\Vi clay auto, een keramist in kar
Afgelopen december stond op de voorplaat van Moesson een beeld
van de
Eert goletêan met
een decolleté:
Jambule Si Enok
(föto uit:
Golekan).
het leven van de zogenaamde wali sanga
uit te beelden, een soort priesters die de
Islam over Java verspreidden. Maar ook
om de levensverhalen te vertellen van de
santri, die de traditionele Islam bestu
deerden.
Net als bij de wajang golek hebben de
beelden langgerekte vormen en beweeg
bare handen en armen. Ook de schuin
staande ogen en de getuite lippen komen
in het werk van Widayanto terug (zie
afbeelding)En net als bij goeie wajang
poppen bestaat er van zijn beelden ook
maar één exemplaar. Maar waar de
wajangpoppen tamelijk sekseloos zijn,
kregen Widayanto's beelden supervrou-
welijke vormen. Hij gaf ze zoals
Amerikanen zeggen 'tits and ass' (zie
afbeelding). Deze femmes fatales zijn uit
gesproken sexy. De overdreven vrouwe
lijke vormen en verleidelijke poses geven
ze ook iets karikaturaals. Als ode aan zijn
inspiratiebron kregen deze opmerkelijke
beelden grappige Cirebonse namen.
Moeder en kind
Het tweede boek is gewijd aan het thema
moeder en kind. In het voorwoord zegt
Widayanto dat er in de collectie Golekan
een beeld was van een moeder, die haar
kind de borst geeft dat veel aandacht
trok. Toen kwam bij hem het idee op om
door Frans Leidelmeijer
Vorig jaar zomer kwam ik in contact met
de Javaanse kunstenaar H Widayanto, die
toen in Nederland op bezoek was. Hij
werd bij mij geïntroduceerd door
Johannes Firman, die samen met zijn
vrouw, keukenprinses Erny, Toko Lestari
beheert aan de Haagse Leyweg. Zij zijn
grote fans van zijn werk. 'Hij is in
Indonesië heel beroemd,' zei Johannes,
'en hij houdt ook van Jugendstil.' Ik nam
het voor kennisgeving aan. Widayanto,
die door zijn vrienden Yanto wordt
genoemd, beloofde me boeken op te stu
ren zodat ik een idee zou krijgen wat
voor werk hij maakte. Twee dagen later
werden twee boeken bezorgd. Een heette
Golekan de ander Mother and Child.
Toen ik de boeken doorbladerde, maakte
Golekan
In Yanto's werk
werden elemen
ten uit de tradi
tionele Javaanse cultuur vertaald in een
moderne vormentaal. In het boek
Golekan staan foto's van vrouwenbeel
den gemaakt van steengoed. Dat is aar
dewerk dat bij hoge temperaturen (circa
1200 tot 1300° C) gebakken wordt,
waardoor een harde scherf ontstaat. Dit
steengoed wordt door Yanto deels
bedekt met gekleurde zoutglazuren.
De serie beelden genaamd Golekan is
geïnspireerd op de wajang golek en met
name op die van de stad Cirebon, die
minder bekend is dan die uit Bogor en
Bandoeng. De poppen uit deze twee
Soendanese steden worden gebruikt om
verhalen te vertellen uit de
Mahabharata- of Ramayana-cyclussen,
terwijl de Cirebonse poppen gebruikt
worden om verschillende periodes uit
Javaanse bun-
stenaar F.
Widayanto.
Tijdens zijn
vakantie in
In donesië liad
Frans
Leidelmeijer
een ontmoe
ting met deze
bijzondere
kunstenaar.
mijn aanvankelij
ke scepsis plaats
voor enthousias
me. Wat ik zag,
was volstrekt
authentiek werk
van hoge kwali
teit.
Widayanto bij zijn huis in Depok.
Foto: Frans Leidelmeijer.
moessQn