De essentie van liet 1 i even en wonen in Tekst: Lilian Ducelle Een mooie foto kan je inspiratie geven voor driehonderd pagina 's tekst. Maar wat doe je hij driehonderd mooie foto 's? Niets. Als u, net als ik, tot de eerste generatie hehoort, dan zult u alleen hehoefte hehhen om te zwijgen hij het hoek Wonen in Ind ië, dat het leven van die generatie tot in de kleinste details weer zicht baar heeft gemaakt. U zult hehoefte hehhen om niet te praten en vooral om niet te schrijven. De reden dat ik me er nu met moeite en zelfs tegenzin toe zet, is om u te vertellen wat dit fotohoek voor me betekent en hopelijk ook voor u. De opzet van het boek Wonen in Indië was om elk aspect van ons leven en de wijze van wonen in Indië uit de vorige eeuw vast te leggen. Voor de volgende generatie, zoals dat tegenwoordig her haaldelijk wordt gezegd. Wetenschappers gespecialiseerd in het analyseren, determineren en kwalificeren van alles wat verderfelijk was in de kolo niën (in hun ogen dan) hebben me vaak wanhopig doen vragen of er nog red ding mogelijk was. Redding om het onverwerkte verleden te rehabiliteren. En dat is met Wonen in Indië van Esther Wils in zeker opzicht gebeurd. Een bete re bespreking van het boek door Robert Voskuil in de laatste Pasarkrant is niet mogelijk. Voskuil behoort tot een van de laatste wetenschappers die Indië (en Indonesië) door en door kent. Er gewoond, geleefd en gewerkt heeft. Zijn boek over Batavia reken ik nog altijd tot de beste fotoboeken. Summiere teksten, allesomvattend. Toen en nu Wonen had voor Indische mensen begin twintigste eeuw weinig te maken met interieur-architectuur. Onze binnenhuis architect was de vendu-meester. Belangrijk is te beseffen dat zeker zeven tig procent van de Indo-europese gezin nen het moest doen met een zeer middelmatig inkomen. De tering werd naar de nering gezet, tegenwoordig wordt de nering krachtig opgevijzeld om aan de tering te kunnen voldoen. Ma schafte zich op een vendutie uitsluitend het hoognodige aan: stoelen, een tafel, kast. Pa, als ma hem mee kon krijgen naar een vendutie, liet zijn oog wel eens vallen op een schilderij, muurborden en dergelijke. Alle foto's in Wonen in Indië getuigen van de sobere, eenvoudige levensstijl in de eerste helft van de vorige eeuw (en ook jaren daarvoor). Een sublieme gedachte van de vormgever (Arthur Meyer) om de eerste 75 pagina's te besteden aan een soort entree in het leven in Indië. Full-page foto's zwart-wit en in kleur; pagina na pagina wordt de lezer (kijker eigenlijk, want er is geen woord tekst bij) geconfronteerd met het Foto uit Wonen in Indië. Foto: Rugier Timmer. Esther Wils en haar dochter Dodo. 45 ste jaargang - nummer 8 - februari 2001 Indië 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 11