Vervolg van pag. 25 Onveilig Deze vraag wordt wel heel actueel wan neer wij - mijn broer, zijn vrouw en ik - enkele dagen later tijdens de kerstnacht bij het verlaten van onze oude kerk in Bandung, na daar de kerstnachtmis te hebben bijgewoond, geconfronteerd wer den met een politiemacht die bij de hek ken van de kerk staat opgesteld om, naar later bleek, de gelovigen te beschermen tegen eventuele aanvallen. Toen ik bij terugkomst in het hotel de televisie aan deed, werd me de reden van de opge trommelde politie duidelijk. Op verschillende plaatsen in de archipel waren in katholieke kerken en ziekenhui zen bommen tot ontploffing gebracht met als resultaat zestien doden. Dat is trouwens de enige keer tijdens mijn ver blijf van vier weken in Indonesië dat ik me onveilig heb gevoeld. Widayanto: 'Ik maak me wel zorgen of ik als ik ouder ben nog steeds zo kan leven of misschien in een meer besloten en beschermde omgeving moet gaan wonen. In mijn huis in de buurt van Bogor ben ik een keer overvallen door vier mannen die me wilden beroven. Ik ben er gelukkig goed van af gekomen, maar het is wel een traumatische ervaring geweest.' Geen benul van kunst Widayanto: 'In 1998 heb ik tijdens de ineenstorting van de Indonesische econo mie een beeld gemaakt, getiteld Mbok Tiw (Ibu Pertiwi - zie afbeelding). De weldoorvoede moeder stelt Indonesië voor, een land rijk aan natuurlijke grond stoffen en haar zieke kind stelt de econo mie van Indonesië voor.' 'Wie zijn eigenlijk je klanten, vraag ik, 'ver koop je ook aan Soeharto bijvoorbeeld of aan mensen uit zijn omgeving?' Widayanto: 'Nee, de Soeharto's hebben totaal geen benul van kunst. Vrienden van Soeharto hebben voor het Soeharto muse um een Loro Blonyo van me gekocht', en hij wijst naar het bruidspaar op de eettafel. 'En wat kost dat nou?' vraag ik. 'Tussen de twintig en vijftig miljoen rupiah.' Frans: 'Nu we het toch over prijzen heb ben, wat kost het beeld op de voorplaat van Moesson van december?' 'Dertig miljoen rupiah,' antwoordt Widayanto. 'Ik heb veel Indonesiërs van Chinese afkomst in mijn klantenkring. Zij weten mijn werken op waarde te schatten.' 'Zou je niet een keer een tentoonstelling in Nederland willen hebben?' vraag ik. 'Misschien wel, we hebben dan wel een sponsor nodig voor de verzending van de objecten,' zegt Widayanto. 'Waar heb je je opleiding tot keramist eigenlijk gehad?' 'Aan de Institut Teknologi in Bandung, op de faculteit voor beeldende kunst en vormgeving, met als studierichting keramiek. Dat was een opleiding van zeven jaar.' 'In dat mooie gebouw van Maclaine Pont!' roep ik enthou siast. 'Ja,' zegt Widayanto, 'mijn leraren waren allemaal leerlingen van Nederlanders geweest, ik ben afgestudeerd in 1981 'Was je vader het er mee eens dat je deze richting bent opgegaan?' 'Oh nee! Die zei: Hoe kan ik nou een zoon hebben die alleen maar in klei roert? Toen ik dat hoorde, nam ik me voor een goede keramist te worden. Het is niet belangrijk wat voor werk je doet, het is de toewijding waar mee je dat werk doet, die telt.' 'Tot slot Yanto, door welke kun stenaars heb je je laten inspireren en wie bewonder je het meest?' Widayanto: 'Ik heb me laten inspireren door Michelangelo en door de Nederlandse schilders die in Indië gewerkt hebben, Hofker en Bonnet. Een grote bewondering heb ik voor Affandi en Vincent van Gogh. Maar ik vind ook inspiratie in Jugendstil of art nouveau, waarin jij gespecialiseerd bent' (zie afbeelding). Statements in clay Op de terugweg, het is inmiddels avond geworden, vertelt Widayanto's zakelijk manager Tommy Fauzan dat Yanto om de twee jaar een expositie houdt van nieuw werk. Van zijn 'masterpieces' zoals Fauzan ze noemt. Die worden in een beperkte oplage gemaakt en er wordt een certificaat bij geleverd. Waarom zo'n lange tussenpoos, vraag ik. 'Nou, ten eer ste heeft hij de tijd nodig om een collectie te maken en ten tweede wil hij niet te vaak exposeren om de markt niet te over voeren. De ene keer maakt hij een collec tie tekeningen (zie afbeelding) en dan weer een serie beelden in zijn favoriete materiaal aardewerk. In de tussentijd houdt hij zich bezig met de productie van de meer commerciële, in grotere hoeveel heid gemaakte gebruiksvoorwerpen.' Als we in Jakarta aankomen, rijden we nog even langs de winkel. De beneden verdieping van Widayanto's voormalig ouderlijk huis is ingericht als verkoop ruimte waar een grote collectie staat van serviezen, asbakken, dierplastieken (zie afbeelding), boekenleggers, kandelaars, klokken. We kunnen de verleiding niet weerstaan om voor eigen gebruik en als souvenir enkele voorbeelden uit deze 'sta tements in clay', zoals Widayanto ze noemt, te kopen. Een walhalla voor een ieder die van keramiek houdt en dat alles tegen hoogst betaalbare prijzen, naar Nederlandse maatstaven gemeten. En als je de winkelvoorraad bekijkt, begrijp je dan ook dat Widayanto bezeten is van de materie aardewerk. Maar met alle respect voor zijn activitei ten op dit gebied, kan de commerciële collectie wat mij betreft niet meten met z'n 'meesterwerken', waar maar enkele exemplaren van bestaan. Daarom zou ik zo graag een Golekan willen hebben; zo'n supersexy femme fatalel PT. Widayanto Citra Tembikarindo Jl. Setiabudi 2 No. 11 Jakarta 12910 Indonesië Tel. +62 (0)21 526 23 09 Fax. +62 (0)21 525 38 91 E-mail: indrab@indosat.net.id moessQn 50

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 50