r\-
JiX i
f'tV;
-
*C* ;.,-.JS T!
.xPv
:X-X^;fc*X
Ukttr
W'..
V K' i £#*V*
X - -
«'0
«C 47 f
c^r--
|tf
-
- -
-,Ü,
fc
it
w
0 vV tf
k
j 4"
**lt
n
L - - 'I
okergeel
viridiarigroen
mengsel A
(evenveel
groen
en okefffy
mengsel B
(in verhouding
meer groen
cadmiumrood
karmijnrood
gebrande sienna met
gebrande sienna
ultimn^rijnblauw
paars
(ultramarijnblauw
karmijnrood)
Afbeelding 2: stap-voor-stap tot een hete peper.
een rechte steel vlak op de tafel
een steel die links naar boven krult
een kromme steel die vlak op tafel
ligt
een kromme steel, maar toch een
rechte lijn als schaduw
deze lijkt op de steel links hiervan
een kromme stee! die omhoog krult.
De schaduw gaat niet helemaal
langs de vorm van de steel.
Afbeelding 3: kronkelende stelen en de schaduwen daarvan.
Deze lombokjes zijn niet moeilijk
te schilderen. Afbeelding 2 laat
een stap-voor-stap voorbeeld
zien, van potloodschets tot afgewerkte
lombok. Gebruikt is een normale ronde
aquarelpenseel, nr. 12. Zoals u ziet, is
het glimmende gedeelte opengelaten,
nauwkeurig uitgespaard.
Het gloeiende rood wordt bereikt door
twee soorten rood te gebruiken.
Cadmiumrood en daarnaast een don
kerdere tint, een mengsel van gebrande
sienna en cadmiumrood.
Het groen van de steel is een menging
van viridiangroen en okergeel.
Viridiangroen neigt enigszins naar
blauw en het okergeel zorgt voor een
bruinachtig groen.
Vorm en schaduwvorm
Het steeltje van onze lombok wil wel
eens krullen of kronkelen.
Het weergeven ervan wordt dan iets
lastiger. Bestudeer de voorbeelden op
afbeelding 3.
Elke kromming van de steel kunt u het
beste uitbeelden met behulp van
kleuraccenten. Kronkelt de steel, dan
vervormen de schaduwen. Als regel
moet u in de gaten houden dat een
schaduw krachtiger wordt naarmate
deze dichter bij het object zelf zit.
De drie liete gratiën
Door de titel heeft de aquarel iets
komisch gekregen. Door de achter
grond komen ze beter uit. Deze achter
grond is geschilderd nadat de pepers
goed droog waren.
De lomboks bedek je met stukjes papier
en daaroverheen kan er op los gespat en
gespetterd worden. Zorg dat de tinten
van de achtergrond veel zwakker zijn
dan de kleurkracht van de objecten zelf.
45 ste jaargang - nummer 12 - juni 2001
11