'Majapahit, de Gouden
Eeuw van Indonesië'
in het Wereldmuseum
Als een voorproefje stond op het
balkon langs de gevel van het
statige gebouw een Surinaams
gospelkoor aangetreden, dat hartverwar
mend en meeslepend al zingend de juis
te toon wist te treffen. Die dag vierde
Suriname zijn 25-jarige onafhankelijk
heid, maar dat was niet de enige reden
van hun optreden. Om 14.30 uur werd
de burgemeester mr. Ivo Opstelten aan
gekondigd, die samen met directeur
Hein Reedijk het balkon betrad. In een
gloedvol betoog memoreerde de burge-
moessQn
Tekst: René Wassing
Het gebeur Je allemaal op zaterJagmiJJag 25 november 2000.
)p Je Wi/lemsbaJe 25 aan Je A.laas was JuiJelijh iets aan Je
banJ. I)en stevige hotiJe winJ blies over Je ha Je en precies tegen
over Je ingang stonJ een ti/Jeli/he ovcrJehte tribune opgestelJ.
Cieen p/ehje was onbezet en op straat zag bet zwart van Je mensen.
Alles wees op een feeststemming.
meester het internationale belang van de
wereldhaven Rotterdam, die nu een
multiculturele bevolking omvat. Als logi
sche consequentie hiervan verkreeg het
oude vertrouwde Museum voor
Volkenkunde (want daar draaide het
allemaal om) op deze dag als hernieuwd
Twee poorten van Majapahit bij Trawulan (1973). Links Bajang Rata, rechts
Wringin Lawang. Foto's: René Wassing.
Gouden plaquette van een vrouw in
hofdracht. Opmerkelijk is de afwijkende
stijl in vormgeving.
Foto: Wereldmuseum, Rotterdam.
Gouden schaamplaat met afbeelding
van een hemelnimf.
Foto: Wereldmuseum, Rotterdam.