'Majapahit, de Gouden Eeuw van Indonesië' in het Wereldmuseum Als een voorproefje stond op het balkon langs de gevel van het statige gebouw een Surinaams gospelkoor aangetreden, dat hartverwar mend en meeslepend al zingend de juis te toon wist te treffen. Die dag vierde Suriname zijn 25-jarige onafhankelijk heid, maar dat was niet de enige reden van hun optreden. Om 14.30 uur werd de burgemeester mr. Ivo Opstelten aan gekondigd, die samen met directeur Hein Reedijk het balkon betrad. In een gloedvol betoog memoreerde de burge- moessQn Tekst: René Wassing Het gebeur Je allemaal op zaterJagmiJJag 25 november 2000. )p Je Wi/lemsbaJe 25 aan Je A.laas was JuiJelijh iets aan Je banJ. I)en stevige hotiJe winJ blies over Je ha Je en precies tegen over Je ingang stonJ een ti/Jeli/he ovcrJehte tribune opgestelJ. Cieen p/ehje was onbezet en op straat zag bet zwart van Je mensen. Alles wees op een feeststemming. meester het internationale belang van de wereldhaven Rotterdam, die nu een multiculturele bevolking omvat. Als logi sche consequentie hiervan verkreeg het oude vertrouwde Museum voor Volkenkunde (want daar draaide het allemaal om) op deze dag als hernieuwd Twee poorten van Majapahit bij Trawulan (1973). Links Bajang Rata, rechts Wringin Lawang. Foto's: René Wassing. Gouden plaquette van een vrouw in hofdracht. Opmerkelijk is de afwijkende stijl in vormgeving. Foto: Wereldmuseum, Rotterdam. Gouden schaamplaat met afbeelding van een hemelnimf. Foto: Wereldmuseum, Rotterdam.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 30