or noe een museum-e Tekst: Cocky Maris Sinds vier jaar ben ik werkzaam in museum Bronbeek te Arnhem als 'museum-educatrice'. ik kwam op Bronbeek als vrijwilli ger na mijn studie Museologie aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het was een wereld die ik niet kendeniet meegekregen heb tijdens mijn opvoeding in Brabant. Vanaf de eerste dag dat ik op Bronbeek werkzaam was, werd ik geboeid door de geschiedenis van Ncderlands-Indië met de daar bij zo prachtige cultuur. e afgelopen jaren heb ik zoveel geleerd van de Indische cultuur en ik pas de opgedane kennis tegenwoordig dagelijks toe in mijn per soonlijke leven. Mijn beide dochters (twintig en vijftien jaar) zeggen altijd: 'Mijn moeder is verindischt', terwijl ik trots lach. Ik heb veel Indische vrienden gekregen en het meest treffende was een ontmoe ting met een Indische vrouw waar ik zomaar op straat een praatje mee maak te. Zij bracht haar jeugd door in Indië, maar wist weinig over haar eigen cul tuur. Met veel enthousiasme vertelde ik haar verhalen over Indië en kwam met stapels boeken aandragen. We zijn nog steeds bevriend en leren nu veel van elkaar. Zij heeft zich verdiept in haar eigen cultuur en is een trotse Indische vrouw geworden! Wat was ik blij toen ze zei dat ik haar heb teruggebracht naar haar roots! C ocky' 's g'oeJaiifcf In museum Bronbeek gebeurt veel, met name voor de komende generaties. Er zijn lesprogramma's ontwikkeld waarbij jeugdigen kennis kunnen maken met de collectie van het museum. De eeuwenoude gamelan in Bronbeek kan nu bespeeld worden en is een onderdeel geworden van de educatieve programma's. Het museum heeft een eigen educatieve ruimte gekregen die in de wandelgangen 'Cocky's goedang' wordt genoemd. Ik ben er trots op en zie de stralende gezichten van kinderen die zich in repli ca's van oude KNIL-uniformen hijsen of sarong en kebaja aantrekken. Kinderen gaan altijd verkleed het muse um in. Tijdens de rondleiding maken we een fictieve reis naar Indië/Indonesie. Spannende verhalen nemen een grote plaats in, zoals het verhaal van de kris van Soeradji: een jongetje van tien jaar dat na een hachelijk avontuur eindelijk zijn gewenste kris verkrijgt. Bovendien zijn veel inwoners van Bronbeek bereid om spannende verhalen te vertellen over hun tijd als KNII.-er in Indië. De kinde ren hangen dan altijd aan hun lippen. Op de jaarlijkse krissendag wordt er een speciale kinderlezing door Ruud Greve in samenwerking met de educatieve dienst georganiseerd met een workshop over 'de verzorging van de kris'. Het was vorig jaar wel een spannend moment toen de toeristenkrissen door de douane moesten die nogal verbaasd opkeek dat deze krissen voor educatieve doeleinden waren bestemd! Gelukkig kon de impor teur zijn verhaal overatigend brengen. moessQn Ih De Indische vlieg'er Er zijn de laatste jaren diverse kinder boeken uitgekomen die over tempo doe- loe handelen. De auteurs zijn welkome gasten op Bronbeek: Theo Engelen met zijn boek De Indische vlieger werkte het afgelopen jaar enthousiast mee aan een educatief programma voor brugklassers. Deze school heeft het Jongenskampen monument op het landgoed geadopteerd en jaarlijks vindt er voor zes brugklassen een educatief programma plaats. Alle vakken worden ingeschakeld: geschiede nis, aardrijkskunde, Nederlands, tekenen en handvaardigheid. Tijdens de lessen handvaardigheid maakten de leerlingen zelf vliegers die werden opgelaten onder het goedkeurend oog van Theo Engelen. De vlieger als symbool voor vrijheid en een vriendschap tussen een jongen uit de kampong en een KNIL-soldaat, zoals 42

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 42