen we van dichtbij en vanaf de ballustrade. Het is, of dit werk dan nog meer diepte verkrijgt. De bloemen maken zich los van de muur op het kunstwerk en 't wordt een juichend stuk. Geheel anders van toon is 'Het masker van Rangda' en de 'Bloemen voor Dewi Sri (Bali)'. Dit meisje met de bloemenkorf, omrankt met exotische bloemen is zo vol van zon en licht, zo zeldzaam rijk aan kleur, dat we er lang bij stilstonden. P. van Mierop is er met een drietal werken, waarvan 'Vechtende hanen' zo vol actie is en door de plaatsing der vechtende dieren zo frappant raak deze strijd doet zien. Ook 'Oud-Surabaia' is wonderlijk mooi van compositie en tonering. De Oosterse sfeer glanst er van af, evenals van zijn 'Ceremonie (Bali)', een werk, dat vol actie begint en dan verstilt. Zijn kleuren zijn voornaam en boeiend.' Van Mierop kon dankzij zijn eigen recla- meburo Studio van Mierop, artisticiteit en commercie verenigen. In de loop der jaren werkte hij voor meerdere cliënten, waarvan de VW in Arnhem de grootste was. Ook Avifauna, de Geldersche Tramwegen en van Daalen Bros behoor den tot zijn opdrachtgevers. Voor de Politie Sport Vereniging Renkum ont wierp hij het bekende logo van de Airborne Wandeltocht. Het oeuvre van Van Mierop laat zien, dat hij een veelzijdig kunstenaar was. Kunstschilder, tekenaar/portrettist, illu strator en reclame-ontwerper. Kunstschilder van hoofdzakelijk Oosterse taferelen, gemaakt tijdens zijn leven in Nederlands-Indië en later ook tijdens zijn Oosterbeekse periode. Van Mierop kreeg veel opdrachten van en verkocht regelma tig werk aan oud Indië-gangers, die zijn werk bijzonder waardeerden. In 1956 ontving Van Mierop een opdracht van een restauranthouder uit Düsseldorf. Voor de inrichting van het Bali-Haus moest hij vijf wandpanelen ontwerpen. In de Arnhemsche Courant van 13 maart 1956 doet Johan Wesselink verslag van Van Mierops vorderingen: 'We waren deze week in de gelegenheid één dezer voltooide panelen te zien en we geloven, dat de Düsseldorfse inrichting met uitnemende kunstwerken zal verrijkt worden. Het voltooide paneel stelt twee Balinese danseressen voor op een vloer, die omlijst wordt door gamelan spelers. Oosterse rust en mystiek op de vloer, een grote ruimte, meesterlijk vlak en ruimte lijk geschilderd, dansen dan die twee Balinese schoonheden, gracieus, ritmisch, soepel met die oosterse, dromerige gratie als een westerse balletteuse slechts kan benaderen, misschien helemaal niet kan benaderen. Het zijn heldere kleuren in zeegroen en rood, het kapsel getooid met bloemen, door de kleuren fonkelen gou den versierselen, een centraal punt van ongemene kleur, ritme en gratie. De voorstelling is enigszins decoratief gege ven, doch ook met een diepte en ruimte, die alle vlakheid bannen.' Met het vastleggen van het Hollandse landschap heeft Van Mierop zich nauwe lijks beziggehouden. Hij miste er de felle expressieve kleuren, die zo kenmerkend waren voor zijn schilderijen van de hanengevechten, de kleurrijke markttafe relen en Balische ceremonieën. Hij miste de mystiek en de sfeer van de Oriënt. Met uitzondering van de portretten en zelfportretten bleven zijn schilderijen Oosters georiënteerd, gebaseerd op de talloze potlood- en penschetsen, die hij daar gemaakt had. Als tekenaar/portrettist vervaardigde hij vele portretten van toentertijd bekende Oosterbekers, waaronder pastoor H.C. Bruggeman, de muziekpedagoog Heuterman en de kunstschilder Herman Romijn. Als illustrator hield hij zich vooral bezig met het vervaardigen van politieke teke ningen en karikaturen. Gedurende het jaar 1952 was hij werkzaam bij de Arnhemsche Courant. Zijn werkzame leven in Nederland zou echter groten deels beheerst worden door zijn eigen reclameburo. Piet van Mierop overleed op 21 april 1978. Met dank aan mevr. E.L.Schenkenberg van Mierop- Crama. 45 ste jaargang - nummer 3 - september 2000 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 17