naarheid lieer A star is born II, 44 x 35 cm. Beeldrecht, Amstelveen. Konco's, 39 x 24 cm. Beeldrecht, Amstelveen. SoeRarno Een portret van Soekarno is op dramati sche wijze verwerkt in het politiek getinte Bung Karno (Who's that man?, 2000). Het rechthoekige schilderij is in drie verti cale banen ingedeeld. Het silhouet van Soekarno tekent zich af tegen een zwart witte achtergrond met gestileerde batik motieven. Zijn kopiah is bedekt met het zwart-witte polengmotief. In het centrum van het portret is dezelfde afbeelding van Soekarno zichtbaar in het klein en achter tralies. Zijn afbeelding draagt de kleuren van de Nederlandse en de Indonesische vlag: rood, wit en blauw. Edith Bons heeft in dit portret gestalte gegeven aan de ambivalente houding van Nederland tegenover Soekarno in de jaren vijftig. Het uitgangspunt is de postzegel van Soekarno die in die tijd op brieven zat geplakt die familie van Edith's ouders uit Java naar Nieuw-Guinea stuurden. Door de reizen van Edith naar Indonesië kreeg zij een andere visie op Soekarno, die als Edith: 'Hoewel Juliana nog leeft, heb ik bij haar het gevoel dat ze al dood is. Maar de persoon van Soekarno is nog steeds levend en actueel, hoewel hij werkelijk dood is.' Op één van haar reizen bezocht Edith het graf van Soekarno in Blitar (Oost-Java), dat voor Indonesiërs een bedevaartsoord is geworden. Dulil jele identiteit De ondefrnieerbaarheid van het Indisch- zijn heeft Edith verbeeld in Blue Heaven (1998) een hommage aan de Indische mens. Twee losse doeken zijn samenge voegd tot één geheel. In het midden staat een poort met het silhouet van een per soon. De poort is bedekt met het poleng motief en wordt bekroond door twee vleu- gelvormen. Het silhouet staat afgebeeld tussen een fotocollage van roodgele tul pen, een verwijzing naar traditionele Javaanse en Balische bloemenoffers. Het kleurige vierkant, dat de vorm van een ingepakt cadeau met strik heeft, steekt af tegen een diepblauwe achtergrond met vleugelmotieven. De kleur blauw is een symbool voor de Indische mens en de tro pische ruimte die hij heeft moeten achter laten. De plaatsing van de persoon op de scheidslijn van twee doeken geeft zijn dub bele indentiteit aan. Koncos De verhouding tussen Nederland en Indonesië is ook het onderwerp van Konco's (Vrienden, 1999). Geïnspireerd door een recent Nederlands toneelstuk waarin president Soekarno koningin Juliana in het geheim ontmoet, zijn de beide staatshoofden hier als vriendjes naast elkaar afgebeeld. Boven de postze gels van Soekarno en Juliana bevindt zich een rode parasol, symbool voor iemand van koninklijke allure. De twee personen zitten als een onafscheidelijke tweeling in een gouden cocon. Opnieuw is het polengmotief gebruikt, nu in de vorm van een poort waartussen de politieke leiders zich bevinden. nationale held en eerste president van de repu bliek nog steeds in ere wordt gehouden. Het polengmotief heeft voor de kunstenares een speciale betekenis. In Bali wordt het gebruikt bij Hindoerituelen om het kosmische evenwicht van goed en kwaad weer te geven. Voor Edith symboliseren de vier kanten ook de Hollandse hokjesgeest waarmee Indische mensen geconfron teerd worden. 45 ste jaargang - nummer 12 - juni 2001 27

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 27