stofuitdrukking en het warme koloriet dat het schilderij zo aantrekkelijk maakte. Rechtsonder stond het signatuur: C. Muhlenfeld (zie voorplaat). Het schil derij hing niet bij haar in de stand, maar - omdat het zo groot was - bij een bevrien de standhoudster. Ik was zeer verrast te ontdekken dat de vrouw met die kleurige kleding de maakster van het schilderij was Om een lang verhaal kort te maken: ik heb het schilderij van Corry gekocht en, omdat ik het zo graag wilde hebben, niet eens getaward. De vrouw op het schilderij, zo vertelde ze me, was een adellijke Javaanse dame: raden ajoe Santi Soejono, dochter van de regent van Pasoeroean. De raden ajoe en haar man Pangerantrio Soejono waren goede vrienden van Corry's ouders die met hun kinderen in dezelfde wijk woon den als Corry met haar familie. Toen het schilderij in mijn interieur hing, heb ik haar uitgenodigd om te komen kij ken. Ik bracht haar een tegenbezoek en sinds die tijd zijn we goede vrienden geworden. Tijdens die ontmoetingen heeft ze me haar levensverhaal verteld. Corry als mannequin, na haar scheiding, Intercontinental, Curasao, 1960. Corry's moeder Corry Muhlenfeld werd op 26 december 1918 in Batavia geboren uit een Indische moeder en een vader die voor vijftig pro cent Zweeds, voor een kwart Belgisch en een kwart Duits was. Zijn vader, die waar schijnlijk al de Nederlandse nationaliteit bezat, heeft in Indië nog een onderneming gehad. Corry's moeder was een dochter van een Nederlandse rechter en zijn njai. Deze man wilde zijn dochter niet erkennen en verdween dus al snel van het toneel. Corry's oma kwam nu te werken in het huishouden van een zekere baron Van Lawick. Deze man was begaan met het lot van moeder en kind. Hij was vooral bezorgd over de toekomst van het naamlo ze Indo-europese kind. Daarom kocht hij van een Hollandse soldaat diens naam en doopte het kind Cornelia Becker. Zo ging dat kennelijk vroeger in het oude Indië. De baron ging nog een stapje verder. Met toestemming van de moeder nam hij het achtjarige meisje mee naar Holland, waar het op een katholieke kostschool in Venray werd geplaatst. Toen Corry's moeder vol wassen was, kreeg ze een hotel betrekking als bankem ployé. Ze had het best naar haar zin in Holland, maar toch knaagde er iets. Ze dacht vaak aan haar geboorteland en aan haar moeder. En zo reisde ze, om de overtocht te kunnen betalen, als kindermeisje Terug in Holland. Corry bij een aantal van haar schilderijen in haar atelier. Amsterdam, jaren zestig. met een Hollandse familie mee op de boot terug naar Indië. Maanlicht In Semarang werd ze juffrouw van de huishouding in een pension voor vrijge zellen. Een van die vrijgezellen was August Muhlenfeld. Er ontstond iets moois tussen hem en Cornelia. Tijdens een vakantiereisje met een stel mensen van het pension naar Midden-Java, vroeg hij haar, op de Boroboedoer bij maanlicht, ten huwelijk. August Muhlenfeld had in Leiden Indisch recht gestudeerd en was als veelbelovend ambtenaar in dienst van de Nederlandse overheid naar de kolonie vertrokken. Hij maakte snel carrière. Eerst als controleur, Crazy couple', olieverf op doek (foto: Fridtjof Versnel). 45 ste jaargang - nummer 4 - oktober 2000 27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2000 | | pagina 27