°f Je hunt niet filosoferen over een hotol tjeboh een bordenreh leven toen. Toen? Weet u wat het won derlijkste is van die kleurenfoto's? Ze zijn nu gemaakt en bewijzen dat in bijna alle huizen in Indonesië nog steeds dezelfde attributen in gebruik zijn die we elders ook op zwart-wit foto's zien. De tijd heeft niet stilgestaan, zij is ongehin derd voortgegaan, ondanks de moderne zucht naar vernieuwing, verandering. Dierbaar portret Driehonderd foto's over ons leven en wonen in Indië. Geen aspect is verge ten: huis, tuin, keuken, kinderen, dieren - alles zult u terugvinden in dit wonder lijke boek dat Esther Wils en de gewel dige fotograaf Rugier Timmer hebben weten achterhalen en vastleggen. Zo sober, zo eerlijk mogelijk. Natuurlijk ontbreken de pagina's tekst met uitge breide informatie niet. Er is onderzocht, geïnterviewd, naslag gedaan. Esther en haar medewerkers hebben er twee jaar over gedaan. Niet alleen voor de nog levende eerste generatie, maar voornamelijk voor de volgende generaties. Zullen zij, levend in een tijd van elektronica en digitalen kunnen en willen beseffen dat wij toen minstens even gelukkig waren met een anglo als zij met een magnetron? Dat een stevige gajong en een volle mandi- bak evenveel verkwikking konden bren gen als een jacuzzi? Door het krankzinnige tempo waarin de mens heid vernieuwingen (geen verbeteringen meestal) wordt opgedrongen, zal alles in dit mooie boek onder historie en curio sa vallen. En wordt Wonen in Indië misschien niet meer dan een vergeeld portret. Maar wel een dierbaar portret. Ou Je J ingfen clie nog' niet voortij zijn Ze werd 36 jaar geleden in San Francisco geboren. Niet als Amerikaanse maar als Nederlandse, met een Hollandse moeder en een Indische vader. Hij kwam uit Nijmegen, studeerde sociologie en voor zijn werk stak hij vaak de grenzen over. Zo woonde de kleine Esther van haar derde tot en met haar vijfde jaar in Peru. Herinner je je die jaren nog? Esther: 'Ja, heel goed. Het licht, de warmte, de ruimte. Nu is het leven als kleuter altijd wel makkelijk en prettig, maar ik geloof dat die tijd in Peru mijn Indische wortels en genen beroerd heeft. Ik was nooit in Indonesië geweest, maar ik heb er altijd onbewust naar verlangd.' Je hebt Italiaans gestudeerd, waarom in vredesnaam Italiaans, waarom geen antro pologie of ook sociologie zoals je vader? Esthers glimlach moet genoeg zijn voor een antwoord: 'Nou ja, Italiaans, Latijns, je kunt zo veel kanten op.' De enige kant die ze, permanent wonend in Den Haag opging, was de Pasar Malam. Sinds haar puberteit was ze er te vinden, ze kende Siem Boon, werkte enthousiast mee aan de balie. Esther is met de Pasar Malam meege groeid, ook Besar geworden. Trouwde met Arthur Meyer (graficus, vormge ver), ze kregen een dochtertje in 1992, Dodo Ariane, zijn gescheiden, maar werken nog altijd goed samen. Esther eerste boek, Tropenechtmaakte ze met Dorien Bronckhorst: kleding en klederdrachten uit de Indische geschie denis. Prachtig, ook de kledingshow die ze met Daan Wilman, van het kos tuummuseum in Den Haag organiseer de. Een van de mooiste en aantrekkelijkste shows die ik in het Bintang Theater zag. BorJenrel? Al jaren wordt op de Pasar Malam Besar ruim aandacht besteed aan het Indische interieur. Helaas, en dat moet ik tot mijn spijt bekennen, haalt het de kwaliteit niet, van wat de Chinese meubelmakers toen maakten. Met het boek Wonen in Indië zullen bezoekers van de showroom meer te weten komen over hoe wij er leefden. Drie weken maar hebben Esther en foto graaf Timmer erover gedaan de vele foto's te maken voor het boek. Met een deskundige reisleiding en medewerking van velen bereikte Esther wat ze wilde. Denk je datje met dit boek alles wat je over Indië wilde weten, te weten bent gekomen? 'Ja, maar er was meer dan ik had ver wacht en dan denk ik dat er nóg meer moet zijn. Maar dat alles zou dan een heel ander boek kunnen worden.' Mag ik je iets heel vervelends vragen? Waarom in hemelsnaam heb je Henk Hoeks gevraagd een essay te schrijven over een onderwerp waar hij absoluut de vellen van snapt? Sorry hoor, Esther, maar ik ben niet de enige die zich aan zijn filosofi sche bla-bla-bla geërgerd heeft. Ons leven was simpel, noodzaak en middel, meer niet. We waren tevreden de middelen gevonden te hebben die ons leven leefbaar maakten. Je kunt niet filosoferen over een botol tjebok of een bordenrek. Hij haalt er de Duitse filosoof Martin Heidegger bij, wat heeft die in godsnaam te maken met het gebruik van de sapoe lidi om muskieten uit de klamboe te jagen? Om maar wat te noemen. Zo veel ingewikkelde filosofische (heel mooie) frasen dat ik me doodschaam- de dat ik er na drie keer overlezen nog niets van snapte. Waarom heb je Henk erbij gehaald? Waarom nam je later nog de moeite om een weerwoord te schrijven? In Esther's meest wijsgerige glimlach ligt het antwoord: 'Hoeks is een filosoof. Hij probeerde op zijn manier het leven en wonen in Indië te omschrijven.' Kent hij Indonesië? Komt hij uit Indië? 'Neen.' Daarmee geeft Esther de duidelijkste verklaring voor mijn botte onbegrip. De confrontatie met wijsheid. Wat anders? Esther Wils, een mooie, jonge vrouw, die er nog heel lang jonger uit zal zien dan ze is. Bescheiden, pienter, altijd met een vraagteken op haar lippen terwijl ze allang het antwoord weet. Plannen voor de toekomst? Afwachten maar, de Pasar Malam Besar houdt van verrassingen. Esther Wils, die S zou er eigenlijk af moeten. Wonen in Indië House and home in the Dutch East Indies door Esther Wils Tong Tong: 194 pag. (paperback) ISBN 90 801433 7 5 prijs 69,95 moessQn 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 12