Het traditionele houtsnijwerk van Lombok heeft hij zo onder de knie en verrijkt hij met totaal nieuwe elementen. Spoedig staat hij in de lokale ateliers les te geven en toont hij hoe het eentonige motief van een rijtje eendere figuren, kan worden verlevendigd met diermotie- ven en bloemen. Drijf veer Ook zijn schilderwerk evolueert. Hoewel het een basis van naïviteit behoudt, krijgt het een volwassen realisme. Onderwerp en kleur zijn zelden provocerend. Holis hoeft niet te bewijzen. Hij maakt de din gen zoals hij het wil en zijn plezier in het werk is zijn enige drijfveer. Geen modisch dictaat om te verkopen. Hij kijkt door zijn ogen en maakt met zijn handen. Hij verkiest fijn werk boven de grove lijn. Zand- en vulkaansteen zijn hem te ruw. Speksteen maakt veel meer details mogelijk, maar is schaars in Indonesië. Nieuwe materialen en technieken boeien hem bovenmate; ik doe hem een groot plezier met twee hertengeweien. Uit het ene mag hij voor mij als proef naar belie- meer dan een aalmoes door een vriend met een naai-atelier geholpen. Overbodig geworden, eindigt deze uit buiting met ontslag. Weer thuis kijkt hij naar zijn broer die onverkoopbare teke ningen produceert en leert hij beter tekenen dan zijn leraar. Als deze wat klust aan elektrische apparatuur, omdat dit meer opbrengt, leert Holis ook hier van het nodige. Hij blijkt een meer dan gemiddelde intelligentie te bezitten en is artistiek buitengewoon begaafd. Maar wie merkt dit op? In 1993, hij is inmiddels 22 jaar, wordt hij letterlijk van de straat geplukt door Diana, die een soort werkplaats leidt waar jonge gehandicapten eenvoudig knutselwerk leren. Producten als papie ren en zijden bloemen, voorwerpen uit wasknijpers en dergelijke, die ze met weinig succes probeert te slijten. Jaga ril mali Yanti komt als consulente van het Liliane-fonds in contact met Diana en haar groepje pupillen. Haar adviezen en suggesties worden dankbaar aanvaard. Als Yanti en haar echtgenoot Fred hun huis in Bandung tijdelijk onbeheerd moeten laten, worden Holis en een vriend zolang jaga rumah. Voor het eerst in zijn leven krijgt de mensenschuwe jongen verantwoordelijkheid. Als een zuster en zwager van Yanti in het huis komen logeren, neemt Holis op uitste kende wijze de honneurs waar. Hij ont vangt ze met een complete maaltijd en is de perfecte gastheer. Hij blijft voor Yanti en Fred werken en krijgt naast kost, inwoning en zakgeld, ook tekenmateriaal waarmee hij zich driftig bezig houdt. Volkomen zelfstandig, zonder speciale lessen, ontwikkelt hij zich tot een schil der in de dop. Veel meer dan prentkaar ten in aquarel verkoopt hij niet; maar het is een begin. Voor hun werk moeten Yanti en Fred naar Lombok. Holis gaat mee. Op door reis verblijven ze korte tijd op Bali waar hij kennis maakt met de houtsnijder Ketut in Bedulu. Deze verklaart hem na twee weken al een volleerd houtsnijder. ven snijden en kerven. Het andere mag hij als beloning houden. Hij begint de aandacht te trekken, mag op tentoonstel lingen mee-exposeren en verkoopt rede lijk. De opbrengst zet hij gedeeltelijk om in gereedschap. Papier, doek, hout, steen, aquarel, olieverf, zeefdruk en airbrush; en wie weet straks ook buffelbot en hertengewei. Alles vat hij aan om zich beeldend uit te drukken. Aarzelend over weegt hij een aanbod lessen te geven aan de Non Gouvernementele Organisatie (NGO) Kupu-Kupu, die gehandicapten op Bali opleidt tot zelfstandige mensen. Hij realiseert zich dat een leraarschap vaak het einde van een artistieke carrière betekent. Een dilemma: mag hij lotgeno ten onthouden wat hem uit het slop heeft gehaald? Op zijn visitekaartje heeft hij het woord pelukis (schilder) vervangen door seniman (kunstenaar)Uit zoveel duizen den orang cacat (gehandicapten), die in dit land verkommeren, is er een enkele die de kans krijgt uit te groeien tot een volwaardig mens. Zo een is de kunstenaar Holis Sudin. 46 ste jaargang - nummer 3 - september 2001 11 in - van pelukis tot seniman

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 13