Lili Kraus 3%* \^raus op wonderlijke wijze met het hare ver strengeld zal raken. Ze maken samen een wereldtournee, waarbij zij ook Nederlands-Indië aan doen. Als de oorlogsdreiging in Europa te groot wordt, dringt Otto Mandl aan om naar Nieuw-Zeeland te vertrekken. Daar heeft Kraus wel oren naar, maar er staat opnieuw een wereldtournee op sta pel, waarbij wederom Nederlands-Indië wordt aangedaan. Dit maal op uitnodi ging van de Kunstkring in Batavia. De geplande toernee van veertig optredens door de hele archipel groeit uit tot maar liefst honderdvijftig. Kraus ontvlucht de oorlog in Europa, maar raakt verzeild in een andere oorlog, die in Azië. Door verraad en valse beschuldigingen wordt zij na een ver hoor door de Kempetai gevangen geno men en ze belandt in een cel samen met vijftien andere vrouwen. Van dit verblijf zal ze later zeggen dat Dante's Inferno daarbij vergeleken een tea party is. Regelmatig wordt ze overgeplaatst; van haar man en twee kinderen weet ze niets. Ze houdt zich op de been door zich allerlei muziekstukken - tot op iede re noot en maat - voor de geest te halen. Toch zal ze later zeggen dat deze perio de haar leven verrijkt heeft. In een van de interneringskampen waar zij terecht komt, staat een piano. Als een dorstige in de woestijn, zo voelt ze zich. Ze mag een half uurtje spelen van de commandant, die zo onder de indruk is van haar spel, dat hij de piano in haar cel laat plaatsen. Voortaan mag zij er eens per week op spelen. Nog groter is haar geluk, als na een jaar plotseling haar man en twee kinderen voor haar staan. De dag breekt aan dat iedereen zomaar meer eten krijgt. De oorlog is voorbij, maar men krijgt het advies nog binnen het kamp te blijven, omdat het buiten te onrustig is. Toch treedt Lili Kraus enkele dagen later op voor de NIROM, het radiostation in Batavia. Vuil, met vieze sandalen aan, begint ze te spelen en huilt. Expressionist Na de oorlog gaat het gezin berooid naar Australië. Lili verdient de kost met optre dens en les geven, maar in 1948 keert ze terug naar Europa. Voor het eerst zijn de kritieken minder lovend. I Iet kampleven, waar ze zwaar werk met de handen moest verrichten, heeft zijn tol geëist. Opnieuw gaat Lili de uitdaging aan en werkt een jaar lang om haar spel op het oude niveau terug te brengen. Als dat niet voldoende blijkt, studeert ze toch onverdroten ver der. Intussen blijft ze tournees maken, geeft masterclasses en neemt platen op. Aan het eind van haar leven heeft ze een hondertal platen gemaakt, waarvan een absoluut hoogtepunt de opname van 25 concerten van Mozart is, gevolgd door een serie optredens waar zij al deze con certen voor uitverkochte zalen speelt. Kraus is niet erg huishoudelijk aangelegd en er moet dus minstens iemand zijn om voor haar te koken, omdat zij anders, zoals ze zelf zegt, 'vervalt in een dieet van Sara Lee koffiecake en wat er dan ook maar in de koelkast staat'. Meestal woont ze bij dochter Ruth. In februari 1967 verhuist Kraus naar de Verenigde Staten en wordt artist-in-res- idence aan de Texas Christian University. Ze wordt bewonderd en gevreesd door haar studenten. Aan de ene kant kan ze uren besteden aan houding, techniek of het spelen van één enkele maat, aan de andere kant zijn haar kritieken soms vlijmscherp. Vanaf het eerste Van Cliburn concours in 1962 tot aan haar dood in 1986, zal ze zitting hebben in de jury. Daarnaast heeft ze een druk sociaal leven, zij geniet van alle contacten die zij heeft. Pas in 1969 heeft ze een vaste thuisbasis als ze Hill House laat bouwen in North Carolina, waar ze gaat wonen met haar dochter, schoonzoon en drie kleinkinderen. Haar werktempo is dan nog steeds hoog. Haar spel wordt vergeleken met het werk van een expressionist: kleurrijk en met een groot gevoel voor drama. We schrij ven inmiddels 1978. Na een uitputtende toernee door Japan waar ze uren signeert en handen schudt, openbaren zich de eerste symptomen van rheumatische arthritis. Dit en het gebruik van medicijnen tasten haar uiterlijk aan, iets waar zij erg onder gebukt gaat. Lili Kraus heeft haar leven lang ernaar gestreefd om op een waardige manier overeind te blijven. Op het eind van haar leven keert deze opvatting zich tegen haar. Ze weigert een medische ingreep te ondergaan omdat ze vindt dat die haar waardigheid als mens aantast. Ze sterft uiteindelijk op 6 november 1986. De biografie van Roberson is een juweel voor de muziekkenner. Niet alleen omdat hij veelvuldig de stukken noemt die Lili Kraus tijdens belangrijke concer ten speelde, maar ook omdat de comple te discografie in het boek is opgenomen. Lili's persoonlijkheid komt het meest naar voren in haar brieven, haar inter views en de uitspraken van haar dochter. Van deze drie bronnen zijn fragmenten opgenomen in de appendix, waarin tevens een uitgebreide bibliografie, voet noten bij elk hoofdstuk en een complete lijst van haar solorepertoire in de jaren twintig en vijftig staat. Dit alles maakt deze biografie eigenlijk ook een naslag werk. Frans Schreuder, gepensioneerd piano docent, heeft Lili Kraus solo en samen met Szymon Goldberg horen spelen. Op tweede kerstdag 1942 gaven zij een recital in het Japanse interneringskamp Tjideng waar Schreuder toen ook zat. Hij is veertig jaar met Lili bevriend geweest. Hij leverde een grote bijdrage aan het boek. Zo gaf hij de biograaf waardevolle informatie over de kamptijd, wat uitermate belangrijk was voor het hoofdstuk 'Sturm und Drang', en las en becommentarieerde uitvoerig de andere hoofdstukken. Verder werkte hij mee aan de discografie en bibliografie en stam men bijna alle foto's in het boek uit zijn persoonlijke collectie. Lili Kraus Hungarian Pianist, Texas Teacher, Personality Extraordinaire door Steve Roberson Texas Christian University Press: 272 pag. (gebonden) ISBN 0 87565 216 6 prijs circa 65,00/€ 30,00 Frans Schreuder schrijft voor de stich ting Muziekleven Concentratiekampen een stuk over Lili Kraus en Szymon Goldberg. Heeft u nog herinneringen of informatie over dit tweetal, bel of schrijf hem dan gerust: Frans Schreuder, Van Panhuysstraat 1, 2596 JG Den Haag. Tel. 070 - 346 86 24. 46 ste jaargang - nummer 3 - september 2001 17 Naslagwerk v

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 19