Tekst en illustraties: G. WH. van den Berg Van de feestdagen kwam de ver- jaardag van de k oningin op de eerste plaats, ik herinner me de verjaardag van Wilhelmina nog enige keren te hehhen meege- maa kt, al was Juliana toen al vorstin. Men vond waarschijnlijk dat alleen Wilh elmina koningin kon zijn. 's Morgens vroeg liepen dan groepen inwoners uit de kampongs in hun beste kleding, achter de rood-wit-blauwe vlag. De mannen in het wit gekleed, vrouwen droegen sarong-kebaja en hadden zelfs schoenen aan. Zij waren zeker op weg naar de parade van de marine en de politie. Op de terugweg werd het schoei sel door de dames in de hand genomen, men had er meer pijn van dan plezier als men ze aan had. Parad ijsvogel veren In de ochtenduren werden er ook dansa- dansa gehouden, groeps gewijze volks dansen. Iedere kampong had een speciale dans die men uitvoerde. Mannen hadden een rode schaamlap aan en versieringen van kokosbladeren. Hoofdtooien met paradijsvogelveren hadden zij op, hibiscusbloemen in het haar en in banden om hun bovenarmen gestoken. Pijlen-en-boog of een parang, een groot kapmes, voltooiden hun dans- kostuum. Vrouwen droegen sarongs, hun lijfkleed. Het bovenlichaam werd bedekt door een kebaja, een soort hesje met lange mouwen. Die kleding had men zich met het voortschrijden van de civilisatie aangemeten, terwijl de wat oudere vrouwen zich daar niet zo aan stoorden. Die hadden dan ook in plaats van een kebaja alleen een bh aan, waar schijnlijk een tegemoetkoming aan de vastgestelde fatsoens- en zedelijkheids normen. Ook de vrouwen hadden versieringen van kokosbladeren op het lichaam en hibiscusbloemen in het haar. Tijdens het dansen gebeurde het wel eens dat een wat oudere vrouw uit haar bh slipte, wat gemakkelijk kon gebeuren, omdat men niet altijd een kledingstuk met de juiste maat droeg. In het vuur van de dans had zo'n vrouw niet in de gaten wat haar overkwam, totdat een der man lijke deelnemers aan de dans het stuk tex tiel op de juiste plaats deed belanden en men er weer lustig op los hupte. Prauwenrace Wat de diverse dansen uit moesten beel den, weet ik niet. Zo was er een groep die in een kring danste, gevolgd door een kromlopende en op een lange stok steunende vrouw. Na een paar keer de kring rondgedanst te hebben, kwam een der deelnemende manlijke personen naar de vrouw toe en overhandigde haar een paar artikelen: een groot porseleinen werd, uit de stam werd gejaagd. (Welke ziekte zou ze hebben gehad: lepra?) Door een wonder genas zij en had weer kans op een levenspartner. Het bord was een deel van haar bruidsschat. 's Middags was er een prauwenrace op zee. Diverse kampongs kwamen met hun kano's met uitleggers, twee hulpdrijvers, die aan beide zijden van de boot waren bevestigd, om het omslaan tegen te gaan. Autopeclrace Natuurlijk won de grootste prauw de race, zeer tot ongenoegen van de verlie zers. Want de grootste prauw had ook de meeste roeiers, dus de grootste kracht bron om vooruit te komen. Er werd ook een prauwenrace gehouden die zou beslissen welke bevolkingsgroep boven de andere zou staan, zowel in fysiek opzicht als in uithoudingsvermo gen: de burgerij of de marineklanten. Natuurlijk werd die race door de burgers bord van wel zeker een halve meter in diameter en nog wat voorwerpen. Toen ik een Papoea vroeg wat die dans bete kende, werd mij verteld dat de vrouw een ziekte had, waardoor zij uitgebannen gewonnen, omdat de zeelieden niet in de gaten hadden dat hun prauw met een stuk touw aan een grote keisteen vast was gemaakt door een der 'stomme burgerlie den'. moessQn Feestdagen S IlIououi Iimjcuaa 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 12