duraqao. jyjlü 'L/ï-r- c- 9. Brief van Paramaribo 17-2-1908 via Yokohama (Japan) 22-4-1908 en de Nederlandse postagent te Singapore 7-5-1908 en via Weltevreden 10-5-1905 naar Meester Cornelis 11-5-1908. De geadresseerde blijkt in Garoet te verblijven, en de brief werd doorgezonden. Aankomststempel Garoet 12-5-1908. Tarief: brief naar buitenland: 12 1t2 cent. Reisduur: 85 dagen. 10. Aangetekende brief van Curasao 30-11-1922 via New York 11-12-1922 en Seattle (Amerikaanse westkust) 16-12-1922 naar Weltevreden 21-1-1923. Tarief: brief naar buitenland: 20 cent, aantekenrecht buitenland: 15 cent. Deze envelop heeft de route genomen dwars door de Verenigde Staten (van oost naar west) en de Grote Oceaan. Reisduur: 51 dagen. 12. Brief van Paramaribo 19-4-1921 naar Benkoelen 29-6-1921, doorge zonden naar Batavia 6-7-1921 en Weltevreden (zelfde datum). De brief ging weer terug naar Paramaribo, aankomst: 24-9-1921 en werd uiteinde lijk in Nederland bezorgd (Zaandam zonder aankomststempel). Deze zwerfbrief legde daarmee een grotere afstand af dan de omtrek van de aardbol. Tarief: brief naar buitenland: 20 cent. Reisduur Suriname- Nederlands-Indië: 68 dagen, rondgezworven in Nederlands-Indië: 7 dagen, retour Nederlands-Indië-Suriname: 80 dagen, doorgezonden van Suriname naar Nederland in ongeveer 20 dagen. In totaal was deze brief een halfjaar onderweg. frul1 *L Hj 13. Gecensureerde aangetekende luchtpostbrief van de Commandant van het Leger te Bandoeng 19-9-1940 naar de Troepenmacht in Surriname te Paramaribo 19-10-1940 en gecensu reerd op 21-10-1940. Tarief: brief van 30 gram: 25 cent, aan tekenrecht 20 cent, luchtrecht 600 cent (100 cent per 5 gram). De route ging via Honolulu op Hawaii 8-10-1940, San Francisco (onleesbare datum) en San Juan op: Puerto Rico 12-10-1940. Reisduur: 30 dagen. Daarna werden geregelde luchtdiensten opgezet. De tijdwinst was enorm ook als slechts een gedeelte van de route gevlogen werd. De reistijd werd tot minder dan de helft teruggebracht als de gehele route per luchtpost ging (afbeelding 14). Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verviel een aantal verzend- mogelijkheden, vooral na de Duitse vero veringen in Europa. Bovendien werden de brieven gecensureerd, wat een vertragend effect had (afbeelding 13). Soms was ver zending zelfs in het geheel niet meer mogelijk (afbeelding 3). De luchtroute over de Grote Oceaan via Hawaii (afbeel ding 13), Guam of San Francisco werd in deze periode steeds belangrijker. Er werd vanuit Nederlands-Indië ook een luchtlijn geopend dwars over de Indische Oceaan naar Zuid-Afrika, om hiermee het oorlogsgebied te ontwijken. Geïnterneerden Een ander gevolg van de oorlog was dat meteen na de Duitse bezetting van Nederland alle NSB'ers in Nederlands- Indië werden opgepakt en in internerings kampen werden opgesloten. Maar ook Duitsers en anderen die verdacht werden van sympathie met het nationaal-socialisme werden geïnterneerd en zelfs mensen van gemengde afkomst (bijvoorbeeld kinderen van een Duitse vader) wachtte dat lot. In totaal werden bijna 2.800 personen opge- Vervolg zie pagina 50 46 ste jaargang - nummer 1 - juli 2001 17

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 17