Kikker. Foto: FL. Tekening. Foto: FL. hemd en sandalen (zie afbeelding) en begroet ons vriendelijk. Ik geef hem het decembernummer van Moesson met zijn beeld Ajar Asih op de voorplaat, waar hij heel verguld mee lijkt te zijn: 'Ik lees jam mer genoeg geen Nederlands.' Hij vertelt dat hij in 1997 toen de economische crisis in Indonesië begon dit stuk grond in Depok heeft gekocht, om dit huis te laten bouwen. Aan het ontwerp heeft hij veel bijgedragen. Vanwege de crisis heeft de bouw wel een half jaar stilgelegen. Een vrouwelijke bediende serveert thee met een soort kwee talam, alleen zit er nu geen banaan in maar maïskorrels. Heel lekker. Het ser vies waarmee dit alles geserveerd wordt, is uiteraard naar ontwerp van Widayanto. Om me heen kijkend zie ik een ruim en smaakvol ingerichte ruimte. Her en der staan koperen Chinese drijfschalen met prachtige bloemen, zo uit de min geplukt. Op de vloer liggen tegels van steengoed versierd met vlinders, libellen, vissen en bloemen en aan de wand hangen tekenin gen en portretten gemaakt van aarde werk. En dan natuurlijk de beelden, uit de serie van Moeder en Kind, onder andere de Ajar Asih, helaas geen Golekan maar wel een prachtig mannenbeeld van een Javaanse prins (zie afbeelding). roonkamer Op de eerste etage zijn de slaapvertrek- moessOn Loro Blonyo (een bekend bruidspaar uit de Javaanse cultuur), Kendi's (kruiken) en Ganehsa-Ganehsi (half mens, half oli fant). Depok Johannes Firman had gelijk. Widayanto is inderdaad, en terecht, een succesvol en beroemd kunstenaar. Omdat ik rond kerst en oud en nieuw toch in Indonesië was, leek het me een goed idee om hem op te zoeken om hem het een en ander te vragen. We corre spondeerden per e-mail en kwamen overeen dat ik hem op 18 december in zijn huis in Depok zou opzoeken. Zijn zakelijk manager Tommy Fauzan zou mij in mijn hotel in Jakarta ophalen. Doordat Jakarta haar stads grenzen behoorlijk heeft ver legd, is Depok inmiddels haar voorstad geworden. Maar wat een verschil. Na de heksenke tel van de hoofdstad kom je in een vriendelijk stadje met veel groen terecht, tenminste in het nieuwe gedeelte, waar Widayanto zijn huis heeft. Zijn huis ligt buiten de oude stads kern en is paradijselijk gelegen in een parkachtige min. We worden ontvangen door een goed uitziende jongeman die ons verzoekt - ik ben in gezel schap van mijn broer en zijn vrouw - om voordat we het huis binnengaan, met onze rechtervoet een bel te beroe ren, omdat we voor het eerst het huis betreden. Vlinders Widayanto is casual gekleed in spijkerbroek, kraagloos over- 24

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 24