Gemiste Kansen Iedere artiest loopt uiteindelijk tegen de vraag aan wanneer hij of zij moet stop pen. Hoe lang mag je genieten van je suc cessen en je populariteit? De Blue Diamonds hadden het geluk - en mis schien ook wel de pech - dat hun succes erg lang duurde. Riem: 'We hadden eigenlijk ook heel wei nig pretenties. Je moet het, denk ik, doen zolang je het leuk vindt, en we vonden het heel erg leuk om te doen. Maar we waren allebei van plan om te stoppen. We spraken ero ver om een afscheidsop- treden te doen. Maar het is anders gelopen. Ruud werd ziek en heeft niemand ermee willen lastig vallen. Ruud is me net voor de eindstreep ontvallen.' Op het gigantische succes van de Blue Diamonds kijkt Riem nu met gemengde gevoelens terug. In het gesprek klinkt steeds weer door dat de jaren van succes ook de jaren van artistieke stilstand zijn geweest. Na veertig jaar Blue Diamonds kiest Riem de Wolff nu eindelijk voor een eigen weg. 'Daar wil nu tijd voor maken, tenminste als het me nog gegund is. Het past bij deze fase in mijn leven. Ik wil terug naar de roots. Kleiner gaan denken, toch weer alleen gitaren, een klein combo eromheen en werken aan een nieuwere sound. Niet compleet anders maar nieuwer, want een bepaalde sound heb ik nu eenmaal. Een klein groepje waarin solisten de kans krij gen zich te manifesteren, daar voel ik me happy bij. Ik wil een eigen identiteit krij gen als Riem de Wolff. 'Ik weet het, zo'n herstart is moeilijk - zowel voor mij als voor het publiek. Maar het heeft geen zin meer om terug te grij pen op een duo dat niet meer bestaat. Dat kan niet en uit respect voor Ruud wil ik dat ook helemaal niet. Ik hoop dat men sen daar begrip voor opbrengen. Na afloop van een optreden speelden Ruud en ik vaak nog met de band in de kleedkamer. Alleen met de gitaar of a capella en dat was vaak beter dan ons optreden op het toneel! Dan dachten we: shit wat een soundje! Waarom gaan we dit niet verder ontwikkelen! Het kwam er nooit van. Dat betreur ik. Ruud en ik tra den op, we deden ons kunstje en beperk ten ons tot ons eigen repertoire. We begonnen met een nummer van de Blues Brothers en eindigden met een Beatles medley. Dat bleek een succesformule. We hebben nooit geprobeerd die te verande ren. We vonden het wel best en gemakke lijk. Misschien heel erg dom en naiëf. We hebben nooit gezegd: Zullen we niet eens aan ons eigen repertoire gaan werken. En de mensen hebben dat altijd van ons geaccepteerd.' Nieuw beg'in Riem dc Wolff beseft ook dat zijn Indische herkomst er muzikaal gezien altijd bekaaid af is gekomen. Er is ter loops een cd gemaakt voor de Pasar Malam, maar daarin beperkten Ruud en Riem zich tot de bekende deuntjes. Nu stelt hij zich de vraag waarom hij zich niet verder verdiept heeft in het Indo repertoire. 'Het zou de artistieke onder gang worden van de Blue Diamonds dat ze zelf niet het initiatief overnamen toen dat wat betreft hun bekendheid wel had gekund', schrijft Lutgard Mutsaers in haar Rockin' Ramona. Maar wat geldt voor de Blue Diamonds, geldt niet voor Riem de Wolff. Hij gaat doen wat hij al lang geleden had moeten doen: een nieu we weg inslaan en artistiek op eigen benen staan. Riem: 'Dat is helaas pas mogelijk gewor den na het verlies van mijn broer. Een heleboel deuren hebben al die tijd op een kier gestaan, maar met zijn tweeën kon den we er nooit doorheen. Pas nu maak ik deuren open en zie wel wat ik erachter aantref. Dat is heel erg spannend. Ik krijg de kans een nieuwe richting in te slaan, die ik misschien ook samen met Ruud had kun inslaan, maar dat heb ik helaas nooit gedaan. 'Als ik terugkijk, valt me onze gemak zucht op. Zo van: Ach waarom zul len we iets veranderen, het gaat toch lekker. Elite keer als we dachten: we kappen ermee, dan werden we gebeld door iemand met een nieuw idee of een optreden. Zo hadden we eigenlijk nooit echt een reden om te stop pen. Peter Koelewijn gaf ons het advies: Of je stopt helemaal of je zeurt niet en blijft gewoon "Ramona" spelen, want daar komen de mensen voor. Er is een moment dat je bezit bent geworden van het publiek. We zijn veel te lang veel te gemakkelijk geweest. Ik herinner me een optreden in Japan in de jaren zestig. De dirigent maakte een arrangement voor 'Ramona' met traditio nele instrumenten. Dat klonk geweldig, we stonden met onze oren te klapperen! Die man had gelijk om een invulling te geven vanuit zijn eigen cultuur. Daar wil ik ook naartoe. De Indische cultuur die ik in me draag, kan ik niet zomaar wegwim pelen. Helaas ben ik er nu pas aan toe om me daarmee actief bezig te houden. Ik voel een bepaalde drang om allerlei dingen op te pakken. De dood van Ruud heeft me met mijn neus op de feiten gedrukt. Hoeveel tijd is mij nog gegeven? Ruud en ik hebben een hoop plannen gehad en ze nooit gerealiseerd. Nu wil ik er echt voor gaan. Om een nieuwe start te maken, kies ik bewust voor een nieuw team om me heen. Ik wil verder gaan, niet stilstaan en niet meer terug.' RuudHanny en Riem op de lagere school. 28 moessQn

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 2001 | | pagina 30