Vaas met Jugendstilachtige motieven. Foto: FL. ken, die als enige vertrekken in het huis airco hebben. De ventilatie van de rest van het huis wordt op natuurlijke wijze geregeld, dat wil zeggen, via een directe verbinding met de buitenlucht. Het sani tair en de wastafels in de badkamers en wc's zijn allemaal door Widayanto ont worpen. 'Ik dacht dat je alleen maar beelden maakte,' zeg ik. 'Nee hoor, ik heb een winkel in Jakarta, in mijn voormalig ouderlijk huis, waar ik ser viezen, vloertegels, wasbakken, boekenleg gers, vazen, dierplastieken, enzovoort verkoop. Ik heb in totaal 150 personen in dienst, het huishoudelijk personeel inbe grepen. Ik heb ook nog een huis in Tapos bij Bogor met nog een werkplaats, waar circa zeventig werknemers een deel van mijn ontwerpen uitvoeren. Mijn personeel is multi-inzetbaar. Er is altijd wel wat te doen. De klei aanmaken, het glazuur mengen, de tuin onderhouden, voor mijn honden zorgen, voor de bediening als ik eters heb, enzovoort.' Hij laat ons de tuin zien met vijvers waar vele exotische vissen in zwemmen. In de tuin staan verschillende gastenverblijven, allemaal door hem zelf ingericht. 'Dit complex fungeert ook als een soort toon- kamer waar mijn potentiële klanten kun nen zien hoe ook zij mijn producten kunnen toepassen bij zichzelf thuis.' Hij laat ons ook de werkplaats zien waar een deel van zijn aardewerk gemaakt wordt, bedrijvigheid alom. Ik vraag of hij even tussen zijn personeel wil gaan staan, zodat ik een foto kan maken voor Moesson (zie afbeelding). Dierenarts Teruggekeerd in the big house', trekken Widayanto en ik ons terug voor het echte interview in de eetkamer. We nemen plaats aan de eettafel waar een Loro Blonyo staat opgesteld. Ik maakt hem complimenten over zijn perfecte Engels. Widayanto: 'Mijn vader die leraar was aan een middelbare school, vond mijn Engels maar niks. Hij doceerde pedago gie en filosofie. Ik kom uit een katholiek nest, ik ben ook geboren in het Sint Carolus Hospitaal in Jakarta op 23 janu ari 1953. Mijn doopnamen zijn Franciscus, Xavierus, Maria. Mijn roep naam werd Frans, maar mijn vrienden en kennissen noemen me Yanto. Mijn vader was heel Nederlands georiënteerd, heeft op Nederlandse scholen gezeten en hij had veel Hollandse priesters als vriend. Het had niet veel gescheeld of hij was zelf priester geworden, mijn vader sprak naast vloeiend Nederlands dan ook Latijn.' 'Waarom spreek jij dan geen Nederlands?' vraag ik. Widayanto: 'Dat heeft hij ons niet geleerd, met mijn moeder sprak hij Nederlands met ons Indonesisch. Hij kwam uit Solo en zij uit Klaten.' Frans: 'Heb je altijd kunstenaar willen worden?' Widayanto: 'Nee, eerst wilde ik dierenarts worden, want ik hou heel erg van dieren en van de natuur. Daarom woon ik bui ten en niet in de grote stad. Eenmaal per week ga ik naar Jakarta naar de winkel om te kijken of de voorraad op peil is. Maar schilderen was altijd mijn hobby.' 'Waarom is het dan aardewerk gewor den?' vraag ik. Widayanto: 'Het maken van aardewerk, dat hele proces is een uitdaging. Ik word heel down als er een misbaksel uit de oven komt en heel euforisch als het allemaal lukt. Ik heb ook een onbedwingbare drang om alles in aardewerk uit te voeren.' Frans: 'Waarom zien je vrouwenbeelden er altijd zo sexy uit?' Widayanto: 'Ik hou van sensuele en ele gante vrouwen. De beelden uit de Golekan-serie zijn ook wel eens vergele ken met de donkere fotomodellen Naomi Campbell en Tyra Banks. Maar daarnaast laat ik me inspireren door de Hindoe- Javaanse mythologie en bij het thema moeder en kind, heb ik me laten inspire ren door madonna met kind, dat zal wel met mijn katholieke achtergrond te maken hebben. Mijn grootste wens is om nog eens een levensgrote madonna met kind in keramiek te maken voor in een kerk.' Frans: 'Voel je je als katholiek nog wel vei lig in het huidige Indonesië, waar een deel van de Islamitsche bevolking zich soms vijandig opstelt tegen andersgelovigen?' Widayanto: 'Ik ben bang voor de grote massa, de mensen die arm zijn waardoor ze zich niet kunnen ontwikkelen. Door ze wat rupiah's te geven kunnen kwaadwil lende elementen in de Indonesische samenleving deze mensen makkelijk manipuleren en mobiliseren, waardoor al die levensgevaarlijke rellen ontstaan.' Vervolg zie pag. 50 45 ste jaargang - nummer 11 - mei 2001 25

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 25