\Vi clay auto, een keramist in kar Afgelopen december stond op de voorplaat van Moesson een beeld van de Eert goletêan met een decolleté: Jambule Si Enok (föto uit: Golekan). het leven van de zogenaamde wali sanga uit te beelden, een soort priesters die de Islam over Java verspreidden. Maar ook om de levensverhalen te vertellen van de santri, die de traditionele Islam bestu deerden. Net als bij de wajang golek hebben de beelden langgerekte vormen en beweeg bare handen en armen. Ook de schuin staande ogen en de getuite lippen komen in het werk van Widayanto terug (zie afbeelding)En net als bij goeie wajang poppen bestaat er van zijn beelden ook maar één exemplaar. Maar waar de wajangpoppen tamelijk sekseloos zijn, kregen Widayanto's beelden supervrou- welijke vormen. Hij gaf ze zoals Amerikanen zeggen 'tits and ass' (zie afbeelding). Deze femmes fatales zijn uit gesproken sexy. De overdreven vrouwe lijke vormen en verleidelijke poses geven ze ook iets karikaturaals. Als ode aan zijn inspiratiebron kregen deze opmerkelijke beelden grappige Cirebonse namen. Moeder en kind Het tweede boek is gewijd aan het thema moeder en kind. In het voorwoord zegt Widayanto dat er in de collectie Golekan een beeld was van een moeder, die haar kind de borst geeft dat veel aandacht trok. Toen kwam bij hem het idee op om door Frans Leidelmeijer Vorig jaar zomer kwam ik in contact met de Javaanse kunstenaar H Widayanto, die toen in Nederland op bezoek was. Hij werd bij mij geïntroduceerd door Johannes Firman, die samen met zijn vrouw, keukenprinses Erny, Toko Lestari beheert aan de Haagse Leyweg. Zij zijn grote fans van zijn werk. 'Hij is in Indonesië heel beroemd,' zei Johannes, 'en hij houdt ook van Jugendstil.' Ik nam het voor kennisgeving aan. Widayanto, die door zijn vrienden Yanto wordt genoemd, beloofde me boeken op te stu ren zodat ik een idee zou krijgen wat voor werk hij maakte. Twee dagen later werden twee boeken bezorgd. Een heette Golekan de ander Mother and Child. Toen ik de boeken doorbladerde, maakte Golekan In Yanto's werk werden elemen ten uit de tradi tionele Javaanse cultuur vertaald in een moderne vormentaal. In het boek Golekan staan foto's van vrouwenbeel den gemaakt van steengoed. Dat is aar dewerk dat bij hoge temperaturen (circa 1200 tot 1300° C) gebakken wordt, waardoor een harde scherf ontstaat. Dit steengoed wordt door Yanto deels bedekt met gekleurde zoutglazuren. De serie beelden genaamd Golekan is geïnspireerd op de wajang golek en met name op die van de stad Cirebon, die minder bekend is dan die uit Bogor en Bandoeng. De poppen uit deze twee Soendanese steden worden gebruikt om verhalen te vertellen uit de Mahabharata- of Ramayana-cyclussen, terwijl de Cirebonse poppen gebruikt worden om verschillende periodes uit Javaanse bun- stenaar F. Widayanto. Tijdens zijn vakantie in In donesië liad Frans Leidelmeijer een ontmoe ting met deze bijzondere kunstenaar. mijn aanvankelij ke scepsis plaats voor enthousias me. Wat ik zag, was volstrekt authentiek werk van hoge kwali teit. Widayanto bij zijn huis in Depok. Foto: Frans Leidelmeijer. moessQn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 22