verinclisclite zo prachtig beschreven wordt in De Indische vlieger. In de jaarlijks terugkerende projecten wordt altijd een brug geslagen tussen heden en verleden. De leerlingen ver werken hun opgedane kennis door het schrijven van gedichten en verhalen, geïnspireerd door onze enthousiaste gastdocenten, die vertellen over hun persoonlijke ervaringen in het jongens kamp tijdens de Tweede Wereldoorlog. De adoptie van monumenten met daar bij de jaarlijkse herdenkingen op het landgoed Bronbeek is een speerpunt in het educatieve beleid van het Koninklijk Tehuis Oud-Militairen en Museum Bronbeek (KTOMM) met het doel om de komende generaties hierbij nauw te betrekken. Het Birma-Siam monument is vorig jaar door een middelbare school in navolging van het Jongenskampen-monument eveneens geadopteerd. Voor dit monu ment is een educatief programma voor de betreffende adoptieschool - en andere scholen - in ontwikkeling. Op stap Onlangs verscheen er een kinderboek van Peter Vervloed: Door merg en been. Het verhaal speelt zich af op Bronbeek. We hebben deze auteur uitgenodigd op Bronbeek om eens te praten over de ver schillende mogelijkheden. Zijn enthou siasme en dat van ons resulteert in een kinderlezing en rondleiding voor kinde ren van acht tot en met twaalf jaar in februari 2001. Hella Haasse is ook geen onbekende schrijfster op Bronbeek. Vorig jaar tij dens de Indische weken, waarin de Indische literatuur centraal stond, schreef ik haar een lange brief over haar boek Oeroeg. Zij reageerde bijzonder enthousiast en stond mij deskundig nabij om 'Oeroeg in Bronbeek' door middel van een rondleiding door de museumza len te realiseren. Volwassenen en leerlin gen van het voortgezet onderwijs kunnen deze rondleiding op aanvraag meemaken. Soms hoor je in het museum vrolijke muziek van een mondharmonica. Hendrik de KNIL-soldaat neemt dan kinderen mee naar het oude Indië. Een vrolijke stoet verklede kinderen volgt de soldaat in zijn kielzog. En ook de eerste commandant van Bronbeek, generaal Smits met zijn echtgenote stappen dan zogenaamd uit het schilderij waarin zij wonen, om aan kinderen en volwassenen te vertellen over het Bronbeek in de negentiende eeuw. benang' We gaan geregeld op stap en organiseren Indische avonden voor inwoners van verpleeg- en verzorgingshuizen in de regio Arnhem en educatieve program ma's op basisscholen en voor het voort gezet onderwijs. In de verpleeghuizen en verzorgingshuizen verzorgt Bronbeek, samen met een van onze enthousiaste vrijwilligers een avond met dia's, ver haaltjes en het zingen van Indische lied jes met angklungs. Het gevoel dat we dan hebben als we weer naar huis gaan, valt niet te beschrijven. Wij hebben dan intens genoten van het feit dat we dit konden doen voor deze mensen en op ons netvlies staat nog wekenlang de stra lende, genietende blik van de bewoners. Waarom ik dit nu schrijf? Het is heerlijk dat ik door mijn werk kennis gemaakt heb met de Indische cultuur, die mij oprecht heeft verrijkt. Wat is er fijner dan te werken op een plek waar je hart ook ligt? Ik ga geregeld met vrienden eten bij onze lieve Indische tante, waar we altijd gastvrij en liefdevol ontvangen worden. De Indische cultuur is doorge drongen in mijn privé-leven, gastvrijheid is daarbij het sleutelwoord. Volgend jaar hoop ik voor het eerst naar Indonesië te gaan, dat werd werkelijk tijd. Ik weet nu al dat ik me daar zeer senang zal voelen! 45 ste jaargang - nummer 7 - januari 2001 43

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 43