Een reis met de Indrapoera
che JlLoud
door Frans Luidinga en Nico Guns
et dubbelschroef-motorpas-
sagiersschip Indrapoera van
de scheepvaartmaatschappij
Rotterdamsche Lloyd (RL) kwam begin
1926 in de vaart. Het schip werd gebouwd
op de werf van de Koninklijke
Maatschappij de Schelde te Vlissingen. De
werf waar vele Lloydschepen de helling
afgleden, zoals de Insulindede Patria, de
Slamat, de Sibajak en de Willem Ruys. De
Indrapoera was bestemd om de passagiers-
dienst op Nederlands-Indië te onderhou
den. Ze kon 437 passagiers vervoeren in
verschillende klassen. Ook bevond zich nog
een troepenverblijf aan boord.
Nico duns is bezig met een prachtige serie boehen over oude passa-
giersschepen. 1 wee jaar geleden kwam liet eerste deel uit, over de
Dempo en de Baloeran. Nu is in samenwerking met brans
Luidinga liet tweede deel verschenen, over de Indrapoera; met meer
dan óoo pagina's en ruim 7200 foto's. Hieronder een korte inlei
ding en een oorspronkelijk reisverslag uit 1Q3S.
24 oktober 1945 keerde de Indrapoera na
een buitenlands verblijf van bijna zes jaar in
de Rotterdamse haven terug. Na de oorlog
zette de Rotterdamse Lloyd het schip in
voor het vervoer van repatrianten, burger
personeel en militairen van en naar
Nederlands-Indië. Ook bracht het emigran
ten naar Zuid-Afrika.
Passagiers- en vracktsckip
In 1949 moest de directie van de
Koninklijke Rotterdamse Lloyd (KRL) een
keuze maken: of het schip slopen, of het
verbouwen tot vracht-passagiersschip om
het rendabel in de vaart te houden. Men
moessQn
■m
Troepentransport
Tot aan het uitbreken van de Tweede
Wereldoorlog maakte de Indrapoera 55 rei
zen naar de Oost. Het schip moest in
november 1933 voor vijf maanden uit de
vaart worden genomen, omdat zij door
brand aan boord aanzienlijke schade opliep
terwijl ze aan de Lloydkade te Rotterdam
lag. In juli 1940 behoorde de Indrapoera tot
een van de eerste schepen die verhuurd
werden aan de geallieerden voor het vervoer
van troepen. Hiertoe verbouwde men het
schip in Sydney. Daarna kreeg het
Australische en Nieuw-Zeelandse troepen
aan boord met bestemming Midden-
Oosten. De bemanning bleef aan boord en
verrichtte haar oorlogstaak plichtsgetrouw.
Zij werd getraind in de bediening van lucht
afweergeschut. Gedurende de oorlog ver
voerde de Indrapoera tien duizenden
soldaten naar de oorlogsgebieden in het
Midden-Oosten en het Middellandse zeege
bied.