45 ste jaargang - nummer 12 - juni 2001 koos voor de laatste optie. Van de passa giersruimten bleef alleen de eerste klasse over. De werf verbouwde de overige klassen tot ruimen. En zo voer de Indrapoera nog enkele jaren als vrachtschip met een accom modatie voor honderd passagiers naar de tropen en terug. In 1956 verkocht de KRL de Indrapoera aan het buitenland, waar het onder de namen Assuncion, Bianca C en Melanesien nog enige jaren in de vaart was. In 1963 sloopte men de ex-Indrapoera in Genua na zevenendertig jaren trouwe dienst. Herinneringen Velen zullen aan het schip nog herinnerin gen bewaren. De omstandigheden waaron der die herinneringen ontstonden, waren sterk afhankelijk van de tijdsperiode waarin gereisd werd. Vóór de oorlog was er de luxe uitstraling van het schip met zijn copieuze maaltijden en sfeervolle bediening. Tijdens de oorlog was er de spanning door het gevaar rondom en de zorg voor de troepen die vervoerd moesten worden. De onschuld van voor de oorlog maakte plaats voor het strijden tegen de vijand. Na de oorlog werd het nooit meer zoals het was. Nederland en Nederlands-Indië moesten weer worden opgebouwd en de RL droeg een steentje bij met het vervoer van soldaten, burgers en repatrianten. De bemanning, die de hele oorlog had gevaren, werd nauwelijks rust gegund. Pas na de verbouwing tot vracht-passagiers- schip herstelde men iets van de oude luister. Het schip was in die periode dan ook zeer in trek bij de passagiers. Aan de hand van interviews en op basis van de archieven hebben wij een beeld kunnen Hijgen van dit unieke schip, zijn bemanning en zijn passagiers. Over de oorlogstijd zijn dankzij enkele oud-opvarenden een groot aantal foto's en een dagboek boven water gekomen. Door deze informatie vast te leg gen in een boek hopen we iets over te bren gen van een generatie die veel heeft gegeven om Nederland tot welvaart te brengen. Van een van de vooroorlogse reizen, de 45ste reis, geven we een kort verslag (1 december 1937-8 februari 1938). De uitreis 'Nadat van de Indrapoera in het dok bij Wilton de kimkiel aan stuurboord was gere pareerd, vertrok het schip met gezagvoerder Udema op woensdag 1 december 1937 naar Nederlands-Indië. In Rotterdam waren 217 passagiers aan boord gekomen. In verband met de te verwachten blijde gebeurtenis in het Prinselijk gezin waren er voor de passagiers geschenken aan boord. 39

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 39