Ons Doel Is Tennissen Haar werk: Ivonne Schardijn schildert uitsluitend portretten met olieverf. Eerst die van haar kinderen, later van haar familie, daarna willekeurige portretten, die haar zeer moeten boeien. Maar altijd gaat het om de Indo-mens. Nu heeft zij een nieuwe fase in haar schildersbele ving bereikt, namelijk het schilderen van het wezen van de Indo-mens in al zijn gevoelsbelevingen: van wanhoop, ver driet, bittere ellende, maar ook van grote blijdschap en humor. Hoe gaat zij te werk: het gezicht van het model moet haar iets doen: het moet haar boeien, haar dierbaar zijn of haar raken. Kent zij de persoon, dan tast zij met haar handen het hoofd en het gezicht van het model van te voren hele maal af, om niet alleen de vormen en delen ervan, maar ook de geest van het model goed in haar te kunnen opnemen. Zo probeert zij zich één te voelen met de persoon. Dan pas kan zij het wezen lijke van die persoon op het doek krij gen. Met een stukje conté schetst zij heel globaal de contouren van het gezicht op het doek. Daarna bouwt zij het gezicht in olieverf langzaam maar zeker op. Omdat zij weken bezig is met één schil derij, werkt zij veelal met behulp van foto's de details van het gezicht uit, waarbij zij net zolang de juiste verhou dingen van het hoofd en van het gezicht zoekt, totdat het naar haar tevredenheid op het doek is uitgestald. Voor de verde re detaillering maakt zij gebruik van vele kleuren gemengd en opgebracht met verschillende penseeldikten. Uiteindelijk signeert zij haar schilderij met haar eigen naam: Vonne's. Toekomst: in de naaste toekomst wil zij haar schilderijen niet alleen visueel, maar ook geestelijk omlijsten en wel met een Indo-gedicht. Spreken wij dan nog van een schilderij of is het in wezen een schepping? Het schilderij komt uit het diepste van haar gevoel en van haar geest. Zij wil het wezenlijke van de per soon in haar schilderijen vangen en laten uitstralen. Uit haar schilderijen straalt een bepaalde mystieke kracht. Ieder schilderij krijgt zodoende een eigen ziel! Enige Vonne's: het is niet mogelijk om in deze Moesson alle schilderijen van Ivonne Schardijn te laten zien. Uit haar uitgebreide collectie van ongeveer dertig olieverf-schilderijen heb ik daarom noodgedwongen een keus van vier schil derijen moeten maken, waarbij ik haar gevraagd heb een stukje achtergrondin formatie te geven en over haar bewogen heid bij het maken van ieder van deze Vonne's. Bij het zien van haar schilderij en kan ik alleen maar tot de slotsom komen, dat Ivonne Schardijn een Indo schilderes pur-sang is en bewust een grote bijdrage levert aan de zeker bestaande Indo-cultuur! Foto's: Ivonne Schardijn. Gedichten uit: Omlijsting, van Joop Nahuijsen. ingezonden door Paul Voskuil Dat Malang ook vóór de jaren dertig al uitblonk in sportiviteit, bewijst deze nostalgische foto uit 1904. Het gezelschap noemde zichzelf tennisclub ODIT, oftewel Ons doel is tennissen. Enkele namen: Frietje en Netty Geul, luitenant Götte, lui tenant Nieuwerhuis, Netty en Jet Kalkema, Mies en (luitenant) Lex Freudenbery en Pengkie Hondius. ij iO. moessQn 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 20