VLIEGTARIEVEN TOT APRIL 2001 meekreeg. Hij heeft Majapahit geregeerd van 1350 - 1389. Zijn rijks bestuurder was de beroemde Gajah Mada, die zo'n overweldigende indruk heeft nagelaten, dat zijn naam ook nu nog steeds ontzag en respect afdwingt. Vanaf 1331 tot aan zijn dood in 1365 heeft Gajah Mada Majapahit onder de regering van Hayam Wuruk omhoog gestuwd en tot de grootste politieke mogendheid in de hele archipel gemaakt die Indonesië tot dan toe gekend had. Het was de glorietijd van Majapahit waarin overzeese handel, staatswetenschappen, godsdienstige stromingen, architectuur en schone kunsten tot grote bloei kwamen. Een helder inzicht in de diverse aspec ten van de staatsvorm en het dagelijkse leven verschaft ons het klassieke lof dicht Desawarnana (beter bekend als Nagarakertagama) uit 1365, van de hofdichter Mpu Prapanca. Het is een verheerlijking van koning Rajasanagara, die door de dichter wordt vergezeld op een inspectiereis door zijn uitgestrekte rijk. Men zou het de kroniek van Majapahit kunnen noemen. Na de dood van Gajah Mada boette het rijk allengs aan macht in en raakte door allerlei interne oorzaken in verval. In 1478 kwam een einde aan de Majapahit dynastie van 250 jaar. De macht ging over naar een rivaliserende hindoe- boeddhistische dynastie van Kadiri. Daarna wordt de geschiedenis onduide lijk en verwarrend en circa 1520 is de oud-Javaanse periode voorgoed voorbij. Spaarvarken Iets van de pracht en praal van Majapahit is nu als primeur in Rotterdam te zien. Voor het eerst in Nederland is hier een grote verzameling voorwerpen uit de bloeitijd bijeenge bracht. Merendeels uit Nederlands bezit: Rijksmuseum (Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst); Rijksmuseum voor Volkenkunde Leiden; Tropenmuseum Amsterdam; Gemeentemuseum Den Haag; Princessehof Leeuwarden; particuliere verzamelingen uit binnen- en buiten land; Brits Museum Londen en het eigen Wereldmuseum. Verbazend, zoveel als er bijeen is gebracht. De voorwerpen zijn groten deels geordend naar materiaal. Spectaculair is natuurlijk de imposante collectie schitterende veelsoortige gou den sieraden, die oogverblindend uit de schemer oplichten: minutieus openge werkte borstsieraden; armbanden; oor hangers in de vorm van grillig gevorm de naga slangen; oorschijven met filig ram versiering; haarspelden bekroond door miniatuur monsterkopjes; schaam platen waarop vrouwenfiguren in reliëf zijn aangebracht en zo meer. Voorts de bronzen voorwerpen als fraai gegoten tempelbellen groot en klein; tong-tongs; olielampjes in de gedaante van mythische wezens; ceremoniële lan sen en allerhande ritueel vaatwerk benodigd voor de eredienst. Alles fanta sierijk en kunstzinnig versierd met een overdaad aan barokke ornamenten, waaronder soms ruiters op hun rijdier schuilgaan. Maar ook kleine goden beeldjes uit het veeltallige hindoe-boed dhistische pantheon. Het terracotta aardewerk, geboetseerd tot sierlijke vrouwenbeeldjes of groteske diervor men, is vaak alleen nog maar als frag ment aanwezig. Een mooi voorbeeld vormt het kostelij ke, logge zwijn dat zo te zien als spaar varken is bedoeld. Een kleine selectie van de zo bekende Heine kopjes, die in grote hoeveelheden vervaardigd moeten zijn, ligt hier ook uitgestald, samen met de mallen waarin ze geperst werden. Stenen beelden De grote zaal met vrij uitzicht op de Maas ten slotte is aan de stenen beel den gewijd. Als in een beeldentuin vor men zij met hun naar binnen gekeerde blik bepaald een indrukwekkend geheel. Enkele zijn afkomstig uit heiligdommen (candi). Zij stellen gestorven koningen of koninginnen voor, die werden bijge zet in de gedaante van de godheid waarvan zij een incarnatie waren. Meestal zijn dit Wisnu en Parwati. Maar ook andere hindoe goden zijn in steen vertegenwoordigd zoals Siwa; Brahma met de vier hoofden en Ganesha met de olifantskop. Dan zijn er de stier Nandi, het rijdier van god Siwa; en tempelwachters. Aparte ver melding verdient de prachtige forse mannenkop met hoog oplopend asym metrisch kapsel. Hiervan is alleen de vermoedelijke vindplaats bekend: Candi Sukuh op de westhelling van de gunung Lawu, een van de laatste heiligdommen uit de Majapahit periode. De tentoonstelling besluit met een audiovisuele presentatie die laat zien hoe Majapahit in het moderne Indonesië een nieuwe impuls heeft gekregen en doorwerkt in straatnamen, monumenten, winkelopschriften, merk namen. En niet te vergeten de Airlangga universiteit en het museum Mpu Tantular beide in Surabaya; en de Gajah Mada universiteit in Yogyakarta, deze laatste genoemd naar de beroemde rijksbestuurder van Majapahit. Bij Majapahit, de Gouden Eeuw van Indonesië is in de mediatheek van het museum een speciale prachtig geïllus treerde uitgave van het kunsttijdschrift Arts of Asia te koop. Alg'emene informatie Wereldmuseum, Willemskade 25, 3016 DM Rotterdam. Tramlijn 5 van CS richting Westplein. Betaald parkeren in de omgeving. Majapahit, de Gouden Eeuw van Indonesië is te zien tot en met 20 mei 2001 Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 17.00 uur. Afdeling communicatie: tel. 010 - 270 71 80. Mediatheek: tel. 010 - 270 71 88. Internet: www.wereldmuseum.rotterdam.nl ■^1=1^11:^1^ S Iata vijf sterren hotel 17d 14n vanaf 2.495, Bel voor onze brochure of voordelige vliegtarieven Tel: 020 - 6239548 Jakarta: vanaf 1.425,- pp Surabaya: vanaf 1.475,- pp Denpasar: vanaf fl-475, Ujungpandang: vanaf 1.475,- pp BALI PAKKET: Asfalea Travel b.v. Nes 82 (achter hotel Rokin) 1012 KE Amsterdam 45 ste jaargang - nummer 7 - januari 2001 33

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 33