Overzicht van de beeldengalerij in het museum. Foto: René Wassing. jeugd hier een spannende speurtocht langs een aantal hotelkamers op zoek naar al die vreemde spullen, die gasten van verschillende etnische herkomst hier uit hun bagage hebben achtergela ten. In de multimediale tentoonstelling Rotterdammers die de culturele diversi teit van de stad laat zien, komen niet alleen een aantal allochtone gezinnen aan bod, maar bijvoorbeeld ook een Zeeuwse familie. Zij vertellen allen over hoe hun integratieproces in de stad Rotterdam is verlopen. Oude geschiedenis van Oost-Java In het tweede pand zijn de zogenaamde schatkamers ingericht. Hier zijn de top stukken van de museumcollectie opge steld. Opvallend is de fraaie vormgeving, hier en daar wat speels of gedurfd, ja zelfs onconventioneel. Dit geldt ook voor de achtergrondkleuren en geraffineerde soms geringe belich ting. Iedere afdeling heeft aldus zijn eigen schatkamer: Azië; Islamitisch Cultuurgebied; Amerika; Afrika en Oceanië. Op elke verdieping bevinden zich computers voorzien van een speci aal programma waardoor direct alle informatie over de tentoongestelde voorwerpen verkregen kan worden. Het klapstuk vormt de groots opgezette openingstentoonstelling Majapahit, de Gouden Eeuzv van Indonesiëvan de afdeling Indonesië, die de gehele eerste verdieping van het oude gebouw beslaat. Voor de conservatrice Alit Djajasoebrata betekent deze weldoor dachte keuze een hommage aan haar geboorteland. Met het pensioen in zicht is dit tevens de afscheidstentoonstelling waarmee zij haar loopbaan afsluit. Met deze keus heeft zij een gelukkige greep gedaan. De boeiende oude geschiedenis van Oost-Java heeft naar verhouding altijd minder aandacht gekregen dan die van Midden-Java. Iedereen heeft wel eens van de heilig dommen Borobudur of Prambanan gehoord, of ze zelfs bezocht. Maar wie kent Candi Singosari of Candi Panataran, de grootste staatstempel uit de bloeiperiode van Majapahit? Het is daarom verheugend dat Oost-Java nu ook eens voor het voetlicht treedt. Majapahit De sleutel tot de grootsheid van Oost- Java ligt ontegenzeggelijk bij Majapahit als alomvattend begrip voor een era die meer dan twee eeuwen bestrijkt. Majapahit is de naam van het laatste hindoe-boeddhistische koninkrijk in Oost-Java voordat opkomende islamiti sche sultanaten aan de noordkust de macht overnamen. De kraton die het middelpunt van het rijk vormde, bevond zich in de buurt van Majakerta en Trawulan. Het rijk strekte zich naar alle windstreken uit langs het onmetelij ke stroomgebied van de kali Brantas bij Blitar in het zuiden, tot aan de mon ding in het noorden bij de haven Ujung Galuh (Surabaya). In de loop van zijn lange bestaan (1293 - ca. 1520) heeft dit machtige rijk zijn invloed doen gel den over vele delen van de Indonesische archipel. Het is dan ook niet zonder een zweem van trots dat de Javanen dit rijk graag zien als de grond legger van de moderne eenheidsstaat Indonesië. Majapahit is niet zo maar uit de lucht komen vallen! Daar is een lange perio de van andere koninkrijken aan vooraf gegaan, die in 929 begon. Het laatste en tevens de directe voorganger was Singhasari in het gebied rondom Malang (1222 - 1292). Hoe verschil lend van dynastie of politiek engage ment ook, in maatschappelijk en cultureel opzicht vertoont de Oost- Javaanse periode een integrale eenheid van gemeenschappelijke kenmerken, die karakteristiek voor die tijd zijn. Al waren er natuurlijk lokale verschillen en is er in de loop der eeuwen een geleidelijke ontwikkeling waar te nemen. In Majapahit vindt dit alles als het ware een culminatie, een hoogte punt, tevens eindpunt. Gajali Macla Onder zijn wijdingsnaam Kertarajasa Jayawardhana werd een zekere Wijaya in 1293 de eerste koning van Majapahit. De bekendste en belangrijk ste koning is Hayam Wuruk geweest, die de wijdingsnaam Rajasanagara Burgemeester Opstelten (links) en directeur Reedijk rechtsop het balkon van het Wereldmuseum. moessQn 32

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 32