Popo Iskandar (1927-1999): Zelfportret (1967). Doek 64 x 40 cm. Hendra Gunawan (1918-1983): Pasar. Doek 135 x 115 cm. ren, waar schilderijen in een sterk expressionistische stijl werden vervaar digd die de strijd van de Indonesische troepen en de ontberingen verbeeldden. 1 let werk van deze kunstenaars werd sterk gestimuleerd door het ministerie van voorlichting en de persoonlijke inte resse van Soekarno voor kunst. Na de soevereiniteitsoverdracht werden de 'volksschilders' opgenomen in de Lekra, het culturele bureau van de Indonesische communistische partij PKI. Schilders, die zich niet aan een politieke organisatie wilden binden, verenigden zich in diver se verenigingen in Djakarta, Djokjakarta, Soerabaja en Bandoeng. In 1947 was, nog op Nederlands initia tief, in Bandoeng aan de Technische Hogeschool de Seni Rupa opgericht, oorspronkelijk een opleiding voor teken leraren in het middelbaar onderwijs. De Nederlandse kunstenaar Ries Mulder, die tot 1958 les zou geven aan deze aca demie en zelf werkte in een gematigd kubistische stijl, beïnvloedde sterk het werk van zijn leerlingen: Srihadi, Sadali, Mochtar Apin, But Mochtar, Popo Iskander en anderen, waarvan een aantal als docent op de academie zouden terugkeren. Door Mulder's onderwijssysteem, waar bij ook afbeeldingen getoond werden van moderne Westerse kunst, voelden de schilders uit Bandoeng zich één met de internationale ontwikkelingen en werkten voornamelijk abstraherend. Decorativisme De kunstenaars in Djokjakarta gingen zich echter, door de politieke koers, steeds meer tegen westerse invloeden verzetten en zochten naar een eigen Indonesische, sociaal geëngageerde iden titeit. Het centrum hiervoor werd de in 1950 in Djokja opgerichte kunstacade mie ASRI (Akademi Seni Rupa Indonesia). Sudjojono's geloof in eerlijkheid, gevoel en moraal van het volk en van de gemeenschap vormden de basis voor het zoeken naar Indonesische thema's. Kartono Yudhokusumo, later nagevolgd door Hendra Gunawan, introduceerde een stijl die tot heden grote invloed heeft op het Indonesische schilderen: het decorativisme. Het decorativisme geeft voorstellingen weer in platte twee dimensionale lijnen en kleurvlakken. Widayat, een groot kunstenaar met aan zienlijke invloed op jongere generaties, ontwikkelde dit decorativisme in zijn werk. Door het opdelen van de voorstel ling in kleine segmenten krijgt zijn werk een decoratieve en symbolistische uit straling, zoals bij islamitische kunst. Imperialistische hond 30 september 1965 vormde een breek punt in de nog korte geschiedenis van de Indonesische moderne kunst. Een, al of niet vermeende, coupe van de Indonesische communistische partij (PKI) gaf het leger aanleiding in te grij- moessQn 32

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 32