bcnutter»ss»~bv Antiquariaat Minerva 9 Damescompartiment Online Hét vertrouwde adres voor een reis naar het verre oosten. ry j j vliegreizen moessOn Madeion begint weer te schrijven. In het Hollandse tijdschrift Groot Nederland publiceert ze verhalen; in 1931 maakte ze haar debuut als romanschrijfster met Rubber. Het jaar daarop verschijnt Koelie. In beide boeken staat de samenleving op Deli centraal: de slechte positie van de Indonesische contractar beiders en de overwegend genot- zieke Europese samenleving. Meeslepende romans zijn het, die door het grote publiek verslonden worden. Geen wonder dat Madelons carrière een enorme vlucht neemt. Haar boeken wor den vertaald, verfilmd en bewerkt tot toneelstukken. Binnen enkele jaren is zij een beroemde naam in binnen- en buitenland. Lossere moraal Maar niet iedereen was Madeion goed gezind. Toen in 1935 Rubber ging draaien in de Nederlandse bio scopen, ontstond er veel ophef over het waarheidsgehalte van de film. Deli-planters overwogen een boycot en in de Tweede Kamer drong men zelfs aan op een verbod op de vertoning. Madeion wist de opschudding te relativeren. In tegenstelling tot degenen met de grootste mond, was zij zelf getuige geweest van de Delische situ atie. Zij had gezien hoe veel mensen zich lieten meeslepen door de stijgende rubber- prijzen, waardoor sommigen zich onaan tastbaar rijk waanden. En ze begreep het, kon zich hun positie indenken, de uitspat tingen zelfs invoelen. Zo zei ze: 'De men- schen wisten geen raad met al dat plotselinge en zoo gemakkelijk verdiende vele geld; wisten er vooral geen raad mee in dat land waarin men met zijn geld niets anders kón doen dan fuiven, waar men niet anders kon koopen dan auto's, drank, eten en kleeren. Natuurlijk deed niet ieder een mee aan die uiterste excessen: dat staat ook duidelijk in Rubber. Maar, dat die rub berhausse een algemeene hausse tengevol ge had en daarmee een wat losser worden van levensopvatting en moraal, dat kan niet geloochend worden.' Circa 1949. Desillusie straalt van Madelons mooie gezicht. Vergane glorie, haar muze overleden, nu de oorlog voorbij. Wat zal de toekomst brengen? Keerpunt Als in de late jaren dertig de schaduw van de naderende Tweede Wereldoorlog voel baar is, vestigt het gezin Székely-Lulofs zich in een pension te Santpoort. In 1945 sterft Laszló. Het lijkt een keerpunt te zijn in Madelons werk: steeds vaker publiceert ze journalistiek werk, zoals in De Groene Amsterdammer of in Elseviers Weekblad. In Margriet verschijnt een feuilleton. Wel verschijnen nog boeken, maar haar glorie tijd als romancière is voorgoed voorbij. Gelukkig is zij niet meer, het schrijven vond zij nauwelijks op te brengen. Was Laszló Székely haar mannelijke muze? Het lijkt erop. Op 22 mei 1958 wordt Madeion in een winkel opeens onwel. Men brengt haar thuis. Een haastig geroepen dokter constateert dat zij stervende is. Een hart aanval. Als schrijfster van de Deliromans is zij dan eigenlijk al vergeten. Veelzijdig' Al is haar roem verbleekt, haar romans ver kopen nog steeds. Een grote biografie ont breekt helaas nog over deze interessante vrouw met haar veelzijdige oeuvre. Madeion Székely-Lulofs boeit door het wijdse uitzicht dat zij biedt op het Indië van toen. Zo beschrijft ze in het prachtige De andere wereld 1934) de ontwikkelingsgang van Pieter Pot, een lelijke Hollandse jon gen die zich in Indië een hele meneer waant. 'Hij had ook wijn kunnen bestellen, dacht hij opeens. Ook champagne. Hij hoefde niet eens te betalen. Hij hoefde alleen maar een bon te schrijven. Dit wel<te een vreemd gevoel! Hij werd dus vertrouwd. Omdat hij een Blanke was. Omdat hij een toewan was, een heer. Hij verruilde het begrip: geld voor het begrip: bon, het begrip: kapitaal voor het begrip: crediet. En hij had er geen vermoe den van, hoe gevaarlijk dit alles was.' In Onze bedienden in Indië (1946) toont ze de kleine leefwereld van de Europese vrouw in Indië, vol intimi teiten, waarin Sitih eerder weet dat de jonge onervaren njonja in verwachting is dan zijzelf. En in Tjoet Nja Din (1948) beleeft de lezer via de echtgenote van de Atjehse vrijheidsstrijder Teukoe Oemar de oorlog. Madeion kwam uit Indië, hield van Indië en schreef erover op een visionaire, meeslepende wijze. Volgende keer in het Damescompartiment: Annie Salomons. Ook zij woonde op Deli, maar zou nooit van het land houden. In haar verhalen getuigt zij van verveling, leegte en wreedheid. Had Annie werkelijk zo 'n afkeer van Indië? Meer weten over Madeion Székely- Lulofs en andere schrijfsters over Indië? Bezoek dan het Damescompartiment Online: http://www.damescompartiment.nl Wilt u Vilan schrijven, dan kan dat: postbus 11082, 2301 EB Leiden. Straat van Makassar 47 - 1183 GZ Amstelveen Telefoon 020 640 58 51 - Fax 020 640 57 60 E-mail: info@schutter.nl vraagt te koop: foto's en foto albums uit O.- en W.-Indië, tot 1950. Ook boeken en prenten. Tel./fax 070- 346 18 11 36

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 36