fevtnw >;«rs f&M %b - ,';- Sarung van de noordkust van Java. iv*-^ -'9f ■jfe-A»'»» y*^®! Panji motief. en motieven kent. Sommige behoren tot de 'verboden patronen' waarvan de parang rusak de meest bekende is. Sommige motieven hebben een symboli sche waarde, dienen bijvoorbeeld om iemand te beschermen. Doeken met deze motieven worden gemaakt voor een bepaalde gelegenheid, zoals een huwelijk. Batik wordt gedragen door vrouwen én mannen en bestaat uit een vierkante of rechthoekige doek die om hoofd, borst of lende wordt gewikkeld. Een paar voor beelden zijn de dodot, een grote doek die bij ceremonies wordt gedragen, de kern- ben, een borstdoek voor vrouwen en de welbekende slendang. Stijl en en mode Tussen 1850 en 1950 wordt de verzame ling van het KIT met zorg bijeengebracht met een grote variatie in stijlen: batik uit gaande van de Nederlandse samenleving, batikontwerpen voor reizigers, voor het onderwijs en batik ter herinnering aan een bepaalde gebeurtenis. Op de afdeling curiosa hangen doeken waarop sprookjes, militaire confrontaties (politionele acties) zijn afgebeeld en de gedenkdoeken die soldaten vaak lieten maken. Een bijzonder stuk is een batik die speciaal is vervaardigd voor Douwes Dekker. Bij de hedendaagse batik, na 1945, vindt men nationalistische afbeeldingen op batikdoeken. Deze werden aanvankelijk in opdracht van president Soekarno gemaakt. Speciaal voor Megawati is er een nieuw motief ontworpen dat Megakusuma is genoemd. Batik en mode gaan hand in hand. Op deze tentoonstelling is kleding te zien van de bekende ontwerper Iwan Tirta, die zijn ontwerpen versiert door een deel van de batikfiguren op te vullen met kralen en pailletten. Een van de huidige toonaangevende batikontwerpers is BINhouse, die durft te experimenteren met kleuren en materia len. Het toeval wil dat ik Josephine van BINhouse ruim een jaar geleden heb geïnterviewd in Jakarta. Zij beheerst het hele proces van ontwerpen, productie en materiaalkeus. Met haar ontwerpen heeft zij vele prijzen gewonnen in binnen- en buitenland. Zij vertelde me bij die gele genheid dat het de laatste jaren bon ton is voor de Indonesische dames om hun vaak westerse kleding te complementeren met bijvoorbeeld een batik slendang (lange shawl) van zijde of met goud versierd, de zogeheten prada, of om op een lange rok een moderne versie van een kebaya (jakje) te dragen, al dan niet met extra versiering van Halen en lovertjes of bor duursel. En onder het bewind van ex-pre sident Soeharto werd het batikoverhemd algemeen aanvaard als pakaian resmi (officiële gelegenheids kleding) voor de heren. Ook van BINhouse zijn enkele ontwerpen te zien op de tentoonstelling. Bovendien zijn studenten van de Rietveld Academie in Amsterdam benaderd om via ontwerpen hun visie te geven op kle ding gemaakt van batik. liuropa en batik In de koloniale tijd zag Nederland brood in batik als exportartikel en begon al snel met het produceren van batik op grote schaal. Dit was mogelijk, omdat men gebruik maakte van druktechnieken, veel goedkoper, maar kwalitatief beduidend minder omdat de stoffen maar aan één zijde bedrukt werden. Dit werd op Java aan beide zijden gedaan. Als reactie hier op pasten de Javanen hun productiepro ces aan, waardoor er meer geproduceerd kon worden. Nederland besloot het batikproces te ver beteren en de typische wasgeur toe te voe gen die bij authentieke batik hoort. Weer 46 ste jaargang - nummer 1 - juli 2001 •>csoi»jj'«|W>. j *(L^^mnwn - W r~ 39

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 39