De Sprookjesdoos
otak Taji
Pieter van Donk roept de hulp in van
Moesson-abonnees. Op pagina 114 in zijn
boek is een fraaie 'sprookjesdoos' afgebeeld.
In het rechterpaneel is bovenaan het beken
de sprookje 'De reiger, de vissen en de
krab' uitgesneden. Dat sprookje gaat als
volgt:
De reiger brengt de in een waterplas gevan
gen vissen zogenaamd in veiligheid, maar
peuzelt de goedgelovige schepsels lekker op.
Als hij als laatste ook de krab wil redden,
ziet deze de resten van de vissen. De krab
realiseert zich welk lot hem te wachten staat
en knijpt de reiger zijn nek af.
Wie kan de rest van de taferelen op de
'sprookjesdoos' verklaren? Mogelijk is wat
op de linkerhelft en rechts onderaan staat
afgebeeld één verhaal. Als u weet welk
sprookje is afgebeeld en u ook nog eens
kunt vertellen waar dat ge- of beschreven
staat, schrijft u dan Moesson. Voor de juiste
aanwijzingen of het mooiste eigen sprookje,
stelt Moesson vijf door de auteur gesigneer
de exemplaren van Indonesian Cockspur
Cases (ter waarde van 125,-) beschikbaar.
Stuur uw verhaal naar MoessonBergstraat
27, 3811 NE Amersfoort, met linksboven
op de envelop geschreven: 'sprookje'.
Vergeet niet uw naam, adres en telefoon
nummer én abonneenummer te vermelden.
In het oktobernummer publiceert Moesson
de uitslag.
4. Doosje uit Lombok.
De wayangfiguur
Twalèn.
begin 20ste eeuw. Zo zijn beschrijvingen
bekend over Midden-Sumatra,
Kalimantan, Midden- en Zuid-Sulawesi,
Java en vooral Bali en Lombok. Over de
Balische toestand zijn wij goed geïnfor
meerd door de oude handschriften of
lontar. Dit zijn gebundelde palmbladre-
pen waarop de tekst met een mesje is
ingegrift. Een uitgebreide verzameling
lontar handschriften wordt bewaard in
de bibliotheek van de in 1928 opgerichte
Gedong Kirtya in Singaraja.
Hanengevechten behoorden tot het privi
lege van de lokale vorsten, die hieruit
vaste inkomsten trokken. Zij stelden
strenge voorschriften vast en zagen erop
toe dat de wedstfijdregels op straffe van
boetes nauwkeurig werden nageleefd. De
wedstrijden maakten deel uit van zuive
ringsrituelen, die tot doel hadden om de
dorpsgemeenschap te bevrijden van
onheilbrengende aardse demonische
krachten: buta kala. Dit gebeurde ook tij
dens periodiek terugkerende gebeurtenis
sen als Nyepi, de Dag van de Stilte,
bedoeld om over heel Bali de demonen
te verjagen.
Sommige lontar zijn gewijd aan de-
uiterst ingewikkelde methode van kans
berekening, gebaseerd op een combinatie
van twee verschillende, historisch
gegroeide kalendersystemen. Weer ande
re lontar beschrijven allerlei bijzondere
kenmerken, die een vechthaan tot kam
pioen bestempelen, zoals de kleuren van
de verentooi, de ogen, de snavel en de
poten.