jf. f-fe k M jf -«*— /v- a^y L't CURASAO. 7. Briefkaart uit Kotta-Radja 2-5-1890 via Penang 5-5-1890 en verder per schip naar Brindisi (Italië), per trein naar Frankrijk (Modena a Paris 31-5-1890) en verder per schip naar Paramaribo (Suriname) 29-6-1890. Tarief: briefkaart naar buitenland met zeetoeslag: 7 1 /2 cent. Reis duur: 58 dagen. 8. Portvrije aangetekende Dienstbrief van het Postkantoor Curacao op 21-7-1896 verzonden via New York 28-7-1896 en Londen 5-8-1896 naar Batavia met aankomststempel Weltevreden 3-9-1896. In New York is een transito- aantekenstrook erbij geplakt. Reisduur: 44 dagen aantekenstroken, waarvan tot 1952 geen enkel overeenkomstig model te vinden is in de drie gebieden, hoewel sommige wel in Nederland gedrukt zijn. I Iavens Voor alle drie de koloniën is de scheep vaart altijd uiterst belangrijk geweest, maar in het bijzonder voor Curasao. Zo is de welvaart van Curapao mede te danken aan de natuurlijke haven Het Schottegat die met de zee verbonden is door de Sint Annabaai. Aan beide zijden van de haven ingang waren forten gebouwd - Waterfort en Riffort - terwijl men eertijds ter verde diging tussen beide oevers vlak bij de ingang een zware ketting kon spannen. In 1910 deden in totaal 1.588 schepen Curasao aan; samen hadden die een ton nage van 2.376.651 ton. Hiervan waren nog 1269 zeilschepen, maar de 319 stoomschepen vertegenwoordigden 94 procent van de tonnage. Scneepspost Vanuit de West ging de meest gebruikte route om post naar Nederlands-Indië te verzenden over Europese havens, zoals Marseille (afbeelding 4), Saint Nazaire (afbeelding 5), Le Havre (afbeelding 6), Plymouth, Southampton, Napels of Brindisi (afbeelding 7), of via belangrijke postknooppunten als I .onden en Parijs. Meestal niet via Nederland, want ons land lag daarvoor te ver noordelijk. Een snelle re route liep over New York (afbeelding 8), vanwaar het dan verder ging naar Europa. De totale reisduur naar Nederlands-Indië was meestal meer dan zes weken. Echt lang - acht tot soms wel twaalf weken - duurde de verzending over de Grote Oceaan via Yokohama (afbeelding 9), San Francisco of Seattle (afbeel ding 10 en 11). We zullen dan ook maar zelden een poststuk vinden dat via deze route is gegaan. Na 1914 werd de situ atie anders door de opening van het Panamakanaal. Helaas schaften de verschillen de postadministraties het gebruik van doorgangs- en aankomststempels steeds meer af (afbeelding 12), zodat het volgen van de gebruikte route bij een bepaald poststuk min der gemakkelijk gaat. Gelukkig is bij aangetekende brieven vaak nog wel een doorgangs- stempel te vinden; meestal is het op de achterzijde geplaatst. Luchtpost Verzending door de lucht gaat uiteraard een stuk sneller dan per schip, en dit werd als een grote verbetering ervaren. Het tarief voor een luchtpostbrief lag natuurlijk een stuk hoger (afbeelding 13) en de verzen ding van zo'n luchtpoststuk was zelfs veel duurder dan tegenwoordig. Vanaf 1924 werden er experimentele vluchten ondernomen van Nederland naar Nederlands- Indië. In 1929 werd de eerste luchtpost uit Suriname ver zonden, gevlogen door PAA (Pan American Airways) Nickcrte V l J?.., •tlutv.- 11. Aangetekende brief van Nickerie (Suriname) 16- 12-1927 via Skeldon 16-12-1927 en New Amsterdam 17-12-1927 (beide plaatsen liggen in Br its-Guyana). Vanuit Nickerie was het veel handiger de post via het buurland Brits-Guyana te verzenden dan via de Surinaamse hoofdstad Paramaribo. Op 9-1-1928 kwam deze envelop in New York aan, waar men de brief niet via de snelle Europese route stuurde maar via Seattle 14-1-1927 en verder over de Grote Oceaan. Op 18-2-1928 arriveerde de brief op de plaats van bestemming: Djokjakarta. Reisduur: 64 dagen. 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 16