r\- JiX i f'tV; - *C* ;.,-.JS T! .xPv :X-X^;fc*X Ukttr W'.. V K' i £#*V* X - - «'0 «C 47 f c^r-- |tf - - - -,Ü, fc it w 0 vV tf k j 4" **lt n L - - 'I okergeel viridiarigroen mengsel A (evenveel groen en okefffy mengsel B (in verhouding meer groen cadmiumrood karmijnrood gebrande sienna met gebrande sienna ultimn^rijnblauw paars (ultramarijnblauw karmijnrood) Afbeelding 2: stap-voor-stap tot een hete peper. een rechte steel vlak op de tafel een steel die links naar boven krult een kromme steel die vlak op tafel ligt een kromme steel, maar toch een rechte lijn als schaduw deze lijkt op de steel links hiervan een kromme stee! die omhoog krult. De schaduw gaat niet helemaal langs de vorm van de steel. Afbeelding 3: kronkelende stelen en de schaduwen daarvan. Deze lombokjes zijn niet moeilijk te schilderen. Afbeelding 2 laat een stap-voor-stap voorbeeld zien, van potloodschets tot afgewerkte lombok. Gebruikt is een normale ronde aquarelpenseel, nr. 12. Zoals u ziet, is het glimmende gedeelte opengelaten, nauwkeurig uitgespaard. Het gloeiende rood wordt bereikt door twee soorten rood te gebruiken. Cadmiumrood en daarnaast een don kerdere tint, een mengsel van gebrande sienna en cadmiumrood. Het groen van de steel is een menging van viridiangroen en okergeel. Viridiangroen neigt enigszins naar blauw en het okergeel zorgt voor een bruinachtig groen. Vorm en schaduwvorm Het steeltje van onze lombok wil wel eens krullen of kronkelen. Het weergeven ervan wordt dan iets lastiger. Bestudeer de voorbeelden op afbeelding 3. Elke kromming van de steel kunt u het beste uitbeelden met behulp van kleuraccenten. Kronkelt de steel, dan vervormen de schaduwen. Als regel moet u in de gaten houden dat een schaduw krachtiger wordt naarmate deze dichter bij het object zelf zit. De drie liete gratiën Door de titel heeft de aquarel iets komisch gekregen. Door de achter grond komen ze beter uit. Deze achter grond is geschilderd nadat de pepers goed droog waren. De lomboks bedek je met stukjes papier en daaroverheen kan er op los gespat en gespetterd worden. Zorg dat de tinten van de achtergrond veel zwakker zijn dan de kleurkracht van de objecten zelf. 45 ste jaargang - nummer 12 - juni 2001 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 11