ds Oost- en West-Indie
Ill
a
1. Routekaart
voor scheep
vaart (rood)
en vliegroutes
(zwart), uit
Atlas van
Nederland,
De West,
Nieuw-Guinea
en Indonesië,
(Thieme,
Zutphen
1955).
Peking
S/a'ujiui
- Calcitiii- uM
Arytbisuft*
ZUID .AMERIKA
tfvS&ZL
Vlieg routes van de Schgep\*»aHL
KLM naubes
5. Aangetekende
brief van
Paramaribo
(Suriname)
4-7-1906
verzonden per
Franse boot met
routestempel
Suriname over
St. Nazaire en
achtkantig
Frans scheeps-
stempel
«Hl
Cayenne a Fort
de France Ligne
C 5-7-1906. In Fort de France (Martinique) was er aansluiting op een
andere Franse scheepvaartroute (Ligne A) die het stuk verder bracht
naar Saint Nazaire (Frankrijk). Via Singapore 16-8-1906 en Sabang
20-8-1906 kwam de brief op 21-8-1906 in Kota-Radja aan.
Tarief: brief naar buitenland 12 i/2 cent en aantekenrecht 10 cent
(zeetoeslag was in 1903 afgeschaft). Reisduur: 48 dagen.
f f>4 JAwch-C
6. Briefkaart van Paramaribo 17-10-1897 via Le
Havre (Frankrijk) 5-11-1897 en Colombo (Ceylon)
21-11-1897 en de Nederlandse postagenten te
Singapore 27-11-1897 en Penang 2-12-1897 naar
Atjeh gezonden.
Tarief: briefkaart naar buitenland met zeetoeslag:
7 1 /2 cent. Reisduur: meer dan 46 dagen.
gels van de drie koloniën zijn uitgegeven
met hetzelfde ontwerp. Hier beperken we
ons tot één voorbeeld daarvan, de emissie
ter gelegenheid van het gouden regerings
jubileum van koningin Wilhelmina
(afbeelding 2). De zegels voor de kolo
niën werden in Nederland gedrukt, maar
na de Duitse bezetting van Nederland in
1940 moest Nederlands-Indië noodge
dwongen zelf postzegels gaan drukken,
omdat de leveringen uit Nederland niet
meer mogelijk waren. Zelfs voor Suriname
en Curacao zijn er toen zegels in
Nederlands-Indië gedrukt (afbeelding 3).
Ook de poststempels zijn vaak van het
zelfde model, want deze zijn grotendeels
in Nederland vervaardigd bij 's Rijks
Munt. Vanaf 1914 zijn de meeste stem
pels van Nederlands-Indië echter in de
kolonie zelf vervaardigd; er ontstonden
toen ook stempeltypen die alleen bekend
zijn uit Nederlands-Indië. De gebruikspe-
riode van een bepaald stempeltype dat
wel hetzelfde was in de drie koloniën, kan
evenwel flink uiteen lopen. De posttarie-
ven van de drie gebieden, die aanvanke
lijk door het Ministerie van Koloniën in
Den Haag werden bepaald, gingen in de
loop der tijd steeds meer uit de pas lopen.
Ook waren de postale formulieren en eti
ketten zeer verschillend, omdat die
meestal ter plaatse in de kolonie gedrukt
werden. Een voorbeeld hiervan zijn de
Bfi-IÏF.
jg}a kolonie'
EUSBGB-
46 ste jaargang - nummer 1 - juli 2001
15