Een reis met de Indrapoera che JlLoud door Frans Luidinga en Nico Guns et dubbelschroef-motorpas- sagiersschip Indrapoera van de scheepvaartmaatschappij Rotterdamsche Lloyd (RL) kwam begin 1926 in de vaart. Het schip werd gebouwd op de werf van de Koninklijke Maatschappij de Schelde te Vlissingen. De werf waar vele Lloydschepen de helling afgleden, zoals de Insulindede Patria, de Slamat, de Sibajak en de Willem Ruys. De Indrapoera was bestemd om de passagiers- dienst op Nederlands-Indië te onderhou den. Ze kon 437 passagiers vervoeren in verschillende klassen. Ook bevond zich nog een troepenverblijf aan boord. Nico duns is bezig met een prachtige serie boehen over oude passa- giersschepen. 1 wee jaar geleden kwam liet eerste deel uit, over de Dempo en de Baloeran. Nu is in samenwerking met brans Luidinga liet tweede deel verschenen, over de Indrapoera; met meer dan óoo pagina's en ruim 7200 foto's. Hieronder een korte inlei ding en een oorspronkelijk reisverslag uit 1Q3S. 24 oktober 1945 keerde de Indrapoera na een buitenlands verblijf van bijna zes jaar in de Rotterdamse haven terug. Na de oorlog zette de Rotterdamse Lloyd het schip in voor het vervoer van repatrianten, burger personeel en militairen van en naar Nederlands-Indië. Ook bracht het emigran ten naar Zuid-Afrika. Passagiers- en vracktsckip In 1949 moest de directie van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd (KRL) een keuze maken: of het schip slopen, of het verbouwen tot vracht-passagiersschip om het rendabel in de vaart te houden. Men moessQn ■m Troepentransport Tot aan het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog maakte de Indrapoera 55 rei zen naar de Oost. Het schip moest in november 1933 voor vijf maanden uit de vaart worden genomen, omdat zij door brand aan boord aanzienlijke schade opliep terwijl ze aan de Lloydkade te Rotterdam lag. In juli 1940 behoorde de Indrapoera tot een van de eerste schepen die verhuurd werden aan de geallieerden voor het vervoer van troepen. Hiertoe verbouwde men het schip in Sydney. Daarna kreeg het Australische en Nieuw-Zeelandse troepen aan boord met bestemming Midden- Oosten. De bemanning bleef aan boord en verrichtte haar oorlogstaak plichtsgetrouw. Zij werd getraind in de bediening van lucht afweergeschut. Gedurende de oorlog ver voerde de Indrapoera tien duizenden soldaten naar de oorlogsgebieden in het Midden-Oosten en het Middellandse zeege bied.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 38