en nieren dat thema verder uit te bouwen. Zo ont stond de serie Moeder en Kind. Ook hier vallen de voluptueuze vormen van de moeders op (zie afbeelding). Naast slanke moeders maakte hij ook hele dikke. Die dikheid is waarschijnlijk bedoeld om hun moederlijkheid te bena drukken, tegelijkertijd krijgen ze hierdoor ook iets aandoenlijks (zie afbeelding)In deze serie heeft Widayanto de intimiteit en de liefde die tussen moeder en kind bestaat, treffend weergegeven. Een terugkerend motief in zijn werk is de vlinder, die hij gebruikt om de naakten te versieren en als decoratiemotief voor kle ding. Een enkele keer beeldt hij de moe der uit als halfmens met elfenvleugels en de staart van een slang, zoals in het beeld Ajar Asih (Onderwijs in de liefde), afge beeld op de voorplaat van het december- Een dikke moeder met kind: Yen Sumuk (foto uit: Mother and child). nummer van Moesson. Die slan- genstaart is afgeleid van de naga, een draak uit de Javaanse mytholo gie. Widayanto is in technisch opzicht ook een vakman. Hij maakt veel vrou welijke naakten, maar hij kleedt ze ook wel eens aan en versiert hun kleding met motieven uit flora en fauna, die hij in het aardewerk inkerft dat hij gedeeltelijk bedekt met gekleurde gla zuren. Naast de expressieve kwaliteiten zijn het deze decoratieve versieringen en glazuren die zijn werk zo aantrekkelijk maken. Vóór de series Golekan en Moeder en Kind had hij al succesvolle thema-tentoonstel lingen, gewijd aan Kedoks (maskers), 45 ste jaargang - nummer 1 I - mei 2001 23

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 23