De historie van cl Indonesische kunst van ae moaerne door Jeannette ten Kate foto's: Glerum en Glerum/Larasati I) e manier waarop wij naar kunst kijken wordt bepaald door onze Westerse kijktraditie, ook als we peen verstand van kunst hebben, /ponder enige moeite zal een volstrekte leek een Vlaamse vijftiende eeuwse Madonna als stokoud ondergaan, in bet straatje van Vermeer een ikoon van de gouden eeuw herkennen en bet portret van onze koningin door Andy Warhol als eigentijds ervaren. Maar bij con frontatie met kunst uit andere culturen dreigt verwarring. Ben referentiekader is er niet, of in mindere mate, en de bewuste kunstuitinqen lijken 'boeiende vreemdelingen'. Een ontmoeting met moderne en heden daagse Indonesische schilderkunst levert de geïnteresseerde toeschouwer een unieke gelegenheid om een ontwikkeling waar te nemen. De Indonesische schil derkunst is bijna vanuit het niets, binnen nog geen honderd jaar, tot een verras send frisse, nationale schilderkunst uit gegroeid van een uitzonderlijk hoge kwaliteit - ook internationaal. M ooi Inaië schilderijen Indonesië kent geen lange schil derkundige tra ditie in de Westerse zin van het woord. Wat er werd gemaakt, had voornamelijk religieuze doel einden en werd en groupe geproduceerd, meestal in opdracht van het plaatselijke hof. Een uitzonde ring hierop is de Raden Saleh (1807-1880), die door Westerse kunste naars in de Sindutomo Sudjojono (1913-1986): Tuin (1974). Doek 76 x 52 cm. Romantische traditie van de negentiende eeuw werd opgeleid en daarvoor enige jaren in Nederland verbleef. Aan het begin van de twintigste eeuw groeit de belangstelling voor kunst bij de bezittende Nederlands-Indische klassen. In 1902 werden eerst te Batavia en later in andere plaatsen op Java, Celebes en Sumatra, Kunstkringen opgericht. Daar kon het werk van kunstenaars getoond en verkocht worden. Het merendeel van de geëxposeerde schilderijen waren op een traditionele, figuratieve wijze geschilderd. De afbeel dingen zouden later door de pionier van de Indonesische schilderkunst, Sudjojono, schamper worden beschre ven als 'Mooi Indië schilderijen', omdat de realiteit van armoede, honger en der gelijke, niet werd weergegeven. Aartsvaders Vooral succesvol waren de landschappen van Dake, Dezentjé en Eland met hun eindeloze herhaling van sawah's en vul kanen, op verzoek van de opdrachtge ver, rechts, links of in het midden van het doek geplaatst. Het werk van een van de weinige modernisten als Piet Ouborg, een schilder met een werkelijke belangstelling voor mystiek en cultuur van het land, werd dan ook met het grootste wantrouwen bekeken en soms verwijderd uit de Kunstkring tentoon stellingen. In dit culturele klimaat ontstond de Indonesische moderne schilderkunst in de eerste decennia van de twintigste eeuw, door de drie 'aartsvaders': Abdullah Suriosubroto (1878-1942), moessQn d 30

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 30