Een gesloten boek moessQn Eindelijk een nieuwe biografie van Maria Dermoüt: Geheim Indië. Journalist en schrijver Kester Freriks (Djakarta, 1954) schreef een prettig leesbaar boek van ruim driehonderd pagina's met zo min mogelijk noten. Freriks, wordt snel duidelijk, is er in eerste instantie op uit geweest een verhaal te vertellen. Tegelijk met de biografie is het Verzameld werk van Maria Dermoüt opnieuw uitgege ven, voor de aantrekkelijke prijs van 35 gulden. Maria Dermoüt (1888-1962) was een schrijfster waar de Indische gemeen schap trots op mag zijn. Volgens litera tuurwetenschapper E.M. Beekman (in zijn onvolprezen boek Paradijzen van weleer) hoort zij thuis in het rijtje van de vier beste Nederlandse schrijvers, met Multatuli, Louis Couperus en E. du Perron - alle vier Indische schrijvers. Opvallend aan Maria Dermoüt's verha len is dat zij zich, net als Louis Couperus, niet helemaal geeft in haar werk, ze schrijft ingehouden en blijft zelf verborgen achter die melodieuze en zorgvuldig gestileerde zinnen (het kon jaren duren voor een verhaal af was) Maria Dermoüt moet een gesloten vrouw zijn geweest, en vaak eenzaam. 'Van vroeg af aan, schrijft Kester Freriks, 'stond haar leven in het teken van dat ene woord: gemis.' De thema's in haar werk komen misschien wel voort uit een aangeboren, haast Javaanse nei ging om te berusten in haar noodlot. I Jteratuur, legt Freriks uit, was voor Maria Dermoüt een middel om 'ver troosting' te vinden. Ze was niet gelukkig in haar huwelijk met Isaac Dermoüt, maar scheidde niet. Anderzijds heeft zij haar jeugdliefde, de geoloog Aldert Brouwer, nooit los kun nen laten. De trouw aan haar echtgenoot ging ten koste van de relatie met haar zoon Hans en daar moet ze de rest van haar leven onder geleden hebben, want Hans stierf vervolgens in het kamp. Er zijn brieven aan hem bewaard die vooral ont roerend zijn als je bedenkt dat ze nooit zijn aangekomen. Een van de dingen die mij zijn bijgebleven van Nog pas gisteren en De tienduizend dingen., is dat je je er zo goed van bewust wordt hoe anders de Indische maatschappij was dan de Nederlandse, met totaal andere normen en waarden. Freriks geeft ergens een mooi citaat van Rob Nieuwenhuys dat hier op aansluit: 'Er wordt veel gedood en gemoord in haar werk, op wrede wijze. Maria had daarvoor een zwarte vlek. Dood door beschieting, ver giftiging, opzettelijke verdrinking. Misschien is zelfs haar eigen moe der ver moord. Zij had altijd lichamelijke pijn, dat maakt iemand bit ter. Maria had zeker oog voor de gewelddadige zijde van het land, trou wens, als een van de weinige bellettris ten. De dood was daar aldoor dichtbij. Zij was niet weekhartig.' Maria Dermoüt, geboren in Pekalongan, leefde op enkele jaren na tot haar 44ste in Indië en vanaf 1933 tot haar dood in 1962 in Nederland. Maar het contrast tussen het leven in Indië en het leven in Nederland komt in Freriks' biografie minder goed uit de verf. De kracht van Geheim Indië zit 'm minder in de beschrijving van de Indische jaren en dat merk je vooral aan details die met name Moesson-lezers zullen opvallen. Maar daar staat tegenover dat Freriks wel met het probleem zat dat er over die periode in haar leven veel minder bekend is. Naarmate het verhaal vordert, wordt de biografie dan ook beter. Geheim Indië is geschreven uit liefde voor Maria Dermoüt's werk en dat merk je op iedere pagina. Freriks haalt voort durend mooie passages en formulerin gen aan en zoiets kun je natuurlijk alleen als je door iemand's werk wordt gegrepen. Wat ik ook sympa thiek vindt, is dat Freriks zich ner gens geroepen voelt om een moreel oordeel te geven, dat laat hij liever aan de lezer over. Hoogtepunt in de biografie is wat mij betreft de corre spondentie tussen Tjalie Robinson en Maria Dermoüt. Er worden in Geheim Indië enkele brie ven van Tjalie geciteerd die ronduit prachtig zijn. De brieven die hij ontving, zijn natuurlijk verloren gegaan. Tjalie moet op haar gesteld zijn geweest ook al verschilden hun literatuuropvattingen hemelsbreed van elkaar. 'Leven is het enige waarachtige,' schreef Tjalie aan zijn vriendin, 'als het vliegen van een kogel. Schrijven is maar het gefluit ervan.' Maar Maria Dermoüt zocht als gezegd 'vertroosting' in haar werk en zal eerder het tegenovergestelde gedacht hebben: leven is niets, schrijven is alles. (GOP) Geheim Indië Het leven van Maria Dermoüt 1888- 1962 door Kester Freriks Querido: 358 pag. (gebonden) ISBN 90 214 7017 9 prijs 75,00 Verzameld werk door Maria Dermoüt Querido: 680 pag. (paperback) ISBN 90 214 5945 0 prijs 35,00 'Ik ben eigenlijk geen schrijf ster, beheers dat ook niet geheel, streef daar ook niet naar, ik wil vertellen, vertellen wat ik zie, of hoor, of voel, daarom probeer ik het altijd zo eenvoudig, zo geserreerd mogelijk te zeggen, schiet daar naar mijn gevoelen nog in te kort.' - Maria Dermoüt in een brief aan haar vertaalster Irma Silzer. AXtiria Dr/r/mi/i Verzameld werk 46

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 46