'Mijn vader is mijn trouwste fan Ivar is zo veelzijdig als Lenny Kravitz, klinkt zo zwoel als Maxwell en zo onnederlands als Barry White. Hij weet raad met de meest uiteenlopen de stijlen, speelt (behalve toetsen) drums, bas en gitaar, en zingt met 'een zeldzaam gemak', zoals een recensent schreef. Zijn cd - vrijwel geheel door hemzelf geschreven, gearrangeerd en geproduceerd - is een degelijk stukje vakwerk. Zijn nummers heeft hij uitge werkt op een computer, maar, verklaarde hij in een interview, hij wilde beslist geen gladde plaat maken. Je moet kunnen horen dat er een band speelt, vindt hij. Ontspannen Als ik Ivar ontmoet in een trendy Amsterdams café vol succesvolle mensen, valt hij op omdat hij er zo ontspannen bij zit. Een ingetogen jongen, misschien zelfs een beetje verlegen. Ivar Vermeulen (IJmuiden, 1975) woont in een anti-kraakpand ergens in Amsterdam- West. Op een paar foto's binnen de cd-hoes zie je een rommelige ruimte met allerlei stu dioapparatuur, muziekinstrumenten, snoe ren en daartussen een onopgemaakt bed. Daar, stel ik me voor, moet hij de afgelopen jaren in betrekkelijke anonimiteit uitgegroeid zijn tot de breed ontwikkelde ambachtsman die hij nu is. 'Eigenlijk had ik de moed al een beetje opgegeven dat het ooit nog wat met me zou worden,' vertelt Ivar. 'Totdat ik plot seling door Jan Tekstra werd ontdekt, een belangrijke producer. Ja, je leven gaat dan ineens een versnelling hoger. Dat was heel vreemd.' Ivar trok zich vervolgens weer terug om aan zijn repertoire te werken. Een jaar later had hij 35 nummers geschreven. Daaruit selec teerde hij er vijftien en die nam hij mee naar de studio. Uiteindelijk bleven er elf liedjes over en die kwamen op zijn cd terecht. Ivar: 'Tussen het materiaal dat niet op de cd staat, zit nog wel wat waarvan ik denk, dat wil ik nog wel uitwerken. Maar het liefst begin ik gewoon weer opnieuw. Zo creëer je meer samenhang in een plaat.' Ondanks alle aandacht die hij al in de media krijgt, wil Ivar graag met Moesson praten, al krijgen we maar een half uur de tijd. Er zit ten namelijk meer journalisten te wachten. 'Mijn Indische achtergrond,' zegt Ivar, 'is nog niet in andere artikelen behandeld. De meeste mensen weten ook niet veel over dat deel van de Nederlandse geschiedenis. Dat vind ik nogal schok kend af en toe. Noemen je Indonesisch of zo. Anderzijds vind ik het ook niet zo heel raar, hoor; ik heb op de middelbare school tenslotte niets over de Indische geschiedenis geleerd. Maar ik ben wel al m'n hele leven aan het uitleggen wat ik nou ben. Het bekende verhaal: "Indisch? Kom je dan uit India of uit Indonesië?" Een populaire Indische Nederlander als Ernst Jansz heeft daar de afgelopen jaren wel in de media over gesproken, maar het blijft toch heel verwarrend voor de mees te mensen.' Opa Vermeulen Welbeschouwd begon Ivar's muzikale carrière bij zijn opa. Die leerde zijn klein zoon toetsen spelen toen die acht jaar oud was. Zijn opa heeft zijn hele leven orgel gespeeld, thuis en in de kerk. Ivar: 'Ja, mijn opa van vader's kant is in Nederland geboren en getogen. Maar hij was al vanaf zijn negentiende in de Oost. Hij heeft er mijn oma leren kennen en is dermate verindischt dat je hem bijna geen Hollander meer kunt noemen. Hij werkte als radiotelegrafist bij de marine en was gestationeerd in Medan. Daar, in Medan, is mijn vader geboren. Mijn oma is half-Javaans; zij had een Hollandse vader en een Javaanse moeder. Zij is twee jaar geleden overleden en mijn opa mist haar vreselijk, het doet me veel verdriet om dat te merken. Tijdens de oorlog zijn mijn vader en mijn oma bui ten het kamp gebleven - wat helemaal niet wil zeggen dat je het dan makkelijker had. Zij zaten ergens op Java waar het relatief rustig was. Van de rest van mijn familie is iedereen geïnterneerd. Mijn opa schijnt in een heel berucht werkkamp te hebben gezeten. Maar hij heeft de oorlog overleefd, en mijn oma ook. Na de oorlog zijn ze al snel naar Nederland gegaan. En van mijn moeder's kant... Zij is in Semarang geboren, in 1936. Ze heeft tij dens de oorlog in het kamp gezeten en daar een behoorlijke douw van gekregen. Dat heeft natuurlijk zijn weerslag gehad op ons, op haar kinderen, maar niet per se een negatieve. Je moet leren de dingen positief te blijven benaderen, en niet met haatgevoelens te blijven rondlopen. De behoefte om ondanks alles zo tegen de dingen aan te kijken, heb ik volgens mij van haar meegekregen. Enkele dagen geleden zijn mijn ouders naar Indonesië afgereisd, voor het eerst sinds hun repatriëring vijftig jaar geleden. Ik kreeg net een mailtje dat ze het heel erg naar hun zin hebben.' 'Ik ben natuurlijk derde generatie en ik heb de koloniale tijd niet meegemaakt, ik ken het alleen uit verhalen. Aan het kolo niale verleden kleven negatieve dingen, maar het is wel een deel van mij. Ik zie dat heel sterk. De underdog-rol van Indische Nederlanders bijvoorbeeld. Zij krijgen eigenlijk pas de laatste vijf jaar erkenning voor hun bestaan; voor hun oorlogsverleden en problemen, want er zijn echt wel problemen. Gelukkig zijn er ook mensen van mijn generatie die zich daarvoor inzetten.' 45 ste jaargang - nummer 1 1 - mei 2001 31 I iet underdog-gevoel ;--r - 5

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 31