moessQn
De inhoud van de ingezonden
brieven valt buiten de verant
woordelijkheid van de redacth
Sell ilder Rosita
Graag lees ik artikelen over schilderkunst.
Steeds heb ik dan het plan om te schrijven
over Rosita. Rosita, een andere naam is
mij niet bekend, was de Indonesische
reclameschilder van de Europese winkel
die mijn ouders beheerden aan de
Bragaweg te Bandoeng. Omdat er niet
altijd voor de zaait werk voor de schilder
was, liet mijn vader hem ook foto's en
prentbriefkaarten naschilderen; de resulta
ten waren heel goed! Hierbij de foto van
het schilderij dat wij uit Indië konden
meenemen; gemaakt naar een zwart-wit
foto van mijn ouders en mij, omstreeks
1940. Rosita kleurde ons en onze kleding
natuurgetrouw zoals hij ons kende; de
achtergronden verzon hij zelf. Zo maakte
hij een schilderij van koningin Wilhelmina
dat op Lembang in de werkkamer van,
naar ik meen, generaal Wavell kwam te
hangen.
E.M.C. Sipma-van Kesteren, Ede
Rectificatie
De nieuwe cd van Armand Filon, Two
sides of me Moesson april 2001, pagina
10), kunt u bestellen bij Armand Filon
zelf. U kunt 28,50 (inclusief verzend
kosten) storten op rekening 59.35.94.959
ABN-AMRO, Postbus 97, 1200 AB te
Hilversum, ten name van A.F Filon. U
krijgt de cd Tzvo sides of me dan thuis
gestuurd.
Sorry
In het artikel van Louk Bannink over
onderneming Soember Gesing in
Moesson april 2001, bladzijde 12, zijn in
de luchtfoto van de onderneming de cij
fertjes 1 en 2 per ongeluk verwisseld.
Cijfer 1 op de overzichtsfoto geeft een
loods aan, en cijfer 2 is het administra
teurshuis. Hier een foto van het admini
strateurshuis in 1937.
Boei
In De Telegraaf van 24 februari 2001 las ik
in de column 'Voertaal' deze zin: 'De heer
C. Boeij werd door andere dingen
geboeid. Zijn beroep is gevangenisdirec
teur in de kop van Noord-Holland.' Toen
ik deze zin las dacht ik: In het oude Indië
werd door de inheemsen de gevangenis
'boei' genoemd. Ik heb mij altijd afge
vraagd hoe men aan dat woord is geko
men. Nu kom ik op het denkbeeld dat het
dus het tehuis moet zijn van de 'geboeide
strappans'. Ik hoop dat er iemand is die
dit zou kunnen bevestigen.
F.J. Suyderhoud, Amsterdam
Way a ng'
Mijn zus beweert dat Gatotkaca dezelfde
persoon is als Arjuno. Ik denk van niet.
Wie heeft gelijk? Volgens Peter Buurman
in zijn tweede druk van Wayang Golek,
waaruit ik mijn wajang- wijsheid groten
deels haal, zijn de verhalen Mahabharata
en Ramayana gebaseerd op het oude hin
doeïsme uit Voor-Indië, het huidige India.
Vijf broers, de Pandawa's - halfgoden -
spelen de hoofdrol in Mahabharata, een
kroniek van de afstammelingen van de
goden Wisnu en Brama. De oudste broer
is Yudistira de rechtvaardige, zoon van
moeder prinses Kunti en vader Darma,
god van rechtvaardigheid. De tweede
zoon heet Bima de sterke. Diens zoon
Gatotkaca heeft vleugels, kan vliegen en
in het donker zien. Bima's vader is Bavu,
god van de wind. De derde zoon is
Arjuna, lichtvoetig en zeker, zoon van
Indra, god van donder en regen. Arjuna's
zoon is Abimanyu. De vierde en vijfde
broers zijn tweelingen. Hun moeder is
prinses Madri en hun vader is Aswi de
tweeling god. De vader van de vijf broers
is koning Pandu. Door een vloek zou hij
geen vader kunnen zijn van zijn eigen kin
deren. Pandu trouwde met Dewi Kunti
die in het bezit was van een toverformule
om elke willekeurige god naar de aarde te
lokken. Pandu's tweede vrouw, Madri,
kreeg Kunti's mantera (toverspreuk) te
leen. Tegenstanders van de Pandawas zijn
de Kaurawas; hun aller guru was de brah
maan Durna.
J.G. Ernst-MarchNieuwegein
DepoR
In 1944 hebben wij een reis gemaakt naar
Indonesië, naar de geboortegrond van
mijn man. Daaruit is een vriendschap
ontstaan met Chris Hikoe. Afgelopen
kerstmis ontvingen wij van hem een kaart
met de afbeelding van een klein christelijk
kerkje in het plaatsje Depok op Java, gele
gen tussen Jakarta en Bogor. De naam
Depok zou staan voor De Eerste
Protestantse Oost-Indische Kerk, heb ik
me laten vertellen. Een schrijnend detail is
dat dit kerkje, zoals hij schrijft in zijn
milde Javaanse oordeel, 'totaal is verbrand
door tientallen individuen die ook in God
geloven.' Misschien dat er personen zijn
die een binding hebben met Depok en
begaan zijn met het lot van deze kleine
christengemeenschap.
M. Sanders, Paltzerweg 44,
3722 JG Büthoven, tel 030 - 229 31 91.
Onrecht
Een lezeres van Moesson had een Ting
Ting geplaatst in het blad voor gegevens
over een oom van haar. Op die oproep
ontving zij deze reactie van een anonieme
persoon: 'Ik heb uw advertentie in
Moesson gelezen en ik zou u alles over uw
oom kunnen vertellen, of hij nog leeft, of
hij is overleden, enz. Maar ik ben dit niet
van plan wegens groot onrecht wat door
hem mij is aangedaan. Ik weet ook alles
over u. Het onrecht mij aangedaan is zo
groot dat ik ook over u een vervloeking uit
heb laten spreken door een dukun uit
Jakarta. Deze dukuns doen, zoals u wel
licht weet, aan guna-guna. Tussen nu en
1 januari 2006 zal u iets vreselijks overko
men, afz. Nomens Nescio, Waddinxveen.'
De inzendster van de Ting Ting had
nooit verwacht een dergelijke reactie te
ontvangen, zij was zich van geen kwaad
bewust. Wie geeft haar advies? Naam en
adres inzendster bij de redactie bekend.
De redactie
Noveen Sint Clara
Naar aanleiding van mijn vragen over
Noveen Sint Clara ontving ik enorm veel
hartverwarmende reacties. Brieven met
plaatjes van en levensbeschrijvingen over
Sint Clara. Ook diverse telefoontjes. Een
4